Dödsolycka vid Mont Blanc

En 28-ârig spansk bergskláttrare omkom idag av skadorna han âdrog sig när han fick ett ras över sig ("sten-lavin") nár han tillsammans med en kompanjon var pà vág att bestiga l'Aiguille de Mydi vid Mont Blanc.


Un alpinista español, Javier Morales, de 28 años y natural de Huesca, falleció esta tarde cuando escalaba cerca de Chamonix, en los Alpes franceses según informaron fuentes de la Gendarmería de Alta Montaña de la citada localidad.

Redacción.
El montañero falleció por los golpes sufridos por una avalancha de piedras, desatada cuando se encontraba en pleno ascenso.

Javier Morales Sorribas murió tras sufrir una caída cuando escalaba l'Aiguille de Mydi (3.842 metros), en Chamonix, en la zona del Mont Blanc, en los Alpes franceses.

Al parecer, iba acompañado de otro montañero, cuando se produjo una avalancha de piedras.

Morales, que residía en Madrid, era socio de Montañeros de Aragón desde el año 1998, según han indicado desde esta asociación, con sede en Zaragoza.


[Ändrat av malindo 2003-08-01 kl 01:36]
 
För ca 2 veckor sedan, när jag var i chamonix omkom 3 "unga lovande alpinister" när en serac föll ned på dem. Guiden som var med överlevde. Olyckan hände nära en nunatak i isfallet som man ser till höger från den där liften som går till 3800möh. När jag var där för två år sedan omkom 10 pers på en dryg vecka, 4 st på väg ner från MtBlanc du Tacul, samma tur som vi gjorde den dagen. Jag såg repet som gick ner i sprickan. Ca 100 pers dör på MtBlanc varje år.
 
Vandrare; sa:
För ca 2 veckor sedan, när jag var i chamonix omkom 3 "unga lovande alpinister" när en serac föll ned på dem.

Jag hörde att tre killar dog för tvà veckor sedan after att en av dem föll och drog med sig de andra tvâ.

Ett par veckor senare, 27 Juli omkom en fjärde och tvà skadades allvarligt efter ett fall pà vid ungefär samma ställe, Vallon, om jag fattat det hela rätt.

Man bör ta det med ro och inte överskatta sig själv.. Klättring i alperna är ingen "lek", utan minsta misstag, eller otur, kan sluta allvarligt.

Men det visste vi ju redan!

Mvh / Mats
 
Blä

Jag har för avsikt att klättra upp på Mt Blanc någon gång i en närstående framtid.

Nu skrämmer ni upp mig lite. Okunnig som jag är, pratar ni om mer extrema leder eller pratar ni om den "lätta" normalleden upp till toppen?

Jag har givetvis för avsikt att gå en del klätterkurser och alpinkurser innan jag ger mig an berget men om man får en isstapel på sig på en glaciär då hjälper ju inte det??
 
Farligt

Alla leder, även normal leden upp är farlig.

Samma sak gäller alla hög alpina turer, mycket viktigt att veta vad du gör.

Kom precis hem från ryssland och MT elbrus, då sa en guiden vi pratade med före resan att om du går 20 meter utanför leden finns sprickor, i dåligt väder är det ganska lätt och gå 20 meter fel.. Så se till att du vet vad du gör, finns allt för många oerfarna på MT blanc.(och andra leder i alperna)

Du kan läsa

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19460
 
Farligt

Jo att det inte är en promenad upp på höga berg är ju klart, det är ju en del av tjusningen.

Jag har ju för avsikt att gå kurser och lära mig först innan jag ger mig upp samt att jag kommer använda erfarna guider givetvis.

Men jag antar att om man är försiktig, har rätt utrustning och kunskap så skall man ha mycket otur för att förolyckas, men som det lät i diskussionen så verkade det som att duktigt folk dog kors och tvärs på berget trots att dom visste vad dom gjorde. Jag menar 100 personer döda per år på ett berg låter ganska mycket.

Jag antog att många förolyckades på Mt Blanc pga att många oerfarna försöker klättra det utan rätt kunskap och utrustning. Läste om några som hitta en spanjor i något läger i jeans och bomberjacka utan viktig utrusting, handskar eller nått.
 
Med Mont Blanc avses i allmänhet inte bara just berget Mont Blanc utan Massif du Mont Blanc dvs hela bergskedjan kring Chamonix. Vilket tex var fallet med den ursprungligen omnämnda olyckan som tydligen var på nordsidan av Aig du Midi.

\m
 
Re: Farligt

niben; sa:
Jag menar 100 personer döda per år på ett berg låter ganska mycket.

Ja, men det är mycket folk där också. Mt Blanc torde vara europas största "been there done that" magnet eftersom det är det högsta berget. Hur många av dom som går upp på Kebnekaise gör det för att det är högst i Sverige? Europa är stort, MtBlanc drar till sig massa folk, chamonix kryllar av japaner, engelsmän, holländare mm med nya isyxor och gula, nya LaSportiva-kängor. Några av dem går åt. Dessutom så gällde siffran som sagt hela området, vilket är ganska stort och har massa skidåkning och alla sorters klättring.

niben; sa:
Jag antog att många förolyckades på Mt Blanc pga att många oerfarna försöker klättra det utan rätt kunskap och utrustning. Läste om några som hitta en spanjor i något läger i jeans och bomberjacka utan viktig utrusting, handskar eller nått.

Ser man någon med väldigt dyr och väldigt mycket utrustning så är det oftast en svensk... :) Jag hörde om två belgare som gått upp till 4000m och lagt sig i tältet. Vädret blev dåligt. De dog av höjdsjuka, trots varma sovsäckar o bra tält.

Men, det är klart du ska åka om du vill! UCPA har en tvåveckors resa som avslutas med Mt.Blanc. De har även Alpinistkurser som man kan gå innan (1 vecka alpinistkurs + sista veckan på Mt.Blanc kursen). Den franska synen på säkerhet är dock lite lägre än den svenska... Läs mer på http://madir.has.it/
 
Alpinistkurs!

Jo, jag har sett UCPA:s kurs! Är det någon som har någon erfarenhet om den?? Jag har hört att den är sisådär. Andra alternativ är ju välkommna oxå!
[Ändrat av niben 2003-08-05 kl 19:10]
 
MT Blanc högst i Frankrike meninte i Europa! Re: Re: Farligt

Vandrare; sa:
Ja, men det är mycket folk där också. Mt Blanc torde vara europas största "been there done that" magnet eftersom det är det högsta berget. Hur många av dom som går upp på Kebnekaise gör det för att det är högst i Sverige? Europa är stort, MtBlanc drar till sig massa folk, chamonix kryllar av japaner, engelsmän, holländare mm med nya isyxor och gula, nya LaSportiva-kängor. Några av dem går åt. Dessutom så gällde siffran som sagt hela området, vilket är ganska stort och har massa skidåkning och alla sorters klättring.

Hoppas det blev rätt citerat nu. Jag hålelr med om att Manot Blanc är en amgnet av stora mått (drog dit mej för fyra år sedan) men jag vill invända mot att Mont Blanc är högst i Europa. Enligt mitt sätt att se på det ligger Elbrus i den Europeiska delen av Ryssland och är cirkus 800 m högre.

/Patrik, nyss hemkommen från Ryssland

http://elbrus.has.it
 
Elbrus är högst, ingen protest...

...sedan så är det ju så att folk inte tänker sig Ryssland som "Europa". Politiskt sett så kan man ju också undra, men geografiskt så hör ryska sidan av Kaukasus definitivt till Europa.
Att man tidigare inte räknade med Elbrus beror förmodligen på att berget var i princip oåtkomligt under kalla kriget. Än idag så är det en hel del papper och nya lokala bestämmelser som kan sätta käppar i hjulet.

Kul att alla kom upp förresten, med höga berg måste man också ha lite tur med vädret (alternativt: tid till att invänta bra väder)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Dödsolycka i Kaukasus (Elbrus) Alpin / Bigwall 1
Jotun Tio personer ihjälskjutna vid Nanga Parbat Alpin / Bigwall 6
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
mThureson Slitage vid aid Alpin / Bigwall 1
mo9jan Alpinturer vid Grenoble? Alpin / Bigwall 4
StefanM- Isyxa/isyxor vid vandring / tekniskt Alpin / Bigwall 3
per162 Tjocklek på ”retrieval-line” vid firning a la Connally? Alpin / Bigwall 5
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Teets positiva inverkan vid hög höjd Alpin / Bigwall 25
petter leife Lavinutrustning vid glaciärvandring Alpin / Bigwall 6
markus82 Hemska ljud vid aid... Alpin / Bigwall 8
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1
markus82 Varför inte Grigri vid aidrensning? Alpin / Bigwall 8
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
carbon Koordinater vid kaskasapakte Alpin / Bigwall 2
Gibbriver Högalpin kurs vid kebnekaise? Alpin / Bigwall 4
ril Rabatt vid övernattning i en refuge? Alpin / Bigwall 1
mansjungner Vädret vid Sylarna..? Alpin / Bigwall 0
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.