Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Små drivankare fungerar inte eftersom ytvattnet rör sig /nästan/ lika fort som kajaken driver. Således måste ett drivankare vara av traditionell storlek även till en liten båt. Möjligen skulle man med boj och sänke kunna få ner ett litet ankare till en meters djup, men det verkar orealistiskt komplicerat (tips på fältmässiga lösningar emottages!).
Många ger goda råd om olika räddningsmetoder, få testar under realistiska förhållanden.
En skillnad mellan drivankare och vanligt ankare är förstås att drivankaret kan fungera även på mycket djupa vatten. Det är ju inte så ovanligt att man paddlar på tiotals meters djup och då krävs ju hyfsat lång ankarlina.
Jag har personligen inte hamnat i en situation där jag saknat ankare, eftersom man inte använder ankare för att förtöja kajaken så som man förtöjer en båt nära stranden.
Det som jag tänker mig är att man är två, det blåser och man vill ta sig iland. Kajakerna driver väldigt mycket och då vill jag gärna ha ett vanligt ankare att kasta i medans man lyfter upp ena kajaken på land. Detta har vi testat praktiskt och är super!
Det som kan tilläggas är att man gärna ska ha en lina från ankare till kajak och en från kajak till land då kajaken oftast vill driva utåt av någon konstig anledning.. eller iaf snett åt sidan beroende på vart ankare ligger.
Har inte tänkt så långt som att jag vill ha rastpaus ute på öppet vatten, vet inte om jag kommer använda mig av det?
Ytvattnet rör sig i takt med vågorna men flyttar inte på sig i någon större utsträckning utan åker i en vertikal och horisontell cirkelrörelse som är i stort sett lika stor som våghöjden. Kajaken eller andra lätta föremål däremot driver pga vinden. I och med det så fungerar alla föremål som har stort vattenmotstånd och som inte sticker upp ovanför vattenytan som drivankare. T ex en lång tamp eller hellre ett stort och gärna utspänt tygstycke fäst i linan. Det klassiska brukar var en stor tygtratt med en lös lina i spetsen av tratten för att kunna bärga flytankaret lättare. Men en klassisk vattenhämtare i tyg typ en hink borde också fungera bra.
Egentligen borde längden på tampen till flytankaret vara en multipel av våglängden för att minimera rycken i linan i takt med vågorna. Kajaken gör ju samma typ av cirkelrörelse som vattnet/drivankaret.
Men det är väl så. För mycket extra prylar gör att allt går långsammare. Allt från slå läger till att cykla snabbt eller paddla snabbt.
Visst, under vår cykeltur så hade det varit skönt med sovsäck, liggunderlag osv. men det här funkade hur bra som helst, dock var det under en begränsad tid (2 veckor). ska man vara ute längre är det kanske skönt att få sina 8 (sköna) timmar per natt.
Jo, kollat mejlen har jag. Svarar under dagen.
Marre
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ...
1 kommentar
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ...
4 kommentarer
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer