Dia till digitalt

Hushållsnära tjänst?

Är diaskanning en hushållsnära tjänst som blivit skattesubvensionerad?

Om någon investerar i 16 diaskannrar som var och en tar 16 bilder åt gången och kommer hem, och kör alla skannrarna parallellt borde det gå att få bra produktivitet.

Per Brune

Jag skannade en mängd dia förra vintern, köpte en Minolta skanner och satte igâng.
Den tar 4 dia per gâng och jag hann igenom ett magasin pâ en kväll, sedan tröttnade man.
Men ca 2500 bilder blev skannade och jag har ett par hundra kvar.
Jag satte en standardinställning pâ alla bilder och har tänkt att kunna skanna om i max kvalitet om jag vill ha nâgon bild till utskrift eller annat.

Välj en skanner med damm- och repborttagning, det besparar dig en del jobb. Tänk bara pâ att dessa funktioner inte kan användas pâ Kodachrome bilder eller svartvita neg.

Edit: Man kan faktiskt hyra en skanner.
Reflekta har en variant som kostar 10 000:- att köpa som tar hela magasin, man behöver alltsâ bara mata in magasinen, däremellan tar man en öl eller tvâ.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skannade en mängd dia förra vintern, köpte en Minolta skanner och satte igâng.

Välj en skanner med damm- och repborttagning, det besparar dig en del jobb. Tänk bara pâ att dessa funktioner inte kan användas pâ Kodachrome bilder eller svartvita neg.

Och jag har nästan bara Kodachrome :(

Per Brune

Grundlurad

Jag har nyligen köpte en skanner som kan skanna 16 diabilder åt gången, och kan på något sätt korrigera bort damm. Men jag har inte hunnit prova än.

http://www.dustinhome.se/pd_5010105222.aspx

Per Brune
Det gamla svaret raderade jag helt
Det finns med en ram till som verkar bättre och manualen på Internet är bättre än den som följde med på CD:n så nu går det kanske bättre.

Per

Senast ändrad:
Hur har det gått med skannandet?

Jag vet inte om jag tycker mig ha tid till det; är det nån som använt sig av DiaDirekt och har + eller - på deras tjänster?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips