Det här med vandrare och cyklister...

Jag tvivlar starkt på att markägare skulle dra öronen åt sig pga cyklisters slitage.
Det slitage vi talar om när det gäller cykeldäck är ju bara en estetisk/bekvämlighetsfråga för vandrare, inget som påverkar avkastningen från skogen.

Så om vi ska blanda in markägarrelationer i diskussionen så räcker det inte med svepande farhågor.
Nja det stämmer nog inte riktigt, i tidningen skogsbruk finns en diskussion och en markägare förtydligar " Cyklarnas grovmönstrade däck barlägger rötter, och det kan bidra till att du drar in röta som går upp i trädet" och följer upp med flera andra komplikationer. Problemen togs även upp i "Lantbrukets Affärstidning ATL", så problemet är inte enkom estetiskt utan det påverkar avkastningen från skogen enligt den artikeln med en markägare. Nu är ju inte den artikeln någon forskningsrapport och den säger inget om huruvida det är ett stort antal markägare som upplever det som ett problem.
 
Nja det stämmer nog inte riktigt, i tidningen skogsbruk finns en diskussion och en markägare förtydligar " Cyklarnas grovmönstrade däck barlägger rötter, och det kan bidra till att du drar in röta som går upp i trädet" och följer upp med flera andra komplikationer. Problemen togs även upp i "Lantbrukets Affärstidning ATL", så problemet är inte enkom estetiskt utan det påverkar avkastningen från skogen enligt den artikeln med en markägare. Nu är ju inte den artikeln någon forskningsrapport och den säger inget om huruvida det är ett stort antal markägare som upplever det som ett problem.

Jag kunde varit tydligare. Jag tvivlar starkt på att cyklister på en vandringsled orsakar signifikanta skador på skogen jämfört med vandrare på en vandringsled.
Blottade rötter ser du ju överallt på vandringsleder i skogsmark. Oavsett om det cyklas eller ej.

Det stora slitaget och nedskräpningen vid leder ser du ju vid vindskydd och rastplatser samt vid parkeringar/anslutning från kollektivtrafik.
 
Men min erfarenhet av cyklister är faktiskt att de brukar fixa till de leriga partierna på stigarna genom att lägga ut pinnar i leran, så det blir till och med bättre, för alla, efteråt. Det har väl hänt nån gång att jag varit ute och vandrat i riktigt blött väder och mött cyklister som gjort lervälling av hela stigen. Det är ju tråkigt. Men på det hela taget så gör cyklisterna rätt för sig i min skog.
 
Sedan tror jag att cyklisten och vandraren har väldigt olika bild av kollisionsfaran.
Att en vandrare/fotgängare börjar uppleva en passage som obehaglig långt innan det objektivt sett är farligt.
Och att cyklisten upplever sig ha full koll fast det objektivt sett är lite väl dålig marginal.
 
  • Gilla
Reactions: sih
Allemansrätten finns inte, det är bara en sammanställning av det som normalt inte är förbjudet.

Men i ett reservat går det såklart utmärkt att skriva ett förbud mot cykling, då blir det förbjudet och omfattas inte av allemansrätten.
Ja. Men på anlagda leder utanför reservat blir det förstås en gränsdragningsfråga vilka aktiviteter som är tillåtna enligt allemansrätt och vilka som är tillåtna pga avtal med markägare.

Utan en organiserad sörmlandsled (exempelvis) skulle det ju fortfarande vara fritt fram för var och en att (med normal hänsyn) vandra eller cykla längs de stigar som leden följer.
 
Sedan tror jag att cyklisten och vandraren har väldigt olika bild av kollisionsfaran.
Att en vandrare/fotgängare börjar uppleva en passage som obehaglig långt innan det objektivt sett är farligt.
Och att cyklisten upplever sig ha full koll fast det objektivt sett är lite väl dålig marginal.

lite som när en bilist kör om en cyklist alltså?
 
Finns flera trådar på HappyRide om detta, där alla olika åsikter har presenterats många ggr. Allemansrätten säger att det är självklart att man får vandra och cykla på alla stigar i skogen.

Föreningen Sörmlandsleden har gått ut med att dom inte gillar allemansrätten, och att den bara gäller för vandrare - vilka korkbollar !

Sen finns det såklart en del cyklister som borde skärpa sig, och vara mer försiktiga.

Men naturen och allemansrätten är till för alla oss som vill uppleva & röra oss i naturen, den gäller både vandrare och cyklister.
 
Baserat på tidigare trådar i ämnet så tror jag aldrig vi kommer nå konsensus på Utsidan gällande markslitage vandrare vs cyklister. Båda grupper sliter på marken odiskutabelt. Jag kan tycka, tro och anse vad jag vill, men kan inte med säkerhet säga vad som är rätt i frågan. Vad jag tycker är tråkigt är att reglerna ibland inte respekteras av cyklister. I Tyresta där jag rör mig mest dagligdags är det tydligt skyltat att cykling är förbjuden, men trots det möter jag cyklar var och varannan dag.

Men viktigare är samspelet mellan vandrare och cyklister i skogen. Där finns nog en del att önska, från båda grupper. Med en ömsesidig respekt för varandra så borde det inte vara någon stor sak egentligen. Det jag ser som den stora faran med cyklister på vandringsleder/stigar är farten de kommer kommer med.
Särskilt i nedförsbackar så har det hänt mer än en gång att en kollision endast undvikits genom att jag kastar mig ut i skogen bredvid stigen eftersom cyklisten kommit i hög fart nedför backen och haft blicken fäst på marken framför framhjulet och inte spejat av framåt. Jag å andra sidan som stretar uppför backen har haft min blick en bit framför mina fötter och har därför inte sett uppför backen. Eller än värre, jag går nedför backen så att cyklisten kommer bakifrån vilket ger mig minimal chans att upptäcka dem i tid. Så felet ligger delvis hos båda, ingen av oss har haft uppsyn framför/bakom oss, men en krock hade gjort ont oavsett.

Alla gånger det har hänt har cyklisten stannat och frågat hur det gick så inga hard feelings på så sätt. Men det borde vara lite som ute i vanliga trafiken att snabbare fordon har ett större ansvar att hantera framföra det på ett för andra riskfritt sätt. Ringklocka är bra, men i för hög hastighet nedför så räcker det inte alltid till då jag som lite trögtänkt gubbe reagerar för långsamt. Nu rör jag mig i skogen nästan varje dag den snöfria tiden av året och detta har nog inte hänt mer än kanske 5 gånger under 10+ år så det är ju inte så vanligt, men det räcker med en gång för mycket för att olyckan ska vara framme.

Alla får plats i skogen och på lederna, om alla kan ta sitt ansvar och respektera andras rätt att vara där!

Jag håller inte med dej om att man som vandrare är "skyldig" att hålla uppsikt bakåt för att se om någon kommer cyklandes (ifall man inte går på en dedikerad cykelled). Då tycker jag det är upphinnande cyklist som ska ge sig till känna. Då många MTB inte är utrustad med lagstadgad ringklocka så får man väl ropa eller använda en skrikande skivbroms i så god tid att vandraren blir uppmärksammad. Dock är inte signal det samma som ur spår tycker jag, ömsesidig hänsyn är bättre. Dock bör inte vandraren vara ljudisolerad med hörlurar fyllda av hög musik eller liknande.

/Patrik
 
En parallell kan ju vara åkning i skidbacke där det utom allt tvivel är den som kommer uppifrån som har väjningsplikt. Kommer du uppifrån/bakifrån och vill om, planera din körning/cykling/löpning.
 
Ja. Men på anlagda leder utanför reservat blir det förstås en gränsdragningsfråga vilka aktiviteter som är tillåtna enligt allemansrätt och vilka som är tillåtna pga avtal med markägare.

Utan en organiserad sörmlandsled (exempelvis) skulle det ju fortfarande vara fritt fram för var och en att (med normal hänsyn) vandra eller cykla längs de stigar som leden följer.

Utan en organisation så skulle det vara riktigt svårt att cykla stora delar av sörmlandsleden, vandra skulle funka om man var beredd på att klättra och välja annan väg där det inte längre går att gå.
Den som försöker röja väg utan tillstånd av markägare bryter helt klart mot både andemeningen med allemansrätten och ett antal lagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.