Du betalar 2-3 ggr för mycket!

Vi svenskar blir rånade!

Det är dags att göra uppror mot alla giriga generalagenter, importörer och återförsäljare!

Det här är bara ett exempel!!!

Skulle köpa en ny seglar mössa (Tilley T3 Hat) och kollade in Tilley’s hemsida www.tilley.com.
Där fanns mycket info samt priset 60 USD (54 USD från annan återförsäljare www.beltoutlet.com/t3tilleyhat.html). Vidare fann jag att de importeras till Sverige av Outside Scandinavia AB (OS) och säljs av Naturkompaniet (NKO).

Ringde till NKO för att höra vilken butik som hade bäst sortering och hamnade till slut på Kungsgatan 4 i Sth. De hade 1 modell av 29 och 2 storlekar av 13 (dock ej min) och priset var 845kr = 126 USD.

OS har troligen en kostnad på ca 150 kr/st efter frakt, tull och moms!
OS skall ha 40% TG och NKO borde då betala ca 250 kr och med 50% TG borde butikspriset vara ca 500 kr.

Låt oss jämföra med en privatimport: www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

54 USD Lägsta Internet pris i US/CAN
48 USD Exklusive moms
1 USD=6,665kr
319,92 kr
59,65 kr Frakt
45,55 kr Tull
106,28 kr Moms
=531,40 kr Om vi importerar via amerikansk distributör och återförsäljare och lägger frakt, tull och moms på ett konsumentpris!


Ett annat sätt att jämföra är att räkna baklänges:
Det amerikanska konsumentpriset täcker inte frakt till Sverige, EU-tull (12%) och har endast 12-15% moms.
Ta 54 USD=360 kr, den amerikanska momsen motsvarar vår tull, och så lägger vi på 25% moms vilket ger 450 kr. Vi räknar med en hutlös frakt på 5 kr (frakten från China för en 32” tjock-tv är ca 9kr och för ett par skor 70 öre). Nu återstår 45 kr på en 500-lapp och det borde täcka högre personalkostnader etc.

Jag ringde OS och frågade mycket vänligt Leif Ericson (VD) hur det kommer sig att priset i Sverige är 134% högre än i USA. Han lät på ett arrogant och kaxigigt sätt meddela att allt var politikernas fel... Visst kan vi skylla 25-35% på våra politiker men vart har resten tagit vägen?

Problemet är nu inte att min seglarmössa kostar 350 spänn mer än den borde utan att allt vi köper i Sverige går via massa giriga generalagenter och grossister. Detta gäller kläder, skor, elektronik, fordon, industrikomponenter etc.

Att man som någon skrev säljer kajaken till självkostnadspris för att få sälja jackan till rövarpris betyder bara att konkurrensen på jackor inte fungerar!

Skulle det vara idé att skapa en hemsida med seriösa och oseriösa leverantörer listade?
Kom med förslag hur vi kan råda bot på detta!!!
 
Nja fullt så enkelt är det inte riktigt. För det första måste vi elda större delen av året i det här landet, det vi eldar köper vi till stora delar utifrån. Vi har mycket stora lokaler i det här landet, kvadratmetrarna måste dessutom värmas upp. Räntorna betalas.
Skatten på arbete är hög i det här landet, minimilöner som jag inte missunnar någon, lokaler för personal, ombyte, hygien och matsal krävs på många arbetsplatser, gissa vem som betalar det?
Börjar tillräckligt många importera själva kommer vi definitivt att behöva gå över ån efter vatten. Därmed inte sagt att när skillnaden är 14sek/$ så får man själv lust.
//J
 
Sådan är kapitalismen, marknadsekonomin. Man tar ut det pris man tror att marknaden tål. Det enda man kan vara säker på, är att kundpriset är större än själkostnadspriset.
Men motsatsen till marknadsekonomin, planekonomin där några politiker bestämmer vad som ska finnas att köpa tilltalar inte mig.

Med Internet har åtminstone jag ”hittat” många intressanta fabrikat som överhuvudtaget inte går att uppbringa i Sverige. Om det nu är så stora pålägg (förtjänster) hos importörer/grossister varför finns inte ”alla” fabrikat att uppbringa i Sverige?

Min egen teori är att marknaden är för liten (vi är för få friluftskonsumenter) för att det ska vara lönsamt ett lansera ett nytt fabrikat av något slag, även om tillverkaren gör bra produkter.

Med Internet, e-mail och betalkort har privatimport av ”intressanta” grejer blivit enklare. Man behöver inte längre använda jobbets fax fram och tillbaka, och man behöver inte gå till banken för att få en check utställd i någon utländsk valuta när man vill privatimportera.


Har var nyss inne och kollade på http://www.coloradokayak.com/ efter att ha läst inlägget på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=45237#post314632 som också berör skillnaden i pris mellan USA och Sverige. Men vilket utbud.

Per Brune
 
Det är inte direkt nytt det här.

Handla utomlands.

Eller ännu bättre, du har ju hittat en enorm möjlighet att tjäna pengar.

Det är ju bara att starta en egen affär, importera varorna och vara hederlig och inte lura kunderna. Då du uppenbarligen klarar av att sälja mössan 150 kr billigare borde ju kunderna komma till dig i stället.

Lycka till :)
 
...

Skulle det vara idé att skapa en hemsida med seriösa och oseriösa leverantörer listade?
Kom med förslag hur vi kan råda bot på detta!!!

En spontan tanke är att de som klagar och verkligen tycker att detta är ett stort problem borde ligga i framkant för att åtgärda detta genom att gå till handling och inte bara klaga högljutt. Jag säger inte att du inte har gått till handling. Det har jag ingen aning om. Kanske du har. Men jag retar mig på att svenskar i allmänhet är bra på att klaga högljutt utan att göra något åt saken. Vi lutar oss fram och tar den i r**en helt enkelt...

Så som jag ser det finns det en enkelt lösning på ditt hatt-problem...
Starta egen importfirma och sälj hattar till självkostnadspris så kommer du få mängder av kunder helt enkelt. Kanske ta ut någon krona extra för att sätta mat på bordet.

Visst kan jag till viss del hålla med och se vartifrån resonemanget kommer, men det är inte så enkelt och glasklart som du förklarar det. Och det tror jag du vet lika väl som mig.
Som sades tidigare... Detta är marknadsekonomi i ett nötskal. Alternativet lockar inte för fem öre...
Svensken köper den dyra hatten för han har råd, och det vet alla inblandade parter. Svårare än så är det inte...

It's all 'bout the green!
 
Det finns inga minimilöner i Sverige.

Jag är i min fulla rätt att anställa dig i mitt företag för 3,50 per timme om jag så vill.

Att många brancher följer kollektivavtal är inte samma sak som minimilön.

Vi vet båda att facken inte delar din uppfattning. Ett avtal kräver två parter och ditt bud är för långt! ;-)
Intressantare är måhända att även över avtalslön inte gillas av facken...Näringsministerns hot om åtgärder kommer säkert precis som införandet av € att höja priserna även här.
Men jag ser fram mot rena billiga varor till nettopris. Får du upp omsättning brukar bulkpriset ligga på mellan 40 och 60% av konsumentpris.....
//J
 
Först nu upptäckte jag att trådstartaren var anonym och att det var hans/hennes första och hittills enda inlägg. Det brukar tyda på en sak. Ja, Ni som varit med ett tag vet

Per Brune
 
Felet ligger väl hos konsumenterna. Vi ställer snällt upp på att betala överpris.

Skulle det vara idé att skapa en hemsida med seriösa och oseriösa leverantörer listade?

Definitivt! Om fler blir medvetna om saken, börjar kanske fler kräva lägre pris.
 
Senast ändrad:
Först nu upptäckte jag att trådstartaren var anonym och att det var hans/hennes första och hittills enda inlägg. Det brukar tyda på en sak. Ja, Ni som varit med ett tag vet

Per Brune

VAD???

Att personen aer raedd foer att ge ut sin identitet foer fraemlingar och att Utsidan har faatt en ny medlem. Hoppas att hon/han stannar och skriver fler inlaegg...

Vad var det du taenkte paa Brune? Du har varit med laenge...

/Stellan
 
Jag beklagar att mitt namn inte gick att se men det är åtgärdat nu!
Hoppas dock att detta misstag ej tar ljuset från den viktiga frågan…

De som inte tycker att vi betalar för mycket i Sverige behöver inte känna någon press att yttra sig i den här tråden.
Ämnet är seriöst menat och jag har en förhoppning att vi kan hålla en seriös dialog för att förhoppningsvis finna ett bra sätt att stärka och kanalisera vår konsumentmakt.
Den största skillnaden mellan Sverige och tex USA är kanske just konsumentmakten!
En annan är att amerikanska återförsäljare vill tjäna pengar på volym och inte på att sälja några få exemplar till rövarpris. Nikons D80 kostade tex ~8000 i USA och ~14000 i Sverige vid introduktionen. Det är 75% upp!!! Jämför även priser på alpinskidor i Österrike/Tyskland och Sverige! Visst är Alpingaraget duktiga men det är www.ski-bilek.de också!

Var inlägget om ”planekonomi” kom ifrån har jag svårt att förstå det är ju inte särskilt utbrett i USA. Uppvärmningskostnaderna är inte heller ett argument då Plainfield, IL (där den billiga leverantören www.beltoutlet.com ligger) har minst lika kalla vintrar som Stockholm och dessutom behöver de köra AC på somrarna.

Låt oss ha utgångspunkten i varor av etablerade märken som med största sannolikhet tillverkas i samma fabrik för både amerikanska och europeiska marknaden. Detta gäller i stort sett alla kläder, utrustning, elektronik, fordon etc.

En anledning till att konkurrensen inte fungerar riktigt är EU´s regler mot parallellimport.
Om en generalagent har agenturen kan men inte importera saker hur som helst i kommersiellt syfte!? Rätt eller fel? Säg att jag har fel och jag börjar imorgon!!

Tack Mats jag delar din uppfattning och din fråga Stellan!
//Lars
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.