Det ständiga-GPS och dator

Hej!

Jag har nu skaffat min första privata GPS en eTrex Vista. En mycket trevlig pryl verkar det som och är nu sugen på att börja laborera lite med kartor och GPS data.

Jag har sett i detta forum att det finns en hel del olika programvaror för behandling av WP. Kartex är tydligen ingen hit och det måste man köpa LM kartor för att få tag på (De flesta verkar tycka att man ska bojkotta LM).

Finns det några kartprogram som är gratis eller kostar alla pengar?

Jag har tillgång till ArcView, går det att använda för behandling av GPS data och kan du då skicka detta data till GPSen?

Om jag måste köpa något program vad kostar dessa och vilket är mest prisvärt. Kan alla behandla höjddata?

Tack på förhand!
/Robert

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag använder...

...ett program som heter GPS Utility (http://www.gpsu.co.uk), det finns i en begränsad gratisversion och i en fullversion för 25 GBP (via post). Det funkar bra för mina behov, dock i kombination med Kartex och Blå och Gröna digitala kartan. Det går att geokoda t.ex scannade kartor i GPSU men för min del behöver jag ofta större områden, så då är det behändigare med Kartex. Dessutom kan man exportera utsnitt ur Kartex-kartorna i ArcInfo-format som ju kan läsas in direkt som Shape-fil i ArcView. (Därmed inte sagt att jag gillar Kartex eller LMV:s kartpolitik!!)

Från GPSU kan du också exportera dina GPS-data som Shape-fil genom att spara som dBase-fil. Däremot är det svårt att importera direkt till GPSU från ArcView-format. Jag har fått sitta och redigera mina punkter i flera steg: spara Shape-filen som textfil, lägga till de rader som GPSU kräver, och sen öppna där. Lite pyssel, men det beror ju på hur mycket data man ska hantera; i mitt fall har det rört sig om mellan 100-250 punkter.

Det finns även program som kommunicerar direkt mellan en GPS och ArcView/MapInfo, men då kostar de från 1500 kr och uppåt. En del av dem har då karthantering men inte alla. Ett exempel är GPStoGIS, som kan hantera bl.a Garmin samt både *.shp och *.mif, och kostar 1595 + moms (http://www.cartesia.se/produkter.asp?Namn=GPS_To_GIS).

Hoppas du fått fler myror i huvet av detta :) Hittar du några andra intressanta program för kommunikation GPS - ArcView så hör gärna av dig!

Hälsningar
Stefan N

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips