Dödslängtan eller dåligt omdömme?

som cyklist kör jag halvmetern in i körbanan som är avsedd för fordon. Vägrenen är oftast dålig och skräpig. Försöker tvnga bilarna att göra en riktig omkörning i det motsatta körfältet för min egen säkerhet.

Som bilist gör jag bara riktiga omkörningar om det är vanliga cyklister med vanliga kläder och som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

https://youtu.be/ZdDxjge5hmY

Senast ändrad:
som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

Jag hoppas att du skämtar, men seriöst, sånt där är inte roligt, finns dårar som tar det på allvar och inte verkar inse att de kan döda eller allvarligt skada en annan människa när de ska hålla på och "tillrättavisa" nån genom att bete sig som svin i trafiken.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag hoppas att du skämtar, men seriöst, sånt där är inte roligt, finns dårar som tar det på allvar och inte verkar inse att de kan döda eller allvarligt skada en annan människa när de ska hålla på och "tillrättavisa" nån genom att bete sig som svin i trafiken.

Klart jag inte gör, men ibland skulle man vilja peta till dem lite med sidospegeln :)

jag knyter oftast näven i fickan och låter ilskan gå ut över nån annan istället.

som cyklist kör jag halvmetern in i körbanan som är avsedd för fordon. Vägrenen är oftast dålig och skräpig. Försöker tvnga bilarna att göra en riktig omkörning i det motsatta körfältet för min egen säkerhet.

Som bilist gör jag bara riktiga omkörningar om det är vanliga cyklister med vanliga kläder och som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

https://youtu.be/ZdDxjge5hmY

Själv ska du som cyklist köras om med god marginal men själv kör du om andra cyklister lagvidrigt nära - intressant att få höra hur du resonerar och skryter om dina lagbrott.

/Patrik, orkar jag köra denna tråden ett varv till?

Idiotisk bilförare.
Dock bör ju rimligen även cyklisterna bötfällas. Som cyklist ska man hålla så långt till höger i körbanan som möjligt. Finns det vägren ska den användas. Ligga i bredd, i klunga och hindra omkörning är inte tillåtet.
Ofog som måste stävjas. Och då menar jag av polis, inte galningar som denne förare och särskilt inte genom manövrar som riskerar att skada andra.

Finns det vägren ska den användas. Ligga i bredd, i klunga och hindra omkörning är inte tillåtet.

Tyvärr kan det i dagens vägrenar plötsligt dyka upp hål, kanter, stora stenar, glassplitter osv som tvingar cyklisten att göra en undanmanöver ut i vägbanan. Jag vill inte rekommendera cyklister att cykla i vägrenen (men gör det själv ändå, när jag kan, av dumhet ?).

Och det där med att cykla i bredd är omdiskuterat. Det tar längre tid att passera en lång kedja av cyklister. Denna kedja kan halveras om man cyklar i bredd.

Tyvärr kan det i dagens vägrenar plötsligt dyka upp hål, kanter, stora stenar, glassplitter osv som tvingar cyklisten att göra en undanmanöver ut i vägbanan. Jag vill inte rekommendera cyklister att cykla i vägrenen (men gör det själv ändå, när jag kan, av dumhet ?).

Och det där med att cykla i bredd är omdiskuterat. Det tar längre tid att passera en lång kedja av cyklister. Denna kedja kan halveras om man cyklar i bredd.

Detta är inget val att hålla till höger eller köra på vägrenen, det är ett krav enligt Trafikförordningen. Hindra trafiken på väg, med cykel eller bil är inte tillåtet, hur goda avsikter man än säger sig ha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips