Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nej. Jag skojar inte. Faktum är att det är ett bra förslag. Vad skulle nackdelarna vara?

Det fungerar redan så i Tyskland. Där ses en cykelklunga som en sorts kolonn och speciella regler träder in. Något för Sverige att ta efter tycker jag (allvarligt).

Det mest självklara och intuitiva sättet att betrakta en cykelklunga är att se den som ett fordon.

Nej, det vore att frångå alla grundläggande principer för hur trafik och trafiklagstiftningen fungerar. Du kan ju börja med att fundera på vem som ska dömas till vållande om "klungan" orsakar en olycka. Det vore ytterst idiotiskt att börja anpassa lagar efter udda särintressens behov. "Jaha, ni behöver träna fotboll på vägen... då får vi stänga av det ena körfältet på torsdagar". Att det fungerar så i Tyskland betvivlar jag.
Överhuvud taget är det otroligt tröttsamt när det går så långt med särintressen att folk förvandlas till "muppar", där det egna intresset blir det viktigaste i världen och går före allt och alla andra. Att cykla i trikåer är liksom inte viktigare än att samla bokmärken eller att spela munspel, oavsett vad du tror. Cykling är en av hundratals aktiviteter man skulle kunna ägna sig åt på vägarna och vi kan inte anpassa lagarna så att alla kan få sin vilja igenom.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en lösning på problemet. Kräver dock lagändringar...

Det bästa, enklaste och mest självklara vore ju givetvis att en klunga med cyklar ses som ett fordon. Voila, problem solved!

Så är vi där igen med att se andras perspektiv:
Jag och mina motorsportintresserade kompisar vill träna slipstreming med både våra gat-bilar och dito motorcyklar. Kan inte våra fordonståg ses som ett fordon när vi tränar?
Om vi kör för fort så exponerar vi ju oss för andra trafikanter under kortare tid. Inom gruppen är vi helt överens om hur man gör.

Min blåsorkester vill öva på att gå i takt medan vi spelar - kan inte vi få ses som ett fordon med tamburmajoren som chaufför? Vi är helt övernes inom orkestern hur man marscherar.

Alla kan säkert hitta argument för just sin sak.

Dessutom får du gärna förklara hur färre cyklister vurpar vid plötsligt uppdykande hinder genom din föreslagna lagändring?
I mina ögon ger ditt förslag bara en sak: laglig rätt att cykla klunga på bekostnad av ökad risk att köra på varandra inom klungan.

/Patrik, som varken vill träna slipstreaming eller spela i blåsorkester
 
Och så kommer trikåerna fram i diskussionen. Tröttsamt var ordet.

Jaha, men här i trakterna där jag rör mig så är ca 99,9 procent av alla "klungcyklister" jag ser, klädda i trikåer. Jag uppfattade det som att det ser ut så nästan överallt och att det var allmänt känt. Jag visste inte att det var så känsligt att man inte fick nämna det.
 
2 Den mer nyliga olyckan (i Norge?) så var den en bilist som stannat vid vägkanten och sedan startade och svängde ut på vägen samtidigt som cykelklungan cyklade förbi.
/Patrik

Olyckan söder om Oslo orsakades, om det jag läst i länkarna är korrekt, av att bilisten svängde vänster över vägen mot en återvinningsstation samtidigt som klungan kom mötande på vägen.

Thure
 
Mindset

Jag vet inte exakt hur regler kring att betrakta en cykelklunga som en "kolonn" skulle kunna se ut. När jag är ute och kör bil och närmar mig en cykelklunga försöker jag ha detta som ett "mindset". Känns helt naturligt och intuitivt för mig. Prova själva nästa gång ni har chansen.
 
Det fungerar redan så i Tyskland. Där ses en cykelklunga som en sorts kolonn och speciella regler träder in. Något för Sverige att ta efter tycker jag (allvarligt).

Det mest självklara och intuitiva sättet att betrakta en cykelklunga är att se den som ett fordon.

Har du någon länk till en sida som beskriver lagen? Tyska går bra.

Jag tycker inte att det är fel att titta på hur de större cykelnationerna hanterar problemet.
 
Tråden hamnar mestadels om klungcykling och här rammas en ensam cyklist av en i mina ögon galen bilist - har inte direkt anknytning till tråden - föreslår att denna ramning kan diskuteras på annat ställe för de som önskar.
/Patrik

Tråden handlar om hur vi tänker, och filmen och andra exempel i tråden illustrerar något som alla cyklister som hållit på ett tag vet om (och nu pratar jag om oss motionscyklister): det finns ett litet fåtal bilister som tappar koncepten helt när dom känner sig provocerade av en eller flera cyklister och då kan sånt här utspela sig. Tyvärr. Det finns naturligtvis en stor majoritet bilister som inte ens är i närheten av att tänka tanken.

Vad gör man då som cyklist? Tja, att hålla en tight formation och i övrigt vara tydlig och förutsägbar hjälper förmodligen. Och om man nu inte gillar cykling kan man ju fundera på att ägna sig åt något annat.
 
Så är vi där igen med att se andras perspektiv:
Jag och mina motorsportintresserade kompisar vill träna slipstreming...

Vad tillför dina tröttsamma liknelser till tråden?

Att gång på gång försöka jämställa de eventuella trafikförseelser som ensam-/ klungcyklister gör sig skyldiga till, trafikförseelser som ordningsmakten dessutom anser är obetydliga för att inte säga obefintliga, med bl.a. Slipstreaming!?!? Wtf liksom som mina barn hade sagt.
Prova du att slipstreama efter vägarna så får vi se vad farbror Polisen säger. Du lär ju bara kunna cykla efter det..

Dubbelmoralen som grasserar i den här tråden är vidare frapperande;
Cyklister, som ev gör sig skyldiga till försumbara trafikförseelser, och som vid ev olyckor påverkar sig själva i första hand, ska diskuteras och förlöjligas i en flera år gammal tråd, med samma trötta argument varje vår. Bara för att de är " i vägen"?
Bilister som däremot kör för fort eller vårdslöst, och därigenom utsätter andra för reell fara, de ska hjälpas fram genom att visas hänsyn!?
Och Gud hjälpe om nån påvisar bilisters vansinnestilltag, det ska absolut inte diskuteras i den här tråden!?
Ja, jisses.
 
Ett par gånger om året så ägnar typ så händer det att jag ägnar mig åt kolonnkörning och jag kan säga att det är tyvärr inte lösningen. En del bilister är lika knäppa då trots att det uttryckligen är förbjudet att bryta exempelvis militära kolonner.

Cyklister har för övrigt inte alls trikåer. Det är något tjejerna hade på sig på 80-talet och de manliga gymnaster. Cyklister har i 99% av fallen BIBS på sig och möjligen benvärmare i väntan på att våren ska dyka upp.
 
Bara för att de är " i vägen"?
Bilister som däremot kör för fort eller vårdslöst, och därigenom utsätter andra för reell fara, de ska hjälpas fram genom att visas hänsyn!?
.

Näää. Både de som leker på vägen och de som uppträder dåligt på vägen saknar plats på densamma.
För att dra ännu en trött liknelse är det ju inte heller direkt accepterat att trappträna i köpcentrat på rulltrapporna. Inte heller att trängas och knuffad i densamma.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips