Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nej, det bästa är ju att slippa köra om.

God tvåa kommer "en omkörning".

Men sen har vi de två alternativen "inte kunna köra om alls" och "kunna köra om i etapper". Och där tycker jag allt att "kunna köra om i etapper" klart överlägset trumfar "inte kunna köra om alls".
Definiera 'inte kunna köra om alls'.
Redogör gärna för de tillfällen då detta drabbat dig.
Redogör gärna även under hur lång tid du drabbades vid dessa tillfällen.

Eller jämför du än en gång äpplen med Stockholms blodbad?

Edit: själv tycker jag att "kunna samsas i trafiken och inte hävda sin 'rätt' " klart överlägset trumfar "armbågar i styret".
 
Senast ändrad:
Men varför hävdar då cyklisterna sin "rätt" att cykla i bredd och försvåra för bilar att köra om?

Varför behöver inte cyklister anpassa avstånd och hastighet utifrån situationen?

Du anser att det försvårar. Jag gör det inte. 1-1.
Och jag är dessutom inget utsett språkrör för de för dig förhatliga cyklisterna, så du behöver inte vrida mitt inlägg ditåt.
Ska jag tolka ditt inlägg om armbågar i styret som att du är språkrör för Sveriges alla våldsverkare och misshandlare?

Det gör dom, annars skulle det ske mycketmycketmycket fler olyckor. Bara för att det inte sker utifrån dina inskränkta premisser så innebär det inte att det inte görs.

Så, nu svarade jag på dina frågor fast du inte svarade på mina.
 
Senast ändrad:
Den trista tonen i tråden består.
Att ens andas om att klungcyklister kan göra något för att inte vara till olägenhet för andra trafikanter tas mycket illa upp.

Största ansvaret för en säker omkörning av en klunga ligger naturligtvis på bilisten. Tyngre fordon, högre fartresurser och dessutom den med krav på innehav av körkort.

Jag tycker ändå inte det blir intressant att bara tjata om allt som bilisten ska göra, hur han ska uppföra sig, hans skyldigheter, hans möjligheter och att ingen får ha någon åsikt om vad en cyklist har för möjligheter. Ja bara om man cyklar xxx antal mil om året, annars kan man inte yttra sig.

Märkligt.

mvh thomas
 
Ett av de största problemen, nåja kanke inte största men riktigt stort i alla fall, I trafiken idag är att trafikantern har slutat hjälpas åt.

Det gäller ALLA, bilister, cyklister, bussförare...ALLA.

Bilister ligger så nära framförvarande att ingan har plats att köra om dem ÄVEN om omkörningstillfälle finns. Nästan ingen går idag ut I vägren och underlättar omkörning ÄVEN om det är fri sikt en kilometer (och nästan ingen tackar när man gör det).

Och cyklister, i klunga, gör allt de kan (till synes I alla fall) för att försvåra omkörning genom att ligga flera I bredd (upptar hela körbanan) och är de fler än 5-6st. ligger de så tätt att omkörning kräver avsevärt mycket längre sträcka (3-sekundersregeln, ej lag, är kopplat till oss människor och brister I vår reaktionsförmåga vilket ÄVEN gäller cyklande trafikanter, så till vida inte cyklisten är övermänsklig).

Ovanstående beteende ser jag MINST en gång varannan vecka då jag bor utmed en popular cykelväg (ej cykelväg utan väg där det är populärt att cykla på).

Nej, jag cyklar INTE minst 2500km/år, men jag kör bil och mc och vistas ute i trafiken mycket (4-6000mil/år) och har så gjort senaste decennierna. Och beteendet att INTE hjälpas åt spanner (tyvärr) över alla trafikgrupper och är nog också synonymt för hur samhället I stort utvecklas. Me-my self- and I verkar vara måttot. Vilket trigger behovet av väldigt effektstarka bilar/motorcyklar för att trots allt kunna göra säkra omkörningar. Idiotiskt men tyvärr sant.

// Niklas
 
Den trista tonen i tråden består.
Att ens andas om att klungcyklister kan göra något för att inte vara till olägenhet för andra trafikanter tas mycket illa upp.

Jag tror det är många som skulle ha något vettigt att skriva som inte ids lägga sig i en tråd som denna.

Men jag ska ändå försöka kommentera det du skriver. Dom flesta seriösa cyklister är mycket säkerhetsmedvetna. Kör man i klunga kan man göra några saker:
1) Inte vara för stor klunga. Ner mot sex cyklister fungerar. Tio tycker jag börjar bli i mesta laget för träning.
2) Hålla ihop leden. Däremot ska man undvika att högra ledet går för långt ut till höger, för att man behöver ha visst manöverutrymme. Det kan kanske vara svårt att förstå för en oinsatt.
3) Lägga sig på ett led om det är mycket trafik eller smal väg.
4) Självklart välja lämpliga vägar att cykla på. Kring Stockholm där jag cyklar finns många bra vägar, men det kan nog se annorlunda ut i andra delar av landet.
5) Starta tidigt på morgonen lördagar eller söndagar då det är mindre trafik.

Sen stöter man som bilist ibland på jätteklungor av den mer oorganiserade sorten. Visst, irriterande men det handlar om nybörjare: desto större anledning till försiktighet från mig som bilist.

Principfrågan kring om klungcykling är "tillåten" eller inte känns helt ointressant. Fenomenet är en del av trafikmiljön idag som jag personligen tycker är trevligt.
 
Den trista tonen i tråden består.
Att ens andas om att klungcyklister kan göra något för att inte vara till olägenhet för andra trafikanter tas mycket illa upp.

Största ansvaret för en säker omkörning av en klunga ligger naturligtvis på bilisten. Tyngre fordon, högre fartresurser och dessutom den med krav på innehav av körkort.

Jag tycker ändå inte det blir intressant att bara tjata om allt som bilisten ska göra, hur han ska uppföra sig, hans skyldigheter, hans möjligheter och att ingen får ha någon åsikt om vad en cyklist har för möjligheter. Ja bara om man cyklar xxx antal mil om året, annars kan man inte yttra sig.

Märkligt.

mvh thomas

Du tycker alltså inte det är rimligt att bilister ska visa hänsyn till cyklister?

Jag tycker det i allmänhet är där man skall börja ifall man vill att folk skall visa hänsyn. Visar man inte hänsyn själv så förtjänar man inte någon hänsyn helt enkelt.

Och det är där skon klämmer lite, om du visade hänsyn så skulle du ju inse att du ändå inte kan köra om cyklisten öht när du har möte och då gör det inte så mycket att de cyklar i bredd.

Det verkar snarare så att du förväntar dig att cyklisten skall visa hänsyn för bilisten så att bilisten kan klämma sig förbi utan att visa hänsyn till cyklisten, dvs att det hela skall ske helt på bilistens vilkor.
 
Du anser att det försvårar. Jag gör det inte. 1-1.
Men då kanske du kan inse att det faktiskt finns bilister som tycker att det är enklare att köra om cyklister som ligger på led istället för klunga?

Ska jag tolka ditt inlägg om armbågar i styret som att du är språkrör för Sveriges alla våldsverkare och misshandlare?
Jag skrev att jag tänker att man borde göra det, inte att jag gör det. Så jag är möjligen språkrör för alla som inte tillämpar våld fast de skulle vilja.

Tyvärr är det ju så att människor som aldrig får ta konsekvenserna av sitt agerande inte lär sig hur fel det är. Alldeles för många klarar sig bra i trafiken enbart tack vare andra trafikanter. De bryter mot hur många regler som helst, men det får inga konsekvenser.
 
Fenomenet är en del av trafikmiljön idag som jag personligen tycker är trevligt.

Bara för att något är en del av trafikmiljön tycker jag inte man ska ignorera huruvida det är olagligt eller inte. Det finns många saker idag som tyvärr är en del av trafikmiljön men både olagligt och farligt.

Fortkörning, korta avstånd, omkörning på högersidan på motorväg, hålla på med mobilen medans man kör är några exempel.
 
Det verkar snarare så att du förväntar dig att cyklisten skall visa hänsyn för bilisten så att bilisten kan klämma sig förbi utan att visa hänsyn till cyklisten, dvs att det hela skall ske helt på bilistens vilkor.

Det verkar som om du förväntar dig att bilisten ska visa hänsyn för cyklisterna så att de kan fortsätta cykla i sin klunga istället för att lägga sig på linje, d.v.s. att det hela ska ske helt på cyklisternas villkor.


Bilisten ska såklart visa hänsyn till cyklisterna genom att hålla ett vettigt avstånd, och cyklisterna ska visa hänsyn till bilisten genom att lägga sig på en linje för att göra omkörningen smidigare (inte för att möjliggöra omkörning, huruvida omkörningen är möjlig eller inte kan cyklisterna inte påverka, men de kan påverka hur smidig den blir).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.