Digitalkameror

Är på jakt efter en digitalkamera. Har det mesta under kontroll vad gäller typ av batteri etc. Det jag undrar är vilket minneskort som är bäst av följande:
SD (Secure Digital),
CF (Compact Flash) eller
Sandisk?
Undrar också om det är möjligt att använda mer än en typ av minneskort till en kamera.

/Johan

Mellan Secure Digital och Compact Flash är det hugget som stucket tycker jag. Sandisk är mig veterligen en tillverkare och inte en typ av minneskort. Jämför priserna och låt dem fälla avgörandet. Secure Digital-korten är mindre, vilket kan vara en fördel.

Jag tycker inte du ska fokusera (!) allt för mycket på typ av minneskort. Försök istället att hitta en kamera som du gillar. Utgå ifrån användarvänlighet, manuella inställningar och bildkvalitét.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja

apfaktor; sa:
Undrar också om det är möjligt att använda mer än en typ av minneskort till en kamera.

/Johan

Ja jag har en Konica (Ca 3 år gammal) som både tar SD och Memory Stick.

Jag har inga synpunkter på dina andra frågor annat än att SD verkar billigast och vanligast.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips