Dra åt hjulaxel med snabbfäste lagom hårt?

Har hjulaxlar där man först skruvar fast hjulet i sin gaffel och sedan slutspänner genom att vrida in själva handtaget man spänner med - det heter säkert något fint men jag kallar det snabbkoppling.
Hur hårt ska man spänna med att vrida handtaget runt och hur "svårt/trögt" ska det vara att vrida in snabbkopplingshandtaget?

Kanske inte så lätt att beskriva men kan man få några bra ledtrådar, hur hårt man ska spänna innan man vrider in handtaget?

Har alrdig tappat ett hjul och det är egentigen inte någon mtb utan min pendlarhoj Skeppshult 27 vxl med skvibromsar jag frågar om, både fram och bak.

Kan detta påvkera mina ap-skrikande bromsar från en annan tråd?
Troligen inte.


/Patrik, villrådig
 
Lagom :)

Du ska inte ta i allt för mycket vid stängning/öppning men inte så löst att en nyfiken 4åring öppnar dem i cykelstället. Det ska gå att öppna/stänga utan att det gör ont i fingrarna, men det ska kännas lite. Det påverkar inte skrikande bromsar direkt, men indirekt kan du få fett på bromsarna när du är där och pillar vilket gör att de skriker. Att tvätta med ren bensin är ett bra första steg för att få bukt med dem. Du kan behöva tvätta flera gånger, hjälper inte det brukar jag byta belägg om de inte är relativt nya. Finns nog ett hundratal trådar om skrikande bromsar :)
 
Skrikande bromsar brukar bero på byrålåde effekt i bromsoket, d v s bara del av ena belägget tar. Rengöring av oket brukar hjälpa. Obs det är insidan av oket som behöver rengöras. Rätt bromsrengöringsmedel heter Bräklin finns på kemikalihyllorna hos Biltema med flera.
Spänna fast hjulen med snabbfäste, det skall vara fast inte blåa fingrar, Jag skruvar åt ändmuttern så att hjulet kan röras i gaffeländen och spänner åt, det sitter rejält.

go tur
 
Normalt sitter detta utmärkt. Spänn så hårt din tumme klarar med lite ansträngning. Finns en del bra siter för instruktioner se t ex


Thure
 
Ja, då har jag nog spännt fast hjulet lagom hårt hitills och jag utesluter det som källan till mina skrikande bromsar.
Tack för alla tips om rengöring och jag har tvättat skivor med tre eller fyra olika sorters bromsrengöring (biltemas, cykelhandlarens, isopropanol från Kjell och något ytterligare) utan resultat, jag har sandpapprat både skivor och klossar, bytt klossar, rengjort inuti oken osv men låt oss inte förorena denna tråden med skrikande bromsar - det kan vi ta i sin egen tråd här:

/Patrik
 
Skrikande bromsar beror på att det bromsas snett med klossarna, det är bromsbeläggen som måste sitta parallellt och det måste vara rent omkring bromsbeläggen, slutligen måste oket sitta mitt över bromsskivan.
Börja med att göra rent bromsokens insida, ställ därefter oket centrerat över bromsskivan. Då bör skriken försvinna.

go tur
 
Skrikande bromsar beror på att det bromsas snett med klossarna, det är bromsbeläggen som måste sitta parallellt och det måste vara rent omkring bromsbeläggen, slutligen måste oket sitta mitt över bromsskivan.
Börja med att göra rent bromsokens insida, ställ därefter oket centrerat över bromsskivan. Då bör skriken försvinna.

go tur

Rent kring belägg har jag klarat av.
Beläggen kan bara ligga i ett läge i mina ok och hjulet där skivan sitter fast kan bara sitta i ett läge, då jag spännt fast det.
Båda klossarna rör sig då jag bromsar.
Så man kan justera okets placering över skivan?
Jag har aldrig haft loss oken - har du någon bild eller filmtips på hur man gör det?
Är det något i stil med denna film:

Får se ikväll om jag har motsvarande justerskruvar på mina ok.

/Patrik, som just återfått lite hopp om broms-tystnad
 
Det brukar att gå att få tyst på skrikande bromsar med helt ny skiva och helt nya belägg. Tyvärr brukar det inte alltid vara tyst så länge.

Jag har lärt mig att leva med att bromsarna skriker ibland. :)
 
Snabbkoppling och fälgbromsar har funkat perfekt i många år, jag kommer att fortsätta med detta. Gå på känsla, det skall vara ganska trögt men inte omöjligt att trycka in snabbkopplingen sista biten.

På senare tid så har det uppkommit en massa nya standarder och grejjor som inte är bättre, bara mer komplicerade, pga att cykelindustrin vill tjäna stålar. Don't bother.
 
Snabbkoppling och fälgbromsar har funkat perfekt i många år, jag kommer att fortsätta med detta. Gå på känsla, det skall vara ganska trögt men inte omöjligt att trycka in snabbkopplingen sista biten.

På senare tid så har det uppkommit en massa nya standarder och grejjor som inte är bättre, bara mer komplicerade, pga att cykelindustrin vill tjäna stålar. Don't bother.

Skivbromsar (särskilt hydrauliska) ger betydligt bättre bromseffekt är alla fälgbromsar jag provat. Särskilt användbart när jag kör cykelkärra eller påhängscykel. eller då jag bara ska få hejd på mej själv och cykelväskorna. Skivbromsar vill jag inte vara utan efter att ha vant mej.

Ska vi sträva bakåt så fäste mina första cykelhjul jag minns med 15mm muttrar, snabbkoppling är smidigare vid hjulbyte - inga verktyg utöver händerna för att lossa hjulet.

/Patrik
 
Snabbkoppling och fälgbromsar har funkat perfekt i många år, jag kommer att fortsätta med detta. Gå på känsla, det skall vara ganska trögt men inte omöjligt att trycka in snabbkopplingen sista biten.

På senare tid så har det uppkommit en massa nya standarder och grejjor som inte är bättre, bara mer komplicerade, pga att cykelindustrin vill tjäna stålar. Don't bother.

Jag väljer hydrauliska skivbromsar och genomgående axel alla dagar i veckan. Boost hade jag överlevt utan, men det är ju trevligt om man kör plusdäck. Så allt nytt är inte onödigt.
 
Naturligtvis fungerar snabbkoppling och fälgbromsar, men jag skulle inte kalla det för en perfekt bromslösning.

Jag har kvar snabbkoppling och fälgbroms på en av tre cyklar. På pendlarcykeln som används i ur och skur året om så blev bromsprestandan betydligt bättre när den uppgraderades till en med hydrauliska skivbromsar.

Med skivbromsar blir det också märkbart stabilare med genomgående axel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totto Grip Kan luta mig mer åt vänster Mountainbike 15
bobban_algin Bakväxel åt skogen? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.