Djur i fjällen

Hej allesammans!

Vad har ni sett för djur i fjällen? Jag ska fjällvandra för första gången i sommar och undrar vad jag kan förväntas stöta på.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
OlofD; sa:
Hej allesammans!

Vad har ni sett för djur i fjällen? Jag ska fjällvandra för första gången i sommar och undrar vad jag kan förväntas stöta på.

Jag lägger till Lämlar, Kungsörn, Fjällvråk och Havsörn till ovan nämnda. Fåglar är jag inge vidare på så det är stora fåglar helt enkelt för mig. Älg finns det gott om på sina ställen men jag måtte vara blind för jag lyckas jämt missa dem. Järv har jag sett vid ett tillfälle så det ska du knappast hoppas på.

Spana på!
Peter

Det ballaste djuret jag sett i fjällen är en galen tysk. Ska du till Härjedalen kan du ju försöka krama en Mysko-oxe

Oj glömde Björn (spår) och stora renhjordar. Det är riktigt häftigt när man sitter och fikar och så kommer en hel hjord och passerar runt än. Blev nästan skraj då. Det var i Lofsdalen föresten
[Ändrat av blomberg 2006-05-16 kl 23:46]

Labben bör du stöta på. Kul att studera när de är uppe och leker i hård blåst, en riktig virtuos i luften:

cpic446aebedbd63b.jpg

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Labben bör du stöta på. Kul att studera när de är uppe och leker i hård blåst, en riktig virtuos i luften:

cpic446aebedbd63b.jpg

Raskesven

Mindre kul att studera när de anfaller som de värsta självmordsbombare. Speciellt hundar verkar populära för deras atacker. Gissa om en vandringsstav är bra att ha ibland :)

Labben är jäkligt nyfiken, och en strong fågel. Kan ställa sig i luften framför en, nära, nära och verkligen studera en. Men anfallen har jag ännu inte blivit.

Har hört att labben suger i sig lämlarna genom bakdelen, därav alla platta tomma lämlar man stöter på. Lösa i köttet, lämlar;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips