Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Du menar på fullt allvar att du tror att cyklisternas lagbrott får bilisterna att bli bättre på att följa lagen?

Situationen blir ju som när småbarn bråkar: "Det var h*n som började!"

Jag brukade säga till våra barn att det spelar ingen roll vem som började, det viktiga är vem som slutar först.

Nu ska jag använda en hel del stora bokstäver, kanske det blir lättare att förstå då.

Det handlar INTE om att cyklister försöker läxa upp bilister.
Det du verkar vara för KORKAD för att fatta, är KONSEKVENSERNA av de två "lagbrotten".
Så jag ska förklara det för dig ännu en gång. Nu är det dock sista gången.

1. När cyklister håller ut, vilket är allvarligaste konsekvensen för bilisterna?
Svar: De slipper inte förbi utan måste VÄNTA tills de kan köra om.

2. När bilister inte håller avstånd, vilket är allvarligaste konsekvensen för cyklisterna?
Svar: De blir påkörda och SKADAS eller DÖR.

Fattar du? Ser du äntligen ljuset? Vilken grupp är det som MÅSTE sluta först?
Så länge bilister utsätter cyklister mfl för DÖDSFARA, så länge kommer cyklister mfl att ta plats på vägen - av SJÄLVBEVARELSEDRIFT!!!!

Studier och empiriska undersökningar visar KLART att bilister håller ut vid omkörning ungefär lika mycket som cyklisten håller ut från vägrenen. Plus att farliga omkörningar vid möte förhindras.

Vill du vara med och påverka på riktigt? Det finns en grupp på FB, "1,5 m för våra liv" . Gå med i den, försök fatta vad det handlar om och hoppas på att motionen att det ska lagstadgas om minsta avstånd 1,5 m vid omkörning går genom - DÅ kanske cyklister mfl inte känner sig tvingade att ta plats för att inte bli prejade eller påkörda...men det kräver ju att bilister följer den nya lagen, vilket vi alla vet att vi är dåliga i gemen på göra när vi sitter bakom ratten...
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt för ordet korkad i inlägget ovan. Kan ju faktiskt handla om brist på empati eller nedsatt inlevelseförmåga, så just det ordvalet var dumt.
 
1. När cyklister håller ut, vilket är allvarligaste konsekvensen för bilisterna?
Svar: De slipper inte förbi utan måste VÄNTA tills de kan köra om.

Om det är din bild förstår jag helt resonemanget, men nu är det inte riktigt så.

Cyklister är t.ex. små och syns inte så bra, därför kan det ibland istället bli så att bilister tvingas panikbromsa för cyklister med seriekrock som följd.

I den här tråden har jag bara sett länkar till olyckor som har orsakats av att cyklister inte hållt inbördes avstånd. Hur vanligt är det att cyklister skadas eller dör på grund av att en bilist inte håller avståndet? Att det kan känna läskigt att en bilist kör om kan jag förstå, men det är inte samma sak som att cyklister skadas eller dör.

Som trafikant ska man ju ha uppsikt även bakåt, så en cyklist som ser att en bil kommer ikapp kan sakta in och hålla till höger för att underlätta omkörningen. Precis samma skyldighet som en traktor eller ett motorredskap har.
 
Hur vanligt är det att cyklister skadas eller dör på grund av att en bilist inte håller avståndet?

Jag vet inte hur vanligt det är men jag vet att jag blivit prejad av vägen flera gånger, sommar och vinter. Oftast hållt mig på hjulen ner i diket, men en gång gått omkull på asfalt. Tror du bilisten stoppade? Nej...
Det har gått bra med mig, men en äldre människa eller annat kunde lätt brutit ett ben lr två...
 
Om det är din bild förstår jag helt resonemanget, men nu är det inte riktigt så.

Cyklister är t.ex. små och syns inte så bra, därför kan det ibland istället bli så att bilister tvingas panikbromsa för cyklister med seriekrock som följd.

I den här tråden har jag bara sett länkar till olyckor som har orsakats av att cyklister inte hållt inbördes avstånd. Hur vanligt är det att cyklister skadas eller dör på grund av att en bilist inte håller avståndet? Att det kan känna läskigt att en bilist kör om kan jag förstå, men det är inte samma sak som att cyklister skadas eller dör.

Som trafikant ska man ju ha uppsikt även bakåt, så en cyklist som ser att en bil kommer ikapp kan sakta in och hålla till höger för att underlätta omkörningen. Precis samma skyldighet som en traktor eller ett motorredskap har.
Men skärp dig. Ser du inte en cyklist som ligger mitt på körfältet ser du han definitivt inte om han ligger mot sidan! Vad menar du händer om cyklisten håller mot sidan och bilisten inte hinner se han? Jo, bilisten PREJAR cyklisten för att ta sig förbi!

Hur ofta har det uppstått seriekrockar för att cyklister tagit plats? Påvisa alla ggr du hittar.

Vilket är lättare, hålla uppsikt framåt än bakåt? Du anser att cyklister ska hålla koll på upphinnande trafik men bilister kan inte se framförliggande cyklister!? Jag tar tillbaka ursäkten ovan.

Hur vanligt? FÖR VANLIGT! Hur många exempel har inte påvisats tidigare i tråden!? Har du kollat FB-gruppen? Följer du alls med i nyhetsrapporteringen!? I andra länder FINNS redan 1,5 m-lagen just för att nog många cyklister skadats eller dödats!

Så det räcker inte med att "det är läskigt"? Du verkar ju helt sakna empati.
Vilket obehag upplever bilisterna när de får vänta? Det är tydligen värre enligt dig.
Lev du i din lilla bubbla efter dina egna regler och så får vi hoppas att vi aldrig möts i trafiken.
 
Senast ändrad:
Vad menar du att jag inte fattar?

Det är i mina ögon helt solklart att:

Cykel skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Moped skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Fordon som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Att "hålla ut" från kanten bryter solklart mot denna regel. Om du inte tror mig så lär du kunna fråga valfri polis om det.

Uttrycket "så nära som möjligt" skall nog tolkas med trafikförordningens huvudregel som grund. Det betyder alltså inte att bara för att man rent tekniskt skulle kunna lägga sig längre till höger att man skall behöva göra det om det inte kan göras utan att äventyra säkerheten.

Det bör alltså tolkas att man skall ligga så långt till höger man kan ligga utan att äventyra säkerheten. Och i det bör man ju ta höjd för hur andra trafikanter de facto beter sig.

Man bör alltså få ge sig den vingelmån som man rimligt kan behöva. Och jag tycker nog man får ge sig det manöverutrymme som man behöver pga hur andra trafikanter beter sig.

Det rör sig alltså inte om att man lägger sig mitt i körfältet utan att man som cyklist ger sig lite marginaler.
 
"Jag bryter mot reglerna för att andra bryter mot reglerna" fungerar inte särskilt bra.

För en massa bilister kommer att resonera "så länge cyklisterna inte lär sig att hålla sig till höger kommer jag inte att inte att ge dem utrymme i sidled".

Så det blir liksom en ond cirkel. Enda sättet att få andra att följa reglerna är att slaviskt följa reglerna själv, annars är man en precis lika god kålsupare som de som man skäller på.

Men när det gäller att någon förmodad random snubbe med röd flagga så verkar det vara helt i sin ordning att bryta mot reglerna för att andra bryter mot dem? Att man dessutom gör det utan att ens bemöda sig med att förvissa sig att andra faktiskt bryter mot reglerna verkar också OK?

Samtidigt som det inte är OK för cyklister att basera sitt beteende på andra trafikanter? Ett beteende från cyklisten som kanske inte ens är att bryta mot reglerna.

Varför detta hat mot cyklister? Varför betraktar du dem som någon slags andra-klassens trafikanter?
 
Så du Nermander tycker det är helt ok att vi utsätter varann för läskiga situationer i trafiken, det händer ju ändå inget farligt.

Så tex när din scoutgrupp blev omcyklade på elljusspåret så var det egentligen helt ok. Ingen blev ju skadad, ni blev ju bara lite rädda...

Ska vi hoppas på att fler cyklister läser dina dumheter och tar efter ditt ok:ade beteende där cyklister och gångtrafikanter samsas?

Och det där med att cyklister som håller ut skulle orsaka seriekrockar.
Vad hände med att man ska hålla tillräckligt avstånd och kunna stanna för förutsägbara hinder? Svammel, svammel och ännu mer svarmmel från din sida.
 
Om det är din bild förstår jag helt resonemanget, men nu är det inte riktigt så.

Cyklister är t.ex. små och syns inte så bra, därför kan det ibland istället bli så att bilister tvingas panikbromsa för cyklister med seriekrock som följd.
På de vägar som vi tycker att det är OK att cykla på så får man förvänta sig att det förekommer cyklister på. Kanske även är det att förvänta sig att det kan förekomma gångtrafikanter. Om du under de förutsättningar behöver panikbromsa så kanske det är så att du inte anpassat hastigheten efter förutsättningarna.

Att du utöver detta beskyller dina panikbromsningar på grund av att cyklisten gör sig mer synlig så bör man nog ta sig en rejäl funderare på ifall du öht skall ge dig ut i trafiken som förare - kanske passagerare vore mer lämpligt för dig. Jag menar att om du slipper panikbromsa för att du inte ser dina medtrafikanter så får man ju fråga sig vad konsekvensen för dessa trafikanter är (slänga sig i diket eller bli omkörda när du kommer farande?).
I den här tråden har jag bara sett länkar till olyckor som har orsakats av att cyklister inte hållt inbördes avstånd. Hur vanligt är det att cyklister skadas eller dör på grund av att en bilist inte håller avståndet? Att det kan känna läskigt att en bilist kör om kan jag förstå, men det är inte samma sak som att cyklister skadas eller dör.
Intressant teori. Det har ju i de flesta cituationer varit frågan om att bilisten angripit cyklisterna. I hälften av fallen har det rört sig om singelcyklister - och i den mån de inte hållit avståndet så har det ju varit pga bilisten. I ett fall så försökte ju cyklisten att hålla avstånd trots bilisten genom att fly från vägen utan att det hjälpt.
Som trafikant ska man ju ha uppsikt även bakåt, så en cyklist som ser att en bil kommer ikapp kan sakta in och hålla till höger för att underlätta omkörningen. Precis samma skyldighet som en traktor eller ett motorredskap har.

Men som sagt skall man ju i första hand ha uppsikt framåt såklart så man ser om det finns andra trafikanter där...
 
Men när det gäller att någon förmodad random snubbe med röd flagga så verkar det vara helt i sin ordning att bryta mot reglerna för att andra bryter mot dem?

Det har jag aldrig påstått. Jag har bara försökt förklara varför en random snubbe med flagga inte nödvändigtvis behöver vara någon man ska stanna för. Det är inte jag som proklamerat för att köra över den där random snubben.
 
Så du Nermander tycker det är helt ok att vi utsätter varann för läskiga situationer i trafiken, det händer ju ändå inget farligt.

Det gäller inte bara i trafiken, det gäller många områden. Vi kan inte låta folks rädsla diktera vad vi ska göra.

Det är inget fel med att vara rädd, det som är fel är att vara rädd för saker som faktiskt inte är farliga. Det finns tyvärr alldeles för många exempel på det i samhället idag. Folk som är flygrädda men inte rädda när de åker buss t.ex. (det är större sannolikhet att skadas eller dö i en olycka med buss än i en flygolycka).

Därför kan vi inte hålla på och reagera utifrån rädsla i trafiken, vi måste reagera utifrån logik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.