Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Menar du på fullt allvar att det är bättre att göra 15-20 omkörningar där du är tvungen gå över på mötande körfält, än en omkörning?
Nej, det bästa är ju att slippa köra om.

God tvåa kommer "en omkörning".

Men sen har vi de två alternativen "inte kunna köra om alls" och "kunna köra om i etapper". Och där tycker jag allt att "kunna köra om i etapper" klart överlägset trumfar "inte kunna köra om alls".

Hur breda husvagnar kan du köra om utan att sladda av vägen?

Det är lika besvärligt att köra om en husvagn (eller en traktor eller ett hölass) som en klunga cyklister, om de håller samma fart. Men det är (i mina ögon) ännu enklare att köra om cyklister som ligger på rad. Och eftersom cyklisterna ska visa hänsyn till andra trafikanter så borde de då välja att cykla på det sätt som gör att det är enklare att köra om dem, än att välja det sätt att cykla på som gör att det blir "lika svårt att köra om som en husvagn".
 
Det är lika besvärligt att köra om en husvagn (eller en traktor eller ett hölass) som en klunga cyklister, om de håller samma fart. Men det är (i mina ögon) ännu enklare att köra om cyklister som ligger på rad. Och eftersom cyklisterna ska visa hänsyn till andra trafikanter så borde de då välja att cykla på det sätt som gör att det är enklare att köra om dem, än att välja det sätt att cykla på som gör att det blir "lika svårt att köra om som en husvagn".

Din första mening håller jag fullständigt med om, däremot inte resten. Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför. På de vägar jag vanligen kör kan du inte köra om en 100 meter lång kolonn. Jag anser om något, att på de vägarna, så stör det trafiken minst om de cyklar i klunga.

För att gå tillbaka till frågan som stötts och blötts ett otal vändor i tråden. Är det olagligt att köra i klunga? Får det endast göras på avlysta vägar?
Det bästa exemplet är väl Vätternrundan som räknas som ett motionslopp på allmänna vägar med trafik. Under ett dygn är där en mängd klungor på vägarna, en hel del poliser syns och inte en enda böteslapp delas ut. Den uppmaning som finns från arrangörerna är att se till att vila ordentligt efter loppet så att du inte somnar vid ratten när du kör hem.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Din första mening håller jag fullständigt med om, däremot inte resten. Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför. På de vägar jag vanligen kör kan du inte köra om en 100 meter lång kolonn. Jag anser om något, att på de vägarna, så stör det trafiken minst om de cyklar i klunga.

För att gå tillbaka till frågan som stötts och blötts ett otal vändor i tråden. Är det olagligt att köra i klunga? Får det endast göras på avlysta vägar?
Det bästa exemplet är väl Vätternrundan som räknas som ett motionslopp på allmänna vägar med trafik. Under ett dygn är där en mängd klungor på vägarna, en hel del poliser syns och inte en enda böteslapp delas ut. Den uppmaning som finns från arrangörerna är att se till att vila ordentligt efter loppet så att du inte somnar vid ratten när du kör hem.

Jag skulle nog vilja säga att det är olagligt, men av annan anledning än vissa verkar rikta in sig på.

Det finns som sagt två faktorer som har tagits upp här (ytterligare en till har tagits upp i början av tråden). Den ena är att man cyklar i bredd och den andra är att man cyklar tätt på led (och den tredje e början av tråden är att man cyklar på cykelväg när det finns separat cykelbana).

Cykling i bredd är tillåten om det inte orsakar olägenhet för andra eller äventyrar säkerheten. Jag tycker det är tveksamt att det skulle göra det.

När man cyklar måste man hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon (dock behöver man nog inte hålla tresekundersregeln). Denna regel gäller oavsett om man orsakar olägenhet för andra. Jag menar att man ofta i klunga bryter mot detta.

Notera att man utgör en viss olägenhet om man cyklar i led även om man håller avstånd. Detta är en olägenhet man som medtrafikant får finna sig i. Jag menar därför att det är i jämförelse med denna som man bör ställa den olägenhet som det innebär när man cyklar i bredd.

Att polisen inte ingriper kan t.ex bero på att de inte ser någon som slarvar med avståndet tillräckligt eller att de själva gör en felaktig bedömning av lämpligt avstånd. Det kan också vara så att de låter bli att ingripa för vissa trafikbrott, kanske för att det är så vanligt förekommande.

Sen har det ju iofs även diskuterats rent säkerhetsmässiga överväganden och där tycker jag nog att det ligger i linje med vad som lagen säger (enligt min tolkning).
 
Vätternrundan

För att gå tillbaka till frågan som stötts och blötts ett otal vändor i tråden. Är det olagligt att köra i klunga? Får det endast göras på avlysta vägar?
Det bästa exemplet är väl Vätternrundan som räknas som ett motionslopp på allmänna vägar med trafik. Under ett dygn är där en mängd klungor på vägarna, en hel del poliser syns och inte en enda böteslapp delas ut. Den uppmaning som finns från arrangörerna är att se till att vila ordentligt efter loppet så att du inte somnar vid ratten när du kör hem.

Kollar man på deras hemsida så är står det att man skall undvika att cykla i bredd - för att man hindrar övrig trafik.
Samtidigt som man avråder nybörjare att cykla i klunga. För mig är en klunga, cyklister i grupp med utsträckning både i längd och bredd.
Samt att de påtalar att under loppet så gäller inga undantag från gällande lagstiftning.
Din första fråga har enligt min mening fått svar flera gånger in tråden. Ja, det kan vara olagligt om inte lagkravet "utan fara eller olägenhet för trafiken" uppfylls.
 
Kollar man på deras hemsida så är står det att man skall undvika att cykla i bredd - för att man hindrar övrig trafik.
Samtidigt som man avråder nybörjare att cykla i klunga. För mig är en klunga, cyklister i grupp med utsträckning både i längd och bredd.
Samt att de påtalar att under loppet så gäller inga undantag från gällande lagstiftning.

Visst är det så. Det är dock ofta bilfritt på vägarna så många väljer att köra i klunga, helt enligt lagen.
Tror inte att någon cykelklubb rekommenderar sina medlemmar att cykla i bredd om det hindrar övrig trafik.
 
Är det bara jag som inte fattar eller är cyklister nån sorts borg-liknande väsen som kan agera simultant som ett medvetande utan annan kommunikation?

För om det inte är så, är ju varje klunga ett brott mot gällande trafikregler. I en klunga på 10 cyklister är det ju ca 9st som inte håller rimligt avstånd till framförvarande fordon. Om vi ska döma alla trafikanter efter samma mall menar jag.

Nu har vi ju börjat se en viss acceptans för detta märkliga att en grupp i samhället plötsligt kan ta sig rätten att störa sina medmänniskor för eget höga nöjes skull. Spelar inte så stor roll om det rör sig om performance art, flash mobs, eller cykelträning, det accepteras ändå om syftet/nöjet är tillräckligt fint.

Men kom inte och säg att det är i linje med gällande regler bara för att man ser genom fingrarna med det.

Alla riktlinjer för hur man beter sig i trafiken utgår från att alla fordon rör sig enskilt utom i väldigt speciella situationer. Omkörning av klungor hanteras inte av reglerna eftersom klungor inte ska förekomma.

Som jämförelse kan man ju ta "kompiskörning" med bil som inte är tillåtet. Eller för all del streetracing.

Sen tycker jag att man som bilist måste vänja sig vid att det finns tokar i trafiken. Man måste ha lite fantasi, och att förutspå rullskidåkare eller ålderskrisande män på cykel bakom nästa krön är lika viktigt som det var med skenande hästar eller förrymda kor förr. Och om man inte kör typ en t-ford så kommer ju klungan eller vad det nu är försvinna i backspegeln vid nästa raksträcka fort nog.
 
Den här tråden är full av hårklyverier kring regler och lagstiftning. Problemet är väl att lagstiftaren inte har tagit med i beaktning att folk ska syssla med organiserad idrottsutövning på allmän väg. Vi kan säkert komma fram till en liknande osäkerhet kring om det är olagligt eller lämpligt att man spelar basket, utövar yoga i grupp eller arrangerar boule-tävlingar på vägarna.
Diskussionen blir enklare med ett mer generellt perspektiv: Vägarna är till för trafik och förflyttning. Idrott i organiserad form utövas på arenor eller andra för ändamålet lämpliga anläggningar.
 
Din första mening håller jag fullständigt med om, däremot inte resten. Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför. På de vägar jag vanligen kör kan du inte köra om en 100 meter lång kolonn.
Och som jag har skrivit, du behöver inte köra om hela cykelkolonnen i en oavbruten omkörning, precis som du inte behöver köra om en kolonn med husvagnar eller traktorer i en oavbruten omkörning. Du ska kunna köra om "ett fordon i taget" om det är svårt att hitta långa omkörningssträckor.
 
Ur en folkhälsoaspekt är det förstås mkt bättre att det cyklas än körs bil.

Klungcykling är roligt och riskfyllt. Behöver absolut tränas.

Jag vill ha mer klungcykling på våra vägar.

Heja heja.

Thure
 
Skillnaden Nermander är kanske att du kan träna på halkbana.

Cykling har både hälsomässiga fördelar och olycksrisker. Det har i nte bilkörning.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips