Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P?

Hej alla,

Har under många år använt forumet som gediget uppslag men just ikväll blev jag tvungen att ta steget att skapa ett konto för att få svar på min fråga.

Jag står inför valet och kvalet när det kommer till att välja tält - och jag vet att alternativen jag väger mellan går stick i stäv med varandra (två helt olika tält avsedda för olika ändamål).

Jag är på jakt efter ett 3-manna kupoltält som framför allt kommer att användas för enklare turer, roadtrip/camping samt lättare fjällvandring i nordiska klimat. Vikten är inget större bekymmer så länge det inte överstiger 4,5 kg.

Med ovan i åtanke slog jag i veckan till på ett Marmot Limelight 3P. Jag gav 3299 kr på Naturkompaniet och fick på köpet då även Primus Micro Lantern, gear loft samt foot print. Har ännu inte hunnit prova tältet utomhus men är lite orolig kring kring golvets vätsketålighet som det verkar finnas skilda meningar kring - tillverkaren anger 3000mm medan flesta svenska siter anger 5000mm. Kanske är det rent av därför man skickar med foot print? Hade också önskat att det fanns separata myggnät till dörröppningarna. Yttertältet är också aningen för kort på sidorna vilket kanske skulle kunna bli ett problem vid hård sidovind? I övrigt gillar jag tältet för att det framför allt är så enkelt och smidigt att sätta upp.

Nu till mitt dilemma - fick idag reda på att jag kan slå till på ett North Face VE-25 till det förmånliga priset av 4500 kr. Har lånat hem det och slagit upp det. Måste medge att det känns aningen overkill men samtidigt är jag rädd för att vara dumsnål? Tältet är förvisso lite tyngre men inget som jag ser som ett kommande bekymmer. Rent packmässigt skiljer det heller inte jättemycket. Det skulle isåfall vara uppsättning som tar lite längre tid (men jag kanske är otränad?) samt att innertältet måste upprättas innan yttertältet kan monteras - hur blir det i regn och rusk eller tål innertältet även regn? I övrigt är det positivt med mer utrymme och jag inbillar mig att detta ska hålla längre rent kvalitetsmässigt.


Hur ska jag göra? Tacksam för svar.
 
Tjena. Jag är ingen tältguru, har väl egentligen bara en medelmåttig koll - men tältar en hel del. Marmot Limelight 3P var en av de modeller vi tittade på innan vi slog till på Bergans Kompakt 3. Att vi valde bort Marmot var en såpass trivial sak som färgen på tältet. Vi vill vara "kamouflerade" i skogen och mark, därför gick ett gult tält bort (Kanske finns Limelight i fler färger?).

Men nu är det ju inte Bergans du kikade på, utan valet stod tydligen mellan Marmot LL 3 & North Face VE25. När det gäller väggar och tak så brukar man väl säga, tror jag, att 1500 mmvp klassas som ett minimum på vattentätheten - men om detta gäller golv också kan jag inte svara på. Eftersom det ligger an mot- och har kontakt med- marken kanske man har satt en högre lägstagräns där. Har dock svårt att se att Marmot-tältet skulle släppa in fukt via marken. Det finns ju footprint till de flesta tälten, och dess primära uppgift är väl att skydda golvet mot vassa stenar, grenar och annat skräp som kan tänkas skära hål i golvduken - och således ingen indikation på att golvet tar upp fukt och väta.

Kan inte tänka mig att inntertält tål väta.

North Face är förmodligen det bättre tältet av dem båda - och man får ju så klart vad man betalar för. Sedan får man ju faktiskt också ställa upp kostnaden mot hur mycket man planerar att komma i väg. Livslängden är ju naturligtvis en aspekt också, men däri kan det ju vara svårt att uttala sig. Det låter som om du/ni har ungefär samma frilufsarvanor/-mönster som oss - och personligen hade jag nog kört på Marmot (om det fanns i grönt, hehe) och lagt dryga tusingen på något annat roligt lull-lull såsom några justa självuppblåsbara liggunderlag eller nåt annat kul.
 
Håller med om att NF-tältet är overkill - det är ju närmast ett högalpint expeditionstält. Så som du beskriver användningsområdet, känns varken den extra vikten eller den extra kostnaden meningsfull.

Marmot-tältet redovisar märkligt låga värden på vattenpelare, men av det jag hört verkar det både regnsäkert och vindstabilt. Footprint följer med bl a därför, att det möjliggör uppsättning av yttertältet ensamt (eller först). Vilket jag, precis som smux, tycker är helt oumbärligt, inte bara i fjällen, så det är lika bra du räknar med den extravikten.
Men i det avseendet fungerar bägge tälten precis lika.

PS: du kan både kan få tältet i grönt, och även rejält mycket billigare, t ex här :).
 
Bara för att krångla till det för dig ;): här får du fler uppslag, bägge med ungefär samma "arkitektur" som Marmot, men kanske en del fördelar:
Vaude Campo, ett "bra nog" tält med bättre VP i golvduken än Marmot
eller
Exped Mira, dyrare men avsevärt lättare och mer hi-tech på vävar m m.

Jag har inte själv använt något av dessa tält, men väl detaljgranskat IRL Expeds resp. Vaudes diverse enmansmodeller, och tyckt att bägge märkena höll hög klass på detaljer, sömmar etc. Bägge har rykte om sig att vara pålitliga med jämn kvalitet och genomtänkta detaljer. Att de lämnar 5 resp. 3 års garanti är nog också ett gott tecken.
 
Vikt

Limelight brukar ju ligga specad på 2,7 kg och VE25 på 4,9 det är 11 200g chokladkakor!

Tälten är i helt olika klasser, om du gillar att bära tungt eller paddlar eller skall på vinterexpeditioner där du tillbringar veckor i tältet VE25 alla dagar!

Annars marmottältet;-)
 
Stort tack för alla snabba och utförliga svar!

Som sagt är vikten inte något problem för mig - även om jag förstår att skillnaden är stor (procentuellt) i dessa sammanhang.

Ska slå upp båda två ikväll igen och se vilket som jag finner som trevligast. Som ni kanske hör så är det det den irrationella prylnörden i mig som gärna vill åt det där bättre...
 
Jag köpte mig ett Limelight FC 3P igår efter att ha provrest i affär. Jag tror det är mycket prisvärt, skall fälttesta i helgen.

Hur kändes det när du hade bägge uppe samtidigt, vilket tält "vinner"?
 
Jag köpte mig ett Limelight FC 3P igår efter att ha provrest i affär. Jag tror det är mycket prisvärt, skall fälttesta i helgen.

Hur kändes det när du hade bägge uppe samtidigt, vilket tält "vinner"?

Ja gör gärna det - särskilt om det regnar!

Reser man båda så är det givetvis skillnad mellan tälten - man känner att väven är robustare och givetvis är VE-25 större både till höjd och bredd (4-säsongs 3-manna). Men givetvis lite meckigare att resa upp, särskilt ensam.

Nu skulle vi åkt iväg i helgen men min sambo blev sjuk så jag har väl lite mer tid att att fundera. Tror att jag ändå faller åt limelight just nu - just pga att det räcker och att man ändå fick med foot print och lantern på köpet.
 
Ja gör gärna det - särskilt om det regnar!

Var ute i helgen, det var dock så fint väder att jag inte ens lade på ytterduken. :) Star gazing kallas det va? ;)

Reser man båda så är det givetvis skillnad mellan tälten - man känner att väven är robustare och givetvis är VE-25 större både till höjd och bredd (4-säsongs 3-manna). Men givetvis lite meckigare att resa upp, särskilt ensam.

Nu skulle vi åkt iväg i helgen men min sambo blev sjuk så jag har väl lite mer tid att att fundera. Tror att jag ändå faller åt limelight just nu - just pga att det räcker och att man ändå fick med foot print och lantern på köpet.

Jag fick inte med footprint vilket jag felanmälde till Addnature, de undersöker saken med sin leverantör som i sin tur kollar med Marmot. Jag återkommer i den frågan.
 
Jag har sedan två år tillbaka ett Limelight 3P (i grönt - man behöver inte välja fyrbåksalternativet) och kan bidra med att enligt min erfarenhet duger mycket gott för tresäsongers tältning. Har inte märkt av några problem med vattentätheten på golvet med eller utan footprint och det inkluderar ett par gånger då jag av trötthet eller ouppmärksamhet slagit upp tältet i en grund sänka som senare visade sig bli vattenfylld av nattens regn... :) Största fördelen som jag upplever med Limelight vid sommartältning är de mycket stora panelerna med myggnät i innertältet som gör tältet mycket välventilerat. Det gör samtidigt naturligtvis tältet direkt olämpligt som vintertält då man inte kan stänga ute vind och drivande snö.
 
Var ute i helgen, det var dock så fint väder att jag inte ens lade på ytterduken. :) Star gazing kallas det va? ;)
Jag fick inte med footprint vilket jag felanmälde till Addnature, de undersöker saken med sin leverantör som i sin tur kollar med Marmot. Jag återkommer i den frågan.

Addnature har återkommit nu, tydligen var det felmärkt på etiketten, footprint och gearloft ingår inte på Europamarknaden. Här uppstår såklart frågan hur Naturkompaniet kan inkludera footprint i sitt paket....

Tilläggas skall att Addnature tillsammans med Marmot ansträngde sig mycket och jag är kompenserad. Ibland är man glad när man inte lockades av intrawebsens fina priser. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
patbos North Face Triarch 2 Bo och sova 2
Almijo North Face Talus 2/ Tadpole 2? Bo och sova 5
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Tundraman The North Face O2 ul tält 2015 Bo och sova 12
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
an0rak Behålla impulsköp? - The north face rock 2 Bo och sova 9
percabalo North Face VE 25, reservdel Bo och sova 2
Rub HJÄLP! The North Face Rock 2 Bo och sova 3
hannulan North Face Rock 2 Bo och sova 14
Soffgrupp Vad tror ni om The North Face Rock 22? Bo och sova 5
erik_ulricehamn True North Trek 4 Bo och sova 4
hedersmannen North Bend? Bo och sova 0
j_felix The North Face Scorpio Bo och sova 5
Dbang The North Face - Merlin 33 Bo och sova 1
aemolin North Face Bo och sova 1
atta Marmot, Bergans, Jack Wolfskin, North Face? Bo och sova 6
alle_nilsson North Face VS Bergans Bo och sova 4
Elin L Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon Bo och sova 16
grodanbolle North Face nya sovsäckar. Bo och sova 3
jjjjy66 The North Face Tadpole 23 Bo och sova 6
mellgren The North Face 2.1??! Bo och sova 10
molke RP North Face 2.1 Bo och sova 2
ma_haa Åsiker om RP North Face 2.1 från North Star Trading? Bo och sova 2
The North Face Harrier 2 Bo och sova 1
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
i Grycksbo "sport trek", produkter från "north star trading" Bo och sova 2
sso The North Face Bo och sova 0
paolsson North Face Northwind Tält Bo och sova 0
hannulan Vattentäthet hos tält - Nort face solo 12 speciellt. Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.