En artikel i ämnet cykeltävlingar på allmän väg. http://oijer.blogspot.se/2013/12/mote-med-lansstyrelsen-polisen.html
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dödslängtan eller dåligt omdömme?
- Trådstartare 7S
- Start datum
Ok, så du har bättre koll bakåt i backspeglarna än cyklister har framåt,Nej, trafiken stod ju just då stilla eftersom en gök klev ut och viftade med en flagga. Men hur det skulle utfalla kunde ju knappast cyklisterna veta, när de körde ut i full fart. Att jag kan se något jag redan passerat beror på att min bil är utrustad med backspegel, precis som jag skrev i det första inlägget. Läs i stället för att gissa!
intresseklubben antecknar...
Och du valde mao att överdriva vissa viktiga fakta i just det här fallet, ursäkta mig om jag hädanefter tar allt du skriver med en måttlig nypa salt...
Jag var mest intresserad varför första tanken som dök upp att det var en psykiskt störd person, det är inte min första tanke när jag ser nån med varningsflagga...Jag för inte statistik över det fenomenet och om jag ska göra det behövs definitioner av alla begrepp (diagnoser, färger, etc). Dessutom är det ingen tröst att det var en osannolik händelse den dagen jag kör på en dylik. Tragedin skulle bli lika stor, oavsett hur vanligt fenomenet är.
Varför skulle du ha kört på honom? Kastade han också sig ut på den tungt trafikerade vägen?
Så det är mao ok att välja vilka trafikregler som är viktiga för oss enskilda trafikanter.Jag säger som klungcyklisterna i denna tråd: "Jag skiter väl i lagen..." ;-)
Tack för att du så tydligt klargör allvarighetsgraden mellan motionscykling=ryggont och rattsurfning=malaria.Att det finns malaria gör ju inte att vi måste sluta söka bot mot ryggont?
Lite tam. Nog hittar du väl på nått mer förlöjligande än 'män'."CYKELCHOCK: Okänt virus får män att klä sig i trikåer"
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Säg det du. Det var ju du som hävdade att man ställer till det för andra genom att köra om. Konsekvensen är att alla borde köra snällt i kön för annars förstör man ju trafiken...
Jag ställer till det för de som ligger i vänsterfil om jag kör 110 där, eftersom de flesta som ligger i vänsterfil kör fortare.
Jag väntar alltså med att köra om tills jag kan göra det utan att "ligga ivägen" för de i vänster fil.
Men visst stämmer det att man inte ska hålla på och köra om så fort man kommer ikapp nån som råkar köra lite långsammare. Man ska vänta tills det är lämpligt att köra om och det kan betyda att man blir tvungen att sakta in en stund. Detta gäller oavsett om vägen har flera körfält i färdriktningen eller om man är tvungen att göra omkörningen i mötande körfält.
Att ha koll bakåt är en viktig del av körningen. Det kanske är något för hänsynslösa klungcyklister att lära sig också.Ok, så du har bättre koll bakåt i backspeglarna än cyklister har framåt,
intresseklubben antecknar...
Jag tar inte ansvar för dina problem att läsa och förstå text. Tyvärr.Och du valde mao att överdriva vissa viktiga fakta i just det här fallet, ursäkta mig om jag hädanefter tar allt du skriver med en måttlig nypa salt...
Min första tanke när jag ser en vuxen person kliva ut i körbanan på en trafikerad väg är att det är något fel på honom. Sen får man se vad det handlar om.Jag var mest intresserad varför första tanken som dök upp att det var en psykiskt störd person, det är inte min första tanke när jag ser nån med varningsflagga...
Varför skulle du ha kört på honom? (Slår du fortfarande din fru? - googla på falsk retorik om du inte hänger med här)Varför skulle du ha kört på honom? Kastade han också sig ut på den tungt trafikerade vägen?
Självklart är rattsurfning farligare. Det begriper väl vem som helst? Men om du nu behövde klargörande vägledning, be my guest.Tack för att du så tydligt klargör allvarighetsgraden mellan motionscykling=ryggont och rattsurfning=malaria.
Jag tycker alltid det är lite löjligt och skrattretande ut när alla i en grupp ser exakt likadana ut. Lite mer förlåtande när det är en grupp ungdomar som vill signalera attityd, men snudd på pinsamt när det är vuxna människor. Som om man inte är en egen individ. Gäller såväl cyklister som andra. Precis som om det inte gick att cykla i vanliga träningskläder, som att man inte är en seriös cyklist då. Jag har själv cyklat till Centraleuropa iklädd jeans och skjorta, så jag vet att det går.Lite tam. Nog hittar du väl på nått mer förlöjligande än 'män'.
... Du tycker alltså att det är vettigt att en grupp cyklister ignorerar stopplikten och i full fart kastar sig ut på en kraftigt trafikerad riksväg?
Nej, trafiken stod ju just då stilla ...
Har du nån annan hittepå-situation du vill vara indignerad över och diskutera?
Imponerande att göra det i tränings-/tävlingsfart! Hatten av för det!Jag har själv cyklat till Centraleuropa iklädd jeans och skjorta, så jag vet att det går.
Eller?
Jag tycker alltid det är lite löjligt och skrattretande ut när alla i en grupp ser exakt likadana ut. Lite mer förlåtande när det är en grupp ungdomar som vill signalera attityd, men snudd på pinsamt när det är vuxna människor. Som om man inte är en egen individ. Gäller såväl cyklister som andra.
Själv tycker jag att det alltid är lite löjligt och skrattretande med vuxna karlar som tror att de är stora och tuffa bara för att de sitter bakom en ratt, skyddad av plåt och glas.
Hade han klivit ut framför mig hade det nog blivit signalhornet i botten tills han flyttat på sig.
En random gubbe med hemmasydd flagga har ingen rätt att stoppa nån. Han kan stå vid vägkanten och vinka hur mycket han vill men det är helt valfritt att stanna. Står han mitt i vägbanan får han faktiskt skylla sig själv om han blir påkörd. Han kan va rånare, bilkapare eller vad som helst som maskerat sig. Jag är iaf mycket tveksam till att stanna.
Imponerande att göra det i tränings-/tävlingsfart! Hatten av för det!
Eller?
Ja, du ser själv. Inga trikåer och inte den fart som är normen för att kallas träning. Ingen äkta cyklist alltså! Bara en kille som cyklar. Och inte ens i klunga. Värdelöst!
En artikel i ämnet cykeltävlingar på allmän väg. http://oijer.blogspot.se/2013/12/mote-med-lansstyrelsen-polisen.html
Polisen i Dalarna på mötet som avhandlas i blogginlägget och jag verkar vara överens både i frågan avståndshållning inbördes mellan cyklister och i frågan huruvida man stör minst som klunga eller att cykla max en i bredd då annan trafik förekommer.
Jag antar att det är polisen och i förlängningen domstol som har tolkningsföreträde på trafikförordningen.
Ang flaggvakter så vill jag minnas att i försvarsmakten kan man vara trafikvarnare - men då bara varnar man för en möjlig fara, t ex ett fordon som fått haveri på körbanan och det kräver ingen särskild utbildning men ger inte heller några befogenheter att stoppa eller dirigera trafik. Man varnar bara.
Att dirigera trafik får särskilt utbildade trafiksoldater göra efter gedigen utbildning - då gör man ju polismans jobb.
Flaggvakter vid vägarbeten ska väl ha kommunikation sinsemellan om det släpper på trafik växelvis i samma körfält och dessutom utbildning.
Att en flaggvakt vid cykeltävling inte avkrävs formell och längre utbildning förvånar mej. Man kan genom att hastigt stoppa trafik orsaka rejäla olyckor: säg att flaggvakten sent upptäcker en cyklist på sidovägen på väg ut på riksvägen, hejdar en personbil som precis bakom sig har en tung långtradare som har längre bromssträcka.
/Patrik
Själv tycker jag att det alltid är lite löjligt och skrattretande med vuxna karlar som tror att de är stora och tuffa bara för att de sitter bakom en ratt, skyddad av plåt och glas.
Cykel för mig är ett synnerligen bra och trevligt transportmedel, men inte mer än så. Det är inte min religion. Att slänga käft med sekterister vet jag är både trist och meningslöst, så här tackar jag för mig.
Vet inte hur det förhåller sig på tävlingar. Men för vägarbeten behöver man ha någon som är trafikvakt och gått utbildning för detta. Det finns dessutom regler för hur denne ska vara klädd och hur man skyltar upp avstängningen och varnar med vägmärken osv.
Jag tror inte Trafikverket godkänt en avstängning med hemmagjorda vägskyltar.
Men hur som, så är det kanske bäst att stanna så att man inte bidrar till en olycka när det kommer en cykelklunga i full fart, även om det inte har några tillstånd osv. Ibland är det bäst att ha överseende med andras dumheter.
Om dina kunskaper om trafikregler inskränker sig till gissningar så är även det en god anledning till att stanna.
Visst kan man brista i kunskaper ibland, men då gör man som sagt klokast i att hålla sig på rätt sida om sina gissningar.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg