Do´s and dont´s på inneväggen

Bra om gymägarna är tydliga med förutsättningarna

Så här tycker i alla fall jag:

Klätterkurser får hållas enligt precis vilka förutsättningar som helst som bestäms av gymägaren. MEN dessa måste förstås anslås väldigt tydligt, så att jag kan ta hänsyn till det i mitt träningsupplägg, eller välja ett annat gym innan jag köper årskort. Jag tror också att man som ägare biter sig själv i svansen om man ger alltför mycket förtur åt kursverksamhet. Man riskerar att alla som inte går kurs tvingas knö ihop sig ett fåtal dagar i veckan, och att en viss andel då tröttnar helt på trängseln. Vi som köper klippkort eller årskort drar ju också in pengar till verksamheten! En lösning kan vara att lägga sådana kurser som blockerar mycket av väggen på annan tid än prime time, typ efter kl 20. En annan är ödmjuka och förstående ledare som då och då släpper in andra klättrare på "sin" led.

När det gäller alla vanliga besökare tycker jag det är ok att "hogga" en led så länge man vill om ingen annan signalerar att de står i kö. Om nån väntar så kör man ett eller fler försök med kort mellanrum och INGEN FIKA, STRETCHING ELLER SMÅPRAT MED POLARNA (jodå, jag har sett det). Och man kan ju anlägga en trevlig ton och fråga den som väntar om det är ok om man kör en push till om man nu råkar vara supertaggad.

Don´t: byta rep med kompisarna bredvid och inte släppa in den som väntar. Har sett detta med. Man släpper inte sitt rep innan man vet att man får ta över kompisarnas. Ungefär som den sjuka lägenhetsmarknaden...

Barfotaklättring inomhus? What? Utomhus kan jag se en charm i en sådan mimimalistisk approach, med så få prylar som möjligt. Extra bra vid DWS? Man kanske klättrar lite sämre, men det kan ju ge upphov till nya tekniker, nya tänk, och kramp i helt nya muskler. Kanske...? Men inomhus? Don´t!
 
Det behövs i alla fall minst 1 till riktigt, stort inomhuscentra i Stockholm. Gärna 2.. Stor skillnad mot för 3 år sedan. Nu är det verkligen köer på repen, hög ljudnivå, känns överfullt. Kanske borde finnas "trängselavgift", typ 80 kronor inträde till kl 15 på vardagarna, sedan 120.. Fast det är ju upp till ägarna såklart.

Som redan sagts; Snabbare rep-rotation, är man inknuten ska man klättra, inte snacka. Håll ordning på barnen, lite kymigt när de kutar runt under klättrare och t.o.m i gym där folk håller på med fria vikter. Håll igen på pulvret.. Skrik inte i onödan, ljudnivån eskalerar lätt när folk ska överrösta bakgrundsbruset.
 
Nu är det väldigt mycket klättrare i Stockholm.

Men att hålla kurser kvällstid är ett grymt sätt att få nya kunder.
Stammisarna är viktiga ja men att få stadig ström av nya klättrare är livsviktigt för en hall.
Varför just kvällstid då ? Då får kursarna verkligen se vad klättring handlar om och fler fastnar...
lite som knark....
 
Det var ett par häromdan som klättrade barfota, de hade skorna liggandes där jämte, så jag var bra sugen på att säga till. Men ni vet hur det blir, man vill inte vara jobbig. I cyberrymden är det mycket lättare att säga vad man tycker ;-)
 
Det här med att lämna knutarna på repet...

...uppmuntras på en del gym vad jag förstått som "god stil" för att den som kommer efter inte ska behöva knyta om dem. På de inneväggar där jag är engagerad så uppmuntar vi istället folk att ta upp knutarna efter sig. Att knutarna hamnar på samma ställe hela tiden leder till ett onödigt slitage på repet.
 
Lämna knutarna...

Mmm, den enda knuten det är någon belastning på är ju åttan.
Inte enbart för att vara dryg då:), men jag och många med mig knyter in oss i änden på repet. Känns som knuten blir på ganska samma ställe ändå.
 
Ehh... Ett don't javisst.

Men jag undrar nyfiket, vet någon varför allt fler klättrar barfota? Alltså seriöst; på vilket sätt är det kul?

Dom har väl sett "The Sharp End", förstås..
Den är litet kul, med högprofildaredevils från USA som kommer till Tjeckien (tror jag) och blir utskåpade av lokalbefolkningen som klättrar barfota, utan krita, och med knutar på repsnöre i stället för kilar :)
 
varför har ni sånt problem med fötter? svett etc e ungefär samma som för händer, men till skillnad från händerna e de nedkörda i skor hela dagarna och borde därför dra med sig mindre smuts och bakterier.

kanske dags för handsktvång på klättergymmet
 
vet inte om jag tror på det.

händerna tvättas till exempel oftare - får man förmoda - och håller sig relativt torra och luftiga jämfört med fötter.

har inte heller hört talas om handsvamp.
 
eww..

eller menar du det där man får när man bouldrar för mycket?

(jo, jag fattar, men jag fick en bild i huvudet..)
 
Fotsvamp på annat ställe än foten kallas för ringorm. Det är vanligt bland brottare och man blir oftast avstängd från mattan till symtom är borta. Jag vill inte ha ringorm för att någon tycker det är lajban att klättra utan skor på inomhusväggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll o vidder Qd´s !? Sportklättring 6
megge c r a s h p a d ? Sportklättring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.