djungel-vandring

Kläder, iglar mm

Min erfarenhet är att svenskt myggmedel funkar alldeles utmärkt (har provat svenskt och lokala). m man smetar/sprayar på kängorna så blir iglarna lite söligare uppför skaftet vilket gör att man i de flesta fall hinner flippa bort dom. Annars, för den orolige, kan jag säga att blodiglar inte är värre än svenska mygg dvs irriterande men i de flesta fall helt ofarliga.
Angående klädsel så beror det på vilken stig ni går på. Ska ni hacka er genom djungeln (ingen stig) är nog långbyxor att rekommendera för att slippa rivsår. Men ska man gå på stig som är förhackad så är träningsshorts mycket skönare dels för det är svalare och torkar snabbare men också för att man får mycket mer rörelsefrihet. Jag vill t.o.m. gå så långt att jag rekommenderar tights just för rörlighetens skull. Att gå med långa brallor i otöjbart tyg när det regnar är inte kul. På Kalimantan kan dock tänkas att tjejer bör ha långt och löst.
Under en vandring använde jag en vattentät kanotpåse (i stället för rygga) med vanliga remmar för att göra ryggsäcksremmar. Det var en bra lösning just för regnet. Har man sen lite godis i fickorna och vattenflaskan hängandes runt halsen så behöver man ju inte öppna väskan/påsen alltför ofta. Dessutom kan man då klä av sig när det regnar och ta på sig de lite torrare kläderna när det slutat.

Hoppas detta är till någon hjälp

Daniel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sjukvårdsartiklar

Hej

Jag har aldrig vandrat på Borneo men väl i andra regnskogar dock inte med så mycket insekter. Glöm shorts i djungel. Det finns andra saker än blodiglar som inte är trevliga. Köp ett par byxor som du kan ta av benen på med blixtlås så är det flexibelt.
Se till att få med dig sjukvårdsutrustning. Här i Göteborg kan man på Östra sjukhusets infektionsavd köpa allt man behöver tex sprutor (bra att ha ifall du hamnar på ett tvivelaktigt sjukhus) Antibiotika (funkar i höga doser mot många ormbett mm), Samt 1:a-förband. 10 m, 6mm lina av tex dyneema är inte heller fel.
När jag vandrade i Rwenzoribergen, Uganda, var väta det största problemet näst höjden. Fjällrävenponcho fungerade fint och täckte både mig och packningen. Om jag åkt dit nu hade jag tagit med mig ett par Lundhagskängor tex Scandinavia, som är helt täta i foten. Hade varit underbart.

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips