Do´s and dont´s på inneväggen

Yakherden (Johan Eklund) Inlägg: 176

............................................

--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Yakherden den 2011-01-21 klockan 22:31 Anledning: Dålig smak tillika humor, pardon



Hohoho, tack! Detta ickeinlägg var ju roligare än många postade! Insiktsfullt!

Björn
 
Vilken arg och trist attityd du har, vem du nu är (tips:sluta vara anonym).

Vad är det du har emot att jag diskuterar detta (även om det var 2008)? Självklart bestämmer ägaren under vilka förutsättningar kursverksamhet har företräde. Personligen är jag kompis med samtliga gymägare i Göteborg och kan gärna ta det direkt med dem, men det är ju för att pejla vad mina medklättrare tycker som jag tar upp frågan. Men jag antar att du inte bryr dig.

John (jag heter inte Johan)

John! (ber om ursäkt, menade inte att ta fel på dit namn)
Min invändning ligger i just att detta inte är något problem och inte borde göras till ett. Det finns redan sociala normer och de eventuella problem som kan uppstå löses nästan alltid med lite hänsyn. Skulle det inte räcka finns lagar och gymägarens regler.
Jag är i allmänhet emot regler i klättervärlden då personerna som ska sätta upp dom och upprätthålla dom inte har dom rätta kvalifikationerna för det i allmänhet. Om min ton blev något hård mot ditt i och för sig gamla inlägg så ber jag om ursäkt.
Men du har rätt, jag bryr mig inte speciellt om frågan i sig.
Anonymiteten tror jag att jag kommer att behålla i klättersammanhag, men jag tackar för ditt tips.
 
Regler, skrivna och oskrivna, har man bl.a för att många människor skall kunna samsas på ett litet utrymme samtidigt, bl.a på en arbetsplats och i trafiken.
En anledning till att jag klättrar i berg och inte spelar golf på min fritid är bl.a för att jag vill slippa regler på min fritid.
Inomhusklättring innebär med nödvändighet att man måste samsas med många andra på ett begränsat utrymme så i det avseendet (men enbart det) så liknar inomhusklättring mer golf än utomhusklättring.
För att i största utsträckning behålla "klättringens själ" även inomhus så är det viktigt att reglerna ändå hålls vid ett minimum och att toleransen för olika beteenden är hög.
Utan att nämna väggar vid namn så är det i Stockholm stor skillnad på attityd och atmosfär på olika klätterväggar. Är man gammal alpinist till ålder och attityd så är det ett par väggar som på ett positivt sätt skiljer sig från ett par andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll o vidder Qd´s !? Sportklättring 6
megge c r a s h p a d ? Sportklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.