Drick inte på sjön, drick inte på sjön, drick inte på sjön ad nauseum

Hur definierar du ansvarig befälhavare i en tvåmans skäddakajak? (nu börjar det bli udda det här va?)

Jag gissar att om ägaren finns ombord har denne svårt att friskriva sig om det händer något.

När det gäller tvåmans skäddakajaker så är det lämpligt att förbjuda sådana (något för EU) eftersom de tydligen vill slingra sig från allt ansvar ;-)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hmm... EU överraskar ibland. De kanske är förbjudna av just detta skäl? Det är ju faktiskt så att jag inte kan påminna mig om när jag senast såg en K2 utan roder!

Hmm... EU överraskar ibland. De kanske är förbjudna av just detta skäl? Det är ju faktiskt så att jag inte kan påminna mig om när jag senast såg en K2 utan roder!

http://www.seakayakinguk.com/kayaks/range/triton.html

Som vanligt är det våra käcka vänner i europeiska skärgården, de med plommonstop och rävjakt, som jävlas med EU. Men så har de ju vänstertrafik också...

Jag vet minst ett exemplar av NDK Triton som okynnespaddlas i sverige, jag tror dock att besättningen är hyfsat nyktra oftast... (Och om de druckit whisky så har de säkert ätit skumgodis samtidigt, och då är det väl okey?)

http://www.seakayakinguk.com/kayaks/range/triton.html

Som vanligt är det våra käcka vänner i europeiska skärgården, de med plommonstop och rävjakt, som jävlas med EU. Men så har de ju vänstertrafik också...

Jag vet minst ett exemplar av NDK Triton som okynnespaddlas i sverige, jag tror dock att besättningen är hyfsat nyktra oftast... (Och om de druckit whisky så har de säkert ätit skumgodis samtidigt, och då är det väl okey?)

Ha!! ... även smygpaddlade K2-med-skedda har lagstiftaren haft en djup tanke på i och med att det inte bara är föraren som kan bli skydlig utan även den som "i övrigt på fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss" eller vid grovt sjöfylleri då "den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter". Den som har paddlat K2, med eller utan skedda, i främre sittbrunnen vet att det är krävande och att det då och då går särdeles tungt och krävande.

Skumgodis, whisky och K2:a utan skädda

k2_havsorn_1.jpg

Fotot taget av Kenneth i Karlshamn.
I en av de K2:eek:r utan roder som jag hört talas om är det nog dessutom oftast bara den ena kajakisten som druckit whisky... Skumgodis kan dock ha förekommit i båda brunnarna ;-)

Såg en K2:a utan roder och skädda i full fart nedför Fänforsen i Dalarna i tisdags. Såg klart kuligt ut, fram satt en liten kille på 7-8år och bak hans pappa (tror jag).

k2_havsorn_1.jpg

Fotot taget av Kenneth i Karlshamn.
I en av de K2:eek:r utan roder som jag hört talas om är det nog dessutom oftast bara den ena kajakisten som druckit whisky... Skumgodis kan dock ha förekommit i båda brunnarna ;-)

Såg en K2:a utan roder och skädda i full fart nedför Fänforsen i Dalarna i tisdags. Såg klart kuligt ut, fram satt en liten kille på 7-8år och bak hans pappa (tror jag).

Kul bild som helt klart visar risken med whiskey hos den ena. Se bara hur snett det går och hur de får jobba för att hålla sig på rätt köl!

Måste bara fråga; godiset ifråga, är det skumbananer av en särskild typ?

(Vet nämligen en västkustkanotist som övergått till detta från såväl den ordinarie kosten som proteinpulvret, om jag förstått det hela rätt.)

Mitt sista inlägg i frågan.
Jag bröt ryggen och fick många andra skador i olycka som inbegrep båtfyllerister. Jag går för det mesta själv, klarar t o m trekking men utan större känsel i fötterna. Den senaste månaden har jag behövt rullstol ute p g a tryck på nerver. Nu ska jag åka utomlands. Med rullstol(arna), den för utomhusbruk och inomhusbruk. Så roligt är det med en jävla massa förberedelser. Whiskygodis eller inte whiskygodis. Ha gärna kul på andras bekostnad men minns att det skrevs fan i mej för att risken är påtaglig om än mindre nu än förr.

All brottslighet, och särskilt sådan som går ut över andra är ju naturligtvis oerhört beklaglig och oönskad. Jag har ju också blivit överkörd av en båtfyllerist, men oroar mig nog mer för rattfyllerister - även om jag tänker väldigt lite på dem. Det ena är inte värre än det andra, men jag exponerar mig betydligt oftare för rattfyllerister.

Alkohol och sjön hör inte ihop. Det är farligt för alla parter. Men det är inte samma regler som gäller på land och till sjöss. Utredning om detta tror jag ständigt pågår, likaså har ju båtkörkort diskuterats fram och tillbaka de senaste åren.

F ö kan jag tänka mig att skämta om väldigt mycket.

Hur definierar du ansvarig befälhavare i en tvåmans skäddakajak? (nu börjar det bli udda det här va?)

Jag tycker inte att det är så udda. Inläggen har ju visat att inte heller de som paddlar alltid vet det ansvar de har på sjön enligt sjöreglerna och tror att det inte gäller dem. Inte så konstigt att det då finns idioter med större båtar som kör över dom mindre, whiskey eller GPS-baserat. Alla fartyg lyder under sjölagen. Oavsett storlek. Befälhavaren ombord har ansvar att känna till reglerna och tillämpa dom.

Lite bittert men jag vet inte om min son kommer att få segla optimistjolle vid sommarstugan om några år som jag gjorde. En eka har redan blivit överkörd där.

/Andreas, som har rattat motorbåt i 30knop en del.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips