DÖDSOLYCKA

Ush ja

Ush ja. Jag var där uppe på Glaciärerna i Tarfala för lite mer än en vecka sedan. Vad jag har förstått så har de gått med guide, men jag vet ej om guiden kommer från fjällstationen eller vad. Det kan inte ha varit deras glaciärkurs för den har slutat.

Det får en ibland att tänka på vad man håller på med. Men det händer ju olycker inom alla sporter. Kebnekaise området har dock varit lite olycksdrabbat på sista tiden.

Hemskt är det åtminstone./malin
 
Så här skriver lokalpressen

Här kommer ett par artiklar från Norrbottenstidningarna.

Mvh Bert


Från Norrbottens Kuriren:

Gårdagens dödsolycka vid Kebnekaise skedde under en övning i ledning av Svenska
turistföreningen, STF.
Kursdeltagarna hade gått igenom momentet i övningen flera gånger tidigare, när så något gick
snett.
Den norska räddningstjänsten var på plats cirka en och en halv timme efteråt. Den alpina
räddningsgruppen kritiserar nu rutinerna på larmcentralen.
– Det kunde gått mycket snabbare, menar de.
Avlidne Jakob Kristian Pysch från Malmö deltog i en kurs i glaciärklättring. Han skulle i ett
övningsmoment ta sig ner i en glaciärspricka för att därefter hissas upp av en kurskamrat. Något
gick snett, och hans skyddslina blev till en snara som täppte till hans luftgångar.
Såväl gruppens deltagare, en guide, och senare också läkare gjorde flera upplivningsförsök,
men förgäves.
Kvävning
Kursdeltagarna övade ett moment i sprickräddning. Det var under kursens femte dag, och
rutinerna var väl kända för gruppen.
Stefan Nilsson är sportansvarig vid STF:s fjällstation i Kebnekaise. Han är också med i den
alpina räddningsgrupp som kallades till platsen.
– Det har skett under mycket olyckliga omständigheter, men exakt varför går inte att säga ännu,
säger han.
Polisen kommer att göra en obduktion för att säkert fastställa dödsorsaken. Hittills tyder allt på att
Pysch dött genom kvävning, och polisen utesluter brott.
Stefan Nilsson meddelar att en liknande olycka inte skett tidigare under STF:s kurser. STF
arbetar dock med att gå igenom sina säkerhetsnormer för kursen.
Stefan Nilsson är dock mycket kritisk till larmcentralens arbete.
– Det kunde gått mycket snabbare. Det finns helt klart ett behov av bättre samverkan mellan de
olika parterna, säger han.
De inblandade i räddningsarbetet var SOS, polisen och den norska räddningstjänsten. Till hjälp
tillkallades också den alpina räddningsgrupp i vilken Stefan Nilsson ingår.
Inte avhjälpts
SOS fick larm cirka halv fyra under eftermiddagen. Den alpina räddningsgruppen larmades halv
fem, och en norsk läkare fanns på plats strax efter 17.00.
Stefan Nilsson uppger att räddningsgrupppen nu utreder hur larmsamarbetet kan bli effektivare.
Men han tror inte att utgången hade kunnat avhjälpas genom en snabbare räddningsinsats.
En krisgrupp för de inblandade har kallats till platsen från Kiruna sjukhus .
Linus Höök
linus.hook@kuriren.com
0980/831 25

Från Norrländska Socialdemokraten:

Dödsolycka på glaciären

20010907, NSD

KIRUNA
En 25-årig man omkom vid en olycka på Tarfalaglaciären i går.
Säkerhetslinan blev en snara runt halsen då han föll vid klättring.



25-åringen tillhörde en grupp alpinister från södra Sverige. De klättrade i
Tarfalaområdet i Kirunafjällen.
25-åringen tappade balansen och föll.
Han var fastspänd i en säkerhetslina, av okänd anledning blev linan till en
strypsnara om hans hals.

Bra väder
25-åringens kamrater slog larm om olyckan med mobiltelefon vid 16-tiden.
En styrka med fjällräddningspersonal från Kirunapolisen och STFs turiststation i
Kebnekaise ryckte ut till platsen och fick loss 25-åringen.
Han fördes sedan med en helikopter från Bodö i Nordnorge till sjukhuset i Kiruna.
Upplivningsförsöken lyckades inte.
De övriga i klättringsgruppen lyftes ned med helikopter från glaciären.
- Vädret i fjällen var bra under hela onsdagen.Vi har nu kontaktat annan
polismyndighet för att meddela anhöriga, säger vakthavande befäl Eva Sjöström
vid Gällivarepolisen.

PETER PÄÄJÄRVI



Alpinisten dog under övning

20010908, NSD

KIRUNA
Det var i samband med en glaciärövning som 25-årige Jakob Pysh från
Malmö omkom i Tarfala i torsdags. I övningen skulle Pysh räddas ur en
glaciärspricka. När han kom upp ur sprickan var han död.


Utredare från Kirunapolisen besökte i går olycksplatsen på Kebnepakteglaciären.
De talade med andra deltagare i övningen som anordnades av Svenska
turistföreningen.

Gick ned i spricka
- Mycket är ännu oklart kring dödsorsaken, säger polisman Anders Perä. Men så
mycket vet vi som att han (Jakob Pysh) gick ned i en glaciärspricka. Han skulle
räddas upp ur den, men då gick något snett. Han var död när de fick upp honom.
Varför törs vi inte spekulera om. Vi vet inte hur det har gått till.
Enligt Anders Perä kommer obduktionen av döde Jakob Pysh troligen att bli en
viktig pusselbit då dödsorsaken ska fastställas.
Enligt uppgifter till NSD i torsdags skulle Jakob Pysh ha fått sin egen säkerhetslina
runt halsen. Men det säger sig Anders Perä varken känna till eller kunna
kommentera.

PETER PÄÄJÄRVI
 
Lång tid har gått, men kanske fortfarande intressant, och lite lärdom kan även dras:

Det som hände var att Pysch, som var nybörjare, hade gjort sin inknytning felaktigt. Han bad ledaren kontrollera inknytningen, men det gjorde hon bara på avstånd. "...när mannen firades ner drogs den åt på ett felaktigt sätt och blev till en strypsnara."

Källa: Ensam är stark - eller bara mer försiktig?, Johanna Öhrling, Karlstads Universitet, 30 okt 2018.
(Jag råkade hitta denna studie efter att ha googlat om danske 19-åringen Joey som försvann spårlöst vid Kutjaurestugan juli 2012.)
[Jag får be om ursäkt att jag kommenterade på detta, iom att inlägget kommer upp igen på förstasidan och orsakar en massa onödig uppmärksamhet.]
 
Senast ändrad:
[Jag får be om ursäkt att jag kommenterade på detta, iom att inlägget kommer upp igen på förstasidan och orsakar en massa onödig uppmärksamhet.]

Jag tycker inte det gör nåt, det är alltid intressant att få läsa "uppföljning".

I tidningarna skrivs det nästan alltid bara när själva olyckan sker, och sen är det oftas massor med spekulationer, aldrig nån uppföljning om vad utredningen kom fram till.
 
Finns inga mera uppgifter om hur det gick tii? Förstår ine alls hur han fått en "snara" om halsen vid nedfirning. Repet borde ju vara spänt då?
 
Finns inga mera uppgifter om hur det gick tii? Förstår ine alls hur han fått en "snara" om halsen vid nedfirning. Repet borde ju vara spänt då?
Jag är inte insatt i olyckan. Men ofta på glaciär eller vid löpande klättring kortar en ner repet genom att coila det runt hals - under armen, och om det då inte är avknutet ordentligt så kan det bli en snara av det. Vet som sagt inte om det var vad som hände här.
 
Det finns faktiskt en artikel i Aftonbladet om detta. Kan förstås inte säga någon om sanningshalten.


Finns även en diskussion här på Utsidan:
 
Senast ändrad:
Tack båda! det ger lite mera inblick och en möjlig förklaring. Tragiskt, även för instruktören som skulle övervaka det hela.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergtagen.skogstok Dödsolycka i Sarek Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.