Dragkedja på sovsäck

Har just införskaffat en ny sovsäck, det fick bli en Haglöfs goga pro 6.
Den verkar lovande.
Min gammla säck var tung och kall, men en sak jag gillade var att dragkedjan
gick "mitt över magen".
Den lösningen borde ju ha fler fördelar än nackdelar kan man tycka, eller har jag fel ?

Nackdelen med dragkedja överst är nog att det är svårt att kunna ha hela dragkedjan öppen men ändå sovsäcken över sig. Fördelen är antagligen att det är lättare att centrera sovsäcken så att ansikthålet kommer rätt innan man lagt sig. Jag väljer dragkedja i sidan.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tycket den var smidig att komma i och ur, desutom upplevdes det som om tyget
inte hade lika lätt att fasna i kedjan.
Kanske beror det delvis på att det var kraftigare/tjockare tyg i gammla säcken.
Går ju lika bra att öppna både om man är höger eller vänsterhänt.

Nackdelen är väl den du nämde.

Visst gillar väl haglöfs sovsäckar. men visst är det fan när dragkedjan ska hänga upp sig, har dem blivit bättre? har inte köpt ny på ett tag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips