Döden för Svenska fjällen

Men nu har vi vattenkraften utbyggd och färdig förutom i tre älvar (Vindelälven räknar jag inte).
Är det inte vettigt att utgå ifrån denna förnyelsebara källa till högvärdig el och ha den som grund för en hållbar framtida energiförsörjning för sverige?
Komplettera med andra källor och framför allt stoppa energislöseriet.
För fiskens skull kan man ju försöka återställa de mindre vattendragen från flottningens slutfas.
 
Tack Staffan... Jag känner väl till att alla inte uppskattar kraftverksdammarna men de finns redan och av den anledningen kan man fortsätta att använda dem. Att bygga nya tycker jag är fel.

/Stellan


Jag tycker vi ska göra som man faktiskt gjort i Frankrike. Riva dammar och återställa älven så gott det går. Bygg sen kärnkraftverk där det går åt mest ström, det borde väl rymmas ett verk ute vid Djurgårdskanalen?
 
Men nu har vi vattenkraften utbyggd och färdig förutom i tre älvar (Vindelälven räknar jag inte).
Är det inte vettigt att utgå ifrån denna förnyelsebara källa till högvärdig el och ha den som grund för en hållbar framtida energiförsörjning för sverige?
Komplettera med andra källor och framför allt stoppa energislöseriet.
För fiskens skull kan man ju försöka återställa de mindre vattendragen från flottningens slutfas.

Det mest miljövänliga borde vara att minska energislöseriet och det borde alla inse. Viss enerigslöseri är väldigt enkelt att stoppa men annan krävs det investeringar och det kostar.

Jag kan hålla med om att Vindelälven borde räknas som om en utbyggd även om det inte finns några kraftverksdammar i den utan de ligger längre ner i Umeälven... Vilka andra älvar är det som inte är utbyggda?

Finns det inte något korkat förslag om att bygga ut vattenkraften i små vattendrag?

/Stellan
 
Jag tycker vi ska göra som man faktiskt gjort i Frankrike. Riva dammar och återställa älven så gott det går. Bygg sen kärnkraftverk där det går åt mest ström, det borde väl rymmas ett verk ute vid Djurgårdskanalen?

Att satsa på kärnkraftverk ser jag inte som en vettig lösning på energiproblem men visst skulle det funka. Därefter skulle vi kunna starta några statliga urangruvor i Sverige så att vi skulle bli självförsörjande av råvaror. Låter klokt...

Det är många år sedan jag var i Jämtland sist men visst var jag upprörd när jag såg alla kraftverksdammar... Så länge de är fyllda med vatten ser det väl ganska ok ut?

/Stellan
 
Att satsa på kärnkraftverk ser jag inte som en vettig lösning på energiproblem men visst skulle det funka. Därefter skulle vi kunna starta några statliga urangruvor i Sverige så att vi skulle bli självförsörjande av råvaror. Låter klokt...

Det är många år sedan jag var i Jämtland sist men visst var jag upprörd när jag såg alla kraftverksdammar... Så länge de är fyllda med vatten ser det väl ganska ok ut?

/Stellan

Ja kanske det, men det är inte för utseendets skull det är förkastligt.
 
En älvreglering innebär ett oerhört stort ingrepp i naturen. Det handlar som sagt inte bara om det visuella utan även om att man slår ut genetiskt habituerade stammar av t ex lax. Den storvuxna Luleälvslaxen som höll medelvikter i klass med Altaälvens storlaxar existerar exempelvis inte längre mer än i svunna minnen och på gulnande fotografier. Förutom utrotade fiskstammar och ödelagda torrfåror innebär vattenkraftsutbyggnad även en stor påverkan på lokalbefolkningens möjligheter att livnära sig på t ex turism. De älvnära näringarna skiljer sig påtagligt om man jämför de stora outbyggda älvarna med utbyggda som t ex Luleälven, som i det närmaste är död.

Med subventioner till "grön el" så har ju vattenfall börjat kunna se lönsamhet i att ge sig på mindre vattendrag. Den vackra Vojmån i Vilhelmina kommun ligger ju t ex i blickfånget för vattenrallarna.

http://vojman.se/
 
Jag tycker vi ska göra som man faktiskt gjort i Frankrike. Riva dammar och återställa älven så gott det går. Bygg sen kärnkraftverk där det går åt mest ström, det borde väl rymmas ett verk ute vid Djurgårdskanalen?
Det har man gjort i nordöstra USA också. Jag tror det är bättre att förlägga ett kärnkraftverk i Värtahamnen än vid Djurgårdsbrunnskanalen, så det ges tillgång till ordentligt med kylvatten. Praktiskt med en hamn för transporter också.

Raskesven
 
Angående kärnkraft
Jag har hört både det ena och det andra om uranbrott. Vet inte vad som är saningen i frågan, men tänker ta reda på det i en avlägsen framtid. Men även om de är väldigt dåliga så är de ändå en lokal katastrof, och det är bättre än globala katastrofer.


Angående vattenkraft
Vi ska absolut inte bygga ut fler älvar. Dessutom borde det utredas om alla dammar är så effektiva. Mindre lönsamma bör avvecklas och rivas så man kan återställa vattendragen så mycket som möjligt. Detta av ovan nämda orsaker. Vi behöver spara åtminståne någraorörda älvar för att ha punkter att återställa ekologin ifrån den dag det blir dags att riva dammarna.

Men då vi vet att det kommer att regna mer i det här landet framöver så har vi en stor och växande energipotential i vattenkraften. Vi kommer att kunna ta ur mer el ur dammarna i framtiden, vi bör vara rädda om den resursen. Detta är en av de få positiva konsekvenserna av klimatförändringen, så låt den inte gå oss förbi.


Angående spara energi
Vår ekonomi bygger på tillväxt. Om det står stilla ett tag talar alla om regression, och nu ska alla bli arbetslösa. Börsen störtdyker. Vår ekonomi bygger på tillväxt, samma princip som att köra motorcykel på bakhjulet: så länge man ökar går det bra.
Därför är det så att om vi inte kommer på ett sätt att skapa den tillväxtlösa ekonomin så kommer vår energikonsumtion att öka år från år. Om vi efektiviserar kommer vi bara att skapa utrymme för mer slöseri på en annan front. Glöm drömmen om det energisnåla sammhället; den drömmen kommer du aldrig att få se.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.