Dragkedja på sovsäck

Har just införskaffat en ny sovsäck, det fick bli en Haglöfs goga pro 6.
Den verkar lovande.
Min gammla säck var tung och kall, men en sak jag gillade var att dragkedjan
gick "mitt över magen".
Den lösningen borde ju ha fler fördelar än nackdelar kan man tycka, eller har jag fel ?

Nackdelen med dragkedja överst är nog att det är svårt att kunna ha hela dragkedjan öppen men ändå sovsäcken över sig. Fördelen är antagligen att det är lättare att centrera sovsäcken så att ansikthålet kommer rätt innan man lagt sig. Jag väljer dragkedja i sidan.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag tycket den var smidig att komma i och ur, desutom upplevdes det som om tyget
inte hade lika lätt att fasna i kedjan.
Kanske beror det delvis på att det var kraftigare/tjockare tyg i gammla säcken.
Går ju lika bra att öppna både om man är höger eller vänsterhänt.

Nackdelen är väl den du nämde.

Visst gillar väl haglöfs sovsäckar. men visst är det fan när dragkedjan ska hänga upp sig, har dem blivit bättre? har inte köpt ny på ett tag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips