Djur i fjällen

Hej allesammans!

Vad har ni sett för djur i fjällen? Jag ska fjällvandra för första gången i sommar och undrar vad jag kan förväntas stöta på.

OlofD; sa:
Hej allesammans!

Vad har ni sett för djur i fjällen? Jag ska fjällvandra för första gången i sommar och undrar vad jag kan förväntas stöta på.

Jag lägger till Lämlar, Kungsörn, Fjällvråk och Havsörn till ovan nämnda. Fåglar är jag inge vidare på så det är stora fåglar helt enkelt för mig. Älg finns det gott om på sina ställen men jag måtte vara blind för jag lyckas jämt missa dem. Järv har jag sett vid ett tillfälle så det ska du knappast hoppas på.

Spana på!
Peter

Det ballaste djuret jag sett i fjällen är en galen tysk. Ska du till Härjedalen kan du ju försöka krama en Mysko-oxe

Oj glömde Björn (spår) och stora renhjordar. Det är riktigt häftigt när man sitter och fikar och så kommer en hel hjord och passerar runt än. Blev nästan skraj då. Det var i Lofsdalen föresten
[Ändrat av blomberg 2006-05-16 kl 23:46]

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Labben bör du stöta på. Kul att studera när de är uppe och leker i hård blåst, en riktig virtuos i luften:

cpic446aebedbd63b.jpg

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Labben bör du stöta på. Kul att studera när de är uppe och leker i hård blåst, en riktig virtuos i luften:

cpic446aebedbd63b.jpg

Raskesven

Mindre kul att studera när de anfaller som de värsta självmordsbombare. Speciellt hundar verkar populära för deras atacker. Gissa om en vandringsstav är bra att ha ibland :)

Labben är jäkligt nyfiken, och en strong fågel. Kan ställa sig i luften framför en, nära, nära och verkligen studera en. Men anfallen har jag ännu inte blivit.

Har hört att labben suger i sig lämlarna genom bakdelen, därav alla platta tomma lämlar man stöter på. Lösa i köttet, lämlar;-)

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips