Din åsikt om Staika/Nammatj?

Suveränt!

Har själv ett Nammatj 2 GT och är mycket nöjd med det tältet, utrymmet är väl tilltaget för två personer och GT absiden är suveränt bra för packning, pyssel och matlagningsbestyr, mervikten för GT absiden är bara ca.
500 gr. Tältet är dessutom väldigt lätt att sätta upp.
Jag skulle ha svårt att tänka mig en vandring utan den förlängda absiden, det är ju trots allt vanligt med regn och blåst i fjällen och då är det ju härligt att krypa in i tvårumstältet! Har dock bara använt det på sommarvandringar.
 
Hmmm... skall precis köpa ett 3-mans Nammjat utan GT-absiden. Tänkte unna mig lite lyx att få mer plats, tänker använda tältet främst för två personer!

Har tidigare använt 2 pers. Nammjat utan att lida av för lite utrymme. Dock ingen erfarenhet av att bo tre i det tältet, men jag har hört att det skall vara möjligt!
 
3 i Nammatj 2

Visst kan 3 personer sova i ett Nammatj 2 om inte per-
sonerna är alltför storväxta, den mittre personen måste
då ligga vänd åt andra hållet, visst blir det trångt!
men det går vid inte alltför långa turer.Men annars tycker jag att två personer bor nästintill kungligt i ett Nammatj 2 GT. Men det är klart, ska man ofta bo
3 personer i ett tält så ska man givetvis ha ett 3-
manstält!
Lycka till!
 
Bägge bra val

Det är inget snack om att du får ett kanontält vad du än väljer av Nammatj GT och Staika. Jag har bägge delarna. Vilket jag föredrar...
Tja, bägge är lätta att resa ensam, men i hårt väder skulle jag nog föredra Staikat. Staikat kräver lite mindre tältplats men är lite trängre inne. En rejäl absid är alltid trevligt vid matlagning i regn, snö och vind. Man blir ju också av med grejorna på ett helt annat vis i Nammatj än i Staika som känns lite trång i absiden. Staikat har en liten nackdel tycker jag vid tältning på vintern. Då man drar ner/upp dragkedjorna får man lätt både frost och snö i nacken. Om det inte gäller turer i extrem förhållanden skulle jag nog välja Nammatj: perfekt för vandring/skidåkning i Sverige.

Laila.
 
Nammatj!

Jag har använt Nammatj 3 GT på sommarvandringar uppe i Sarek. Vi är 2 personer och då finns det gott om utrymme för matlagning i absiden och för själva packningen. Med tanke på de lilla viktskillnaden föredrar jag det större utrymmeti 3 GT, välj 3-manna.
 
Det finns ingen risk att bli blöt

Det finns så pass mycket plats mellan inner och yttertält att det inte är någon risk för blöt sovsäck.

/Johan
 
Så gick det...

-efter en ganska tuff vintertur vill jag göra två påpekanden på mitt nyinköpta Nammjat 3 personer.

-Vi var endast 2 boende vilket innebar att vi kunde ta med oss ryggsäckarna in i tältet. Otroligt skönt/bra när det var snörstorm ute...!!
-Yepp, tältduken tar i sovsäcken i ena fotänden... men med det upplever jag som OK, kompisen hade impregnerad sovsäck som skyddade mot rimfrosten. Jag stoppade "fötterna" i min Goretexjacka...

Pris/prestanda as usual!
 
Namatj 3 GT är OK!

Hej!
Jag och min ädlare hälft har skaffat oss ett Namatj 3 GT och vi är på det hela taget nöjda. (Fattiga, men nöjda). Vi är inga inbitna vintercampare och det är inte ofta vi är ute i busväder så det kan tyckas att ett Hilleberg överhuvudtaget är overkill för oss. Det må så vara, men faktum är att det var ganska skönt att sitta i tältet i slagregnet och blåsten förra sommaren och konstatera att det var ett bra val. GT-absiden var störtskön att fixa frukosten i när regnet vräkte ner och då är det ändå gott om plats för ryggorna. Viktenbeskymrar inte mig så mycket. 3-manna är lite lyxigt stort för två, men jag har svårt att se att det skulle funka för 3 vuxna eftersom fotänden smalnar av och totalbredden är lite liten. Det får en att fundera på 2-manna är beskaffat på samma sätt.
Nackelen är väl att tältet är lite stort så man får trixa lite innan man kan passa in det mellan stock och sten. GT-absiden täcker ju lite extra markyta och det blir lite extra kondens på insidan pga det. Innertältet är lite kort för mig som är 190 cm, men det går att sova utan att blöta ner sovsäcken. Fast det fins inte mycket att vinka på och det beror nog en del på hur man sover.
En annan grej med Hilleberg är att de inte tätar sömmarna. Det är helt OK på de flesta ställen, men jag vill inte att det sipprar in vatten genom sömmen i golvet i innertältet. Jag har investerat en haltimme och tömt tuben med sömtätning som Hillberg skickade med på sömmen. Det blev kladdigt och fult och jag får förmodligen göra om det när det spricker upp, men det är tätt nu.
 
3 i Nammatj 3 GT

Du skriver att det borde bli trångt med tre personer i detta tält. Jag köpte tältet i vintras och i påskas var vi 3 fullvuxna i det i närmare en vecka utan några problem. Alla sov åt samma håll. Det som man kan sakna är dubbla ingångar men om inte alla tre måste krypa ner precis samtidigt är det inga problem. Två lägger sig samtidigt och den tredje kryper ner så fort de andra två kommit på plats. Helt lugnt! Möjligen kan man drömma om Kerons raka väggar också även om jag inte hade några problem med fotändan (185 cm) och ingen annan heller. Men visst Kerons innertält kan nog kännas mer hemtrevligt.

Jag valde tältet för att jag tyckte det var den bästa kompromissen mellan utrymme och vikt. Keron var alternativet just för varningarna om blöta sovsäckar, men det är lite tyngre samtidigt som jag tyckte jag hellre ville ha en stor absid än två små. Jag tror förhållandet vikt och utrymme är det som gör Nammatj 3 GT så allround att det ständigt återkommer i diskussionerna. Det är svårslaget! Det enda jag kan känna som talar emot det är att det inte är självstagande och lika vindstabilt som kupoltält och att det kan kännas väldigt stort när man bara är två, särskillt på sommaren. Men är man tre ibland tycker jag ett tremanstält känns självklart jämfört med tex ett Nammatj 2 GT som det talas om att sova tre i. Det skiljer ju bara 30 cm (om jag minns rätt) i bredd och dessa centimeter gör liten skada om man är två men väldigt stor nytta när man är tre....antar jag.....

MVH

/Andreas
[Ändrat av ala 2001-07-11 kl 17:16]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
pod Staika vs. Genius 20 Bo och sova 5
FarbrorBlå Saivo vs Staika, vilket är det perfekta ”paddeltältet Bo och sova 5
cajoh Tarra eller Staika? Bo och sova 6
esping Staika Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
Lt.Karlsson Stänger till Hilleberg Staika Bo och sova 1
Granbacken Staika Bo och sova 0
Adventure Trango 2 eller Staika? Bo och sova 2
fem Hilleberg Staika??? Bo och sova 1
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.