Dragkedja på höger eller vänster sida?

Har bestämt mig för en Cumulus-sovsäck (Mysterious Traveller 500 eller 700) men är lite rådvill åt vilket håll man som högerhänt "bör" ha dragkedjan. Sover mestadels på mage i "framstupa-sidoläge" och tror väl att jag ofta vänder mig åt vänster. Blir det bäst med dragkedjan till vänster då?

Sen undrar jag om en Mysterious Traveller 500 räcker till våra svenska klimat om man tänkt fjällvandra både vår och höst? Kan tilläggas att jag är väldigt varm av mig.

Hej,

Jag har Cumulus, är högerhänt och kedjan är på vänstra sida.

Där den är lättast att använda, alltså med den högra handen förståss.

Mvh Simo

Gör som du är van

Är du van vid att ha blixtlåset på vänster sida välj vänster. Personligen föredrar jag vänster och jag är högerhänt.

Thure

Tack grabbar för snabbt svar!

Vilken av säckarna är att föredra? 500 säcken klarar ner till minus 4 och 700 säcken ned till -11. Som en bra allroundsäck, ska man nöja sig med ned till minus 4 eller behövs det mer? Tänkte att man kan använda säcken som filt vid varmare väder eller skaffa en sommarsäck för när det är riktigt varmt.

Fotventilation

Jag fördrar sovsäckar med blixtlåset på höger sida. Inte för att jag tycker det har någon betydelse när man ska stänga/öppna sovsäcken utan för att jag tycker om att sticka ut fötterna åt höger (ligger på rygg) när det är varmt och då öppnar jag blixtlåset några dm längst ner på sovsäcken. Detta förutsätter att blixtlåset har 2 löpare. Om alla sovsäckar har 2 löpare har jag ingen aning om, men mina 4 sovsäckar har det.

Jag tältar bara sommartid (juni-augusti).

Per

Jag är högerhänt och sover ofta på rygg när jag sover i sovsäck, och jag gillar att ha blixtlåset på vänster sida. Det känns enkelt att bara föra upp höger hand till vänster axel för att komma åt blixtlåset.

Det kan ha att göra med att FMs sovsäckar har dragkedjan till vänster, för det är nog i dom jag spenderat majoriteten av mina sovsäcksnätter.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Mina sovsäckar har dragkedjan på vänster sida, både lättsäcken och tjocksäcken liksom enmansbivacken. Jag är högerhänt och det funkar bra med vänsterkedjor.

Jag tycker den viktigaste aspekten är vilken sida din partner har dragkedjan på sin sovsäck på. Ur kommer man alltid, det viktigaste är ju att kunna komma åt personen i sovsäcken bredvid ;).

Tack grabbar för snabbt svar!

Vilken av säckarna är att föredra? 500 säcken klarar ner till minus 4 och 700 säcken ned till -11. Som en bra allroundsäck, ska man nöja sig med ned till minus 4 eller behövs det mer? Tänkte att man kan använda säcken som filt vid varmare väder eller skaffa en sommarsäck för när det är riktigt varmt.

"Jag önskar själv att mina sovsäckar till familjen tålde lite mer kyla, för man kan ju alltid öppna dom ifall det blir för varmt. Det är definitivt inte roligt att frysa!"

Min sambo har en Voyager Light 500 från Robert's. Jag antar att den är lika varm/kall som Mysterious Traveller 500.
Den räckte till för en vandring under slutet av september, där merparten av övernattningarna var på 900-1000 meters nivån.
Är du inte väldigt kall av dig så tror jag att 500-säcken är helt rätt för tresäsongsbruk.

Är man tveksam på säck A elller säck B välj den varmare, oftast lättare att släppa ut värme än att frysa. YMMV
Börja alltid sovsäcksvalet med att ta reda på om du är en ivändare eller medvändare. Ego trivs medblixtlåsen där de sitter. (Memorera bara före du faller i sömn, för vill du ut i ett huj skall du inte behöva fippla.) Kolla bara att värmeklaffen innanför inte fastnar i blixtlåsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips