Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Snabba bilar har ju en särskild plats som kallas motorbana. Snabbar cyklar skall visst köras bland övrig trafik.

Arbetsmiljöverket säger att oskyddad personal inte ens får närma sig en >70 km/tim väg utan energiupptagande skydd ex barriär eller TMA-fordon. Bör ju minst vara detsamma för cykelföreningar.

Snabba bilar såväl som snabba cyklar får framföras i trafik, givet att de uppfyller lagens krav på utrustning, besiktning mm.
Förare av båda fordonstyperna ska följa trafikförordningen och således visa erforderlig hänsyn och framföras på rätt körbana/körfält.

Arbetsmiljöverkets regler gäller för anställda och gäller sannolikt inte fritidsmotionärer i cykelklubbar.

/Patrik
 
Självklart, de anger ju ett lägsta värde för vad som är tolererbart ur ett säkerhetsperspektiv. Något att tänka på.

Vi är helt eniga om att det är lämpligt att separera cyklister från motorfordonstrafik, särskilt snabbare än 70 km/h.

Men vad som regleras i yrkeslivet är inte detsamma som vad folk väljer att göra på fritiden. Så länge man följer trafikförordningen får man på sin fritid cykla på vägar med högre hastighetsgräns än 70 km/h.

Å andra sidan skulle det bli väl kostsamt att bygga cykelvägar längs alla Sveriges landsvägar, men vid hög bil- och cykel-trafik bör man enligt mej sträva efter separerad trafik.

Men nu var vi bredvid klungcyklandet igen, ursäkta

/Patrik
 
Alternativt har inte trafikplanerarna tagit hänsyn till att snabbcyklares rätt att alltid cykla snabbt, oaktat fotgängare och undermålig kvalitet på cykelbanan.
Anpassning till rådande förhållanden gäller alla trafikanter.

Sen tycker jag också att man borde separera gående och cyklister och helst även "normal-cyklister" från snabbcyklister, t ex genom så kallade cykelmotorvägar:
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/nu-kan-orebro-fa-sverigesforsta-cykelmotorvagar

/Patrik

Nja, åtminstone i min värld har "snabbcyklare" ingen "rätt" att hålla full fart i alla lägen. Däremot finns där en stark och rationell önskan hos cyklister på väg till eller från jobbet att slippa onödiga hinder. Precis som hos buss- tåg- tunnelbane- eller bilpendlare.
 
Å andra sidan skulle det bli väl kostsamt att bygga cykelvägar längs alla Sveriges landsvägar, men vid hög bil- och cykel-trafik bör man enligt mej sträva efter separerad trafik.

/Patrik

Det blir som tur är mer och mer vanligt.

För övrigt sker majoriteten av olyckor med F1-bilar på motorbanor.
 
Jag kan göra ett försök att återgå till ursprungsfrågan även om den var retoriskt snedvriden.

Ja det är farligt att cykla. Det är även farligt att leva. Organiserad cykling (i klunga eller mindre grupper) är som många med mig upptäckt ett väldigt roligt och socialt sätt att komma ut och träna. Har man inte provat det så är det kanske svårt att förstå grejen. Riskerna med sporten får man tyvärr på köpet och dom flesta vettiga cyklister som har lite erfarenhet förstår innebörden av vad alla säger: säkerhet går först.

Jag funderar på hur många motionscyklister det skulle behöva vara på vägarna innan jag (som även kör bil) ser det som mer negativt än positivt. Kom ihåg att det ofta handlar om helgmorgnar, kanske vardagkvällar, ljusa helst torra förhållanden, företrädelsevis breda mindre trafikerade vägar, i minsta möjliga mån tyngre trafikerade vägar. Om inte ambulansen kommer fram så är det förstås ett problem. Eller om varutransporterna inte tar sig fram till matvarubutiken. Men dit är det som alla förstår långt.

Jag tror att hela Sveriges befolkning kan börja motionscykla utan att trafiken bryter samman för det. Alla kör ju bilar som tar större plats. Har man varit i t.ex. Italien eller Mallis under rätt säsong så vet man att det går att samsas med motionscyklister i massor. Men diskussionen här handlar istället om att cyklisterna ska bort från vägarna av en massa olika skäl.

Jag säger som thureb tidigare i tråden: fler cyklister, inte färre. Gärna också en diskussion och mycket information bland oss som motionscyklar om vad som är god sed när man cyklar i grupp. Det görs redan i klubbarna så min uppmaning till alla motionscyklister blir: gå med i en klubb. Det jag har fått lära mig som jag tycker är vettigt har jag skrivit om förut. Om det är någon som vill utveckla det så gör gärna det men det kanske hör hemma i en annan lite mer konstruktiv tråd.
 
Jag kan göra ett försök att återgå till ursprungsfrågan även om den var retoriskt snedvriden.

Ja det är farligt att cykla. Det är även farligt att leva. Organiserad cykling (i klunga eller mindre grupper) är som många med mig upptäckt ett väldigt roligt och socialt sätt att komma ut och träna. Har man inte provat det så är det kanske svårt att förstå grejen. Riskerna med sporten får man tyvärr på köpet och dom flesta vettiga cyklister som har lite erfarenhet förstår innebörden av vad alla säger: säkerhet går först.

Jag funderar på hur många motionscyklister det skulle behöva vara på vägarna innan jag (som även kör bil) ser det som mer negativt än positivt. Kom ihåg att det ofta handlar om helgmorgnar, kanske vardagkvällar, ljusa helst torra förhållanden, företrädelsevis breda mindre trafikerade vägar, i minsta möjliga mån tyngre trafikerade vägar. Om inte ambulansen kommer fram så är det förstås ett problem. Eller om varutransporterna inte tar sig fram till matvarubutiken. Men dit är det som alla förstår långt.

Jag tror att hela Sveriges befolkning kan börja motionscykla utan att trafiken bryter samman för det. Alla kör ju bilar som tar större plats. Har man varit i t.ex. Italien eller Mallis under rätt säsong så vet man att det går att samsas med motionscyklister i massor. Men diskussionen här handlar istället om att cyklisterna ska bort från vägarna av en massa olika skäl.

Jag säger som thureb tidigare i tråden: fler cyklister, inte färre. Gärna också en diskussion och mycket information bland oss som motionscyklar om vad som är god sed när man cyklar i grupp. Det görs redan i klubbarna så min uppmaning till alla motionscyklister blir: gå med i en klubb. Det jag har fått lära mig som jag tycker är vettigt har jag skrivit om förut. Om det är någon som vill utveckla det så gör gärna det men det kanske hör hemma i en annan lite mer konstruktiv tråd.

Att det är få som gör det håller inte som argument.
När blir det för många?
Om jag vore intresserad av fotboll eller motorsport (biltävling och vill öva slipstreaming vilket har många likheter med klungcykling) och började idka mitt idrottsintresse på allmän väg - det är ju ändå inte så många som kör bil där just då - skulle det vara OK då?

Det är bra att ni klungcyklister inbördes är överens om vad som är bra klungcykling men så länge andra trafikanter inte är med i överenskommelsen är det en ökad risk och dessutom trafikbrott, må så vara med goda intentioner.

/Patrik
 
Jag säger som thureb tidigare i tråden: fler cyklister, inte färre. Gärna också en diskussion och mycket information bland oss som motionscyklar om vad som är god sed när man cyklar i grupp. Det görs redan i klubbarna så min uppmaning till alla motionscyklister blir: gå med i en klubb. Det jag har fått lära mig som jag tycker är vettigt har jag skrivit om förut. Om det är någon som vill utveckla det så gör gärna det men det kanske hör hemma i en annan lite mer konstruktiv tråd.

På förekommen anledning då, vad ÄR god sed när man cyklar i grupp?
 
Några punkter enligt mig: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=763322#post763322.

Tango: Slipstreaming förstår jag handlar om att kora bil i en tät rad i hög hastighet. Och det ska alltså vara en "idrott" som liknar cykling och är ungefär lika farlig? Jag avstår helst från att kommentera skillnaden mellan att cykla och att spela boll på allmän väg.

Slipstreaming är att låta fordonet före ta fartvinden och genom att ligga bakom få mer kraft kvar, t ex inför en omkörning - gäller vid bil- såväl som cykeltävling, även om det kanske inte kallas så vid tävlingscykeln. Båda innebär att du kör så farligt nära fordonet framför att man riskerar olycka om främre fordon gör något oväntat, som bromsar eller väjer.
Fotboll kan väl med lite vidare sinne ses som en variant av promenad/löpning med boll. Tävlingskörning med bil i olika former är en variant av bilkörning, som inte utan särskilt tillstånd är tillåten på allmän väg.

Vad är den principiella skillnaden mellan cyklister som kör nära varandra jämfört med bilar som kör nära varandra?

/Patrik
 
Vad är den principiella skillnaden mellan cyklister som kör nära varandra jämfört med bilar som kör nära varandra?

Cykel: Tjänstevikt 100kg, hastighet 30 km/h => ~ 7 kJ rörelseenergi.
Bil: Tjänstevikt 1500kg, hastighet 100 km/h => ~ 1200 kJ rörelseenergi.

Det kanske inte är en principiell skillnad, men det är så olika storleksordning att du lika gärna kan hävda att det inte är någon principiell skillnad mellan en lätt smekning på kinden och en högerkrok från en tungviktsboxare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.