Distansen Sverige Runt 2002 är:

Distansen runt Sverige blir ca 4600km och jag tänkte cykla ca 200km/dag vilket blir 460mil på 23 dar eller 500mil på 26 dagar.Lägger man då till 15-20 dagar så hinner man vila sej.Jag startar i Södertälje och cyklar söderut längs kusten Norrköping-Västervik-Kalmar-Karlskrona-Kristianstad-Ystad-Malmö-Strömstad-Östersund-Tärnaby-Mo i Rama(Norge)-Sulitjelma(Norge) igenom Sarek-Kebnekajse-Abisko(vill åka till Treriksröset men vet inte än)-Kiruna-Karesuando-Haparanda och kusten ner till Stockholm som är Målet. Det ni,är ni sugna. En 37-45 dagars i slutet på Maj.
 
Cykla i snö?

20 mil om dagen är kanske lite optimistiskt genom Sarek. Speciellt om du ska du sticka i slutet på Maj (jobbigt att cykla genom snön). Cyklar du i tio timmar, rast oräknad, måste du hålla en medelhastighet på 20 km/tim. Inte för att jag är någon cykelexpert, men jag har varit i Sarek och Kebnekaise och även cyklat en del på skogsstigar och måste säga att jag är skeptisk. 20 km/h i obanad terräng, 10 timmar per dag & med packning låter .... jobbigt (nåt så jevulskt!)

Går det överhuvudtaget att cykla genom Sarek med packning?

Annars verkar det ju vara en trevlig idé.
 
Tack för din omtanke

Saken är att jag har inte riktigt planerat och kollat in läget i Sarek osv utan jag har den biten som plan.Sen är jag medveten om att resan igenom sådan mark antagligen inte går fortare än ca 6-8km kanske 11km/timmen såjag får lägga fler dagar fler genom denna etapp. Sen kommer jag ju antagligen inte vara där fören kanske i Juni och klimatet kan ge sej till vår fördel. Jag skulle vara tack sam med tips gällande denna etapp.Det kan hända att jag måste ta streckan Mo-i-Rama via Fauske upp till Abisko. Det beror på vilken kärra jag väljer (1 eller 2 hjul).
 
vältränad?

moss.

jag har cyklat en hel del långturer och aldrig hört talas om någon som har snittat 20 mil om dagen i över en månad i sträck.

vilopauser?
vältränad?

själv är jag glad om jag kommer upp i 17/18 mil per dag ibland.

håller med föregående talare om sarek... det är inte möjligt att göra något sånt om du frågar mej. jag tränar cykling tre ggr/veckan och anser mej ganska vältränad.

sen kommer vi till din packning...kärra? 20 mil per dag? då får du knappt ha nåt med dej. även om sarek inte är alperna så kan det vara rätt brant. jag skulle rekommendera cykelväskor.

det är en bit mellan östersund och tärnaby. jag ska cykla skandinavien runt i sommar och har kikat en del på kartor. du nämner den sträckan som sträckan mellan södertälje och norrköping. tänk en gång till.

några tips bara...
/johan
 
20 mil om dagen blir nog inget kul

När det gäller fjällen ska man nog helst åka helt utan bagage för att ens komma i närheten av en snittfart på 10 km, även helt utan packning skulle jag tro att det kommer att vara långa sträckor där man inte ens kommer up i 5 och som kräver närmast trials konster. Kul, men inte med bagage!

I övrigt tycker jag 20 mil om dagen verkar väldigt långt. Vi klämde drygt 400 mil i somras i sydostasien och tyckte att 10-15 mil om dagen var lagom, brukade ha en snittfart på något under 25 km/t beroende på väg och vind. Dagar under 10 mil blev lite väl korta. När vi någon gång körde 20 mil gjorde vi inget annat de dagen. Men det är klart har Du tour de france klass på ben och lungor och kondition i övrigt så är det kanske en riktig planering.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
hej
du har tagit i ordentligt men jag tror inte du har satt dej in helt i alla vedermödor själv skulle jag inte räkna mer än 120-130 km om dagen och välja bort sarek ta det en annan gång. finessen med cykling är ju att se lite av kulturen och naturen och prata med folket inte bara flå på det ger mej ingenting
god tur
 
20 mil/dag kan mycket väl gå bra, även i kuperad terräng. Speciellt om man har lite support, se tex på alla som kör Le tour de France varje år. De snittar ju 20 mil/dag i ca 1 mån. Så med följebil som tar all packning, massör, kock och läkare så vist fungerar det.
 
20 mil om dagen inga problem. Jag snittade 21 mil/dag i en vecka utan problem och annan packning än en styrväska. Temperaturer mellan 25-28 grader samt total frånvaro av motvind, värstingbackar samt nederbörd gjorde dagsetapperna mycket angenäma. Jag har i år endast cyklat 1200 mil så med hårdare träning så...
Skämt åsido tror jag att dagsetapper på 10-15 mil är mer realistiska framförallt om man vill njuta av semestern också. Kör hårt med vinden i ryggen.
 
sverige runt 2002.

Helt klart man är det.Har haft samma tanke själv men ej kommit i rullning.Haft tävlingar att tänka på och genomföra.Trampar ca:30 mil i veckan.Är 42 år i jul.
 
Jag cyklade en gång ca 186 mil ner till Frankrike på 11 dagar (ca 17mil/dag)med ca 25 kilos packning och sen var man ganska slut i en vecka. Största problemet tyckte jag var att få i sig tillräckligt med vätska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.