Digitalkamera & Kyla

Den gamla kameran har efter 3 år på isen pensionerats, och en ny är inköpt.
Har dock problem med att den nya tål kylan sämre, autofokusen fryser ihop efter ett par timmar i -15 grader.
Finns det något bra förslag på värmekällor i kameraväskan, saltkuddar, järnoxidpåsar ???
 
Förtydligande

KonicaMinolta DiMAGE Z3, som liksom alla andra vardagliga elektroniska prylar utan militär kravspec. inte garanteras att fungera i temperaturer under 0 grader.
Kameran är ej heller utsatt för någon onormal fuktighet, (har ej plurrat), utan mitt utryck "fryser ihop" syftade på att autofokusen slutar funka.
 
Batterier?

Vad har kameran för batterier? LiIon och NiMH ackar är relativt köldtåliga liksom litiumbatterier. Undvik helst andra typer.

Det är alltid bra att hålla kameran relativt varm t ex genom att ha den i innerficka eller jämte rastplaggen som du lindat runt plastflaska med varm dryck i ryggan. Ett alternativ är att ha reservbatterier i en innerficka.

Tänk på att undvika kondens genom att ha kameran i vattentätt fodral.

Mera finns i gamla trådar.

Thure
 
Jag köpte lilla 5x10 cm påsar "Disposable Hand Warmer" från lokal utebutik.

Försäljaren sade att han har haft dom i samma bröstficka med GPSn och digitalkameran, och batteritiden blir mångfaldig i kylan. Jag har inte haft tid att prova själv, men tror att den fungerar!
 
kondens?

Om man på något sätt lyckas hålla kameran varm under skridskofärd, får man då inte problem med kondens/imma på linsen då man tar kameran ut i kylan?
 
Re: kondens?

kr-val; sa:
Om man på något sätt lyckas hålla kameran varm under skridskofärd, får man då inte problem med kondens/imma på linsen då man tar kameran ut i kylan?
Borde det inte vara tvärtom, att när den kalla kameran kommer in i värmen bildas kondenserar luften på kameran?
 
spr; sa:
Jag köpte lilla 5x10 cm påsar "Disposable Hand Warmer" från lokal utebutik.

Försäljaren sade att han har haft dom i samma bröstficka med GPSn och digitalkameran, och batteritiden blir mångfaldig i kylan. Jag har inte haft tid att prova själv, men tror att den fungerar!
Vad sägs om att ha en digitalkamera som drivs med vanliga AA-batterier? Det kommer vara ett kriterium om jag köper en digitalkamera, dock lär man få offra en del i vikt för det.
Det är fumligt att lägga in/ta ur batterierna, men man bör undvika kondensproblem på linsen (såvida elektroniken i sig klarar minusgraderna).
 
Grundproblemet var...

Grundproblemet var inte fuktig kamera eller dåliga batterier, kameran går på AA-batterier och jag får ej slut ström utan elektroniken klarar ej längre stunder i låga temperaturer.
 
liknande problem...

Jag har liknande problem med min kamera, en Olympus C-1. Inte direkt i kyla, men likväl i fukt. I somras under en tur i jämtlandsfjällen fick förmodligen kameran lite för mycket fukt, bildvisinngsläget slutade helt att fungera plus att det inte gick att överföra bilderna till datorn via USB. Problemt med att överföra bilderna löste jag genom att köpa en kortläsare till min dator. I övrigt fungerar kameran prickfritt. Kameran är ungefär 3 år och är idag inte speciellt mycket att hänga i julgranen, men den fungerar utmärkt när man inte vill släpa en tyngre eller dyrare kamera. Batteritiden har jag dock sldrig upplevt som ett problem då jag kör laddningsbara NI-MH, klarar alltid minst 150 bilder (=128MB).
Någon frysning av av autofocusen eller eller att kameran givit upp av kyla har jag inte märkt av, nu brukar jag förvara den i en ficka relativt nära kroppen, däremot blir allt väldigt segt och det känns som det tar åratal innan man kan knäppa en bild ( blixten laddas, osv...).
Sammanfattningsvis kan jag säga att kameran är inte byggd för att användas i fuktiga eller kalla miljöer. Kom ihåg att digitalkameror är en ganska ny företelse och on några generationer finns det nog några modeller som fixar det här.

[Ändrat av jenul 2004-12-11 kl 15:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...