Det här med vandrare och cyklister...

Diskussionerna har blossat upp igen om MTB i skogen i allmänhet och på sörmlandsleden i synnerhet.
Just föreningen sörmlandsleden (som jag i övrigt är medlem i och uppskattar) har på sistone satt sig i en ren bunkermentalitet där inte ens konstruktiva diskussioner med god ton får ligga kvar på facebooksidan.

Så mina frågor som jag istället ställer här är:

Finns det några sträckor där det är så svårt för vandrare och cyklister att samsas att det leder till verkliga problem? (*)
Om ja, vad kan vi göra åt det?

Finns det sträckor där specifikt stigcykling ställer till problem för markägare?
Om ja, vad kan vi göra åt det?


(*) Som "verkliga problem" räknas alltså inte att någon har tajta kläder på sig. Inte heller att en barnfamilj är mitt i ditt strava-segment.
 
Bor intill Nackareservatet och är där rätt mycket både på och utanför leden. Generellt tycker jag att det fungerar bra. De som cyklar tar det lugnt på motionsspåren och slår på "race läge" först när de är på egen led.


Det gäller dock inte alla och tyvärr blir det efter dem som reglerna behöver sättas. Det har hänt mer än en gång att man måste hoppa undan från motionsspåret för att en eller flera cyklister vill hålla lite mer än tråkig fart i snäva kurvor. På en löprunda där man sett 20 cyklister är det den som inte skötte sig man mins. Än värre blir det såklart när man har barn med sig. De syns sämre och deras rätt dåliga trafikvett är bortglömt när man går i skogen. Känner man att risken för olycka blir överhängande är det inte kul att ta med barnen.


För att det ska fungera tror jag att man behöver dedikerade cykelstråk med tydlig skyltning, annars uppstår alltid situationer där man stör varandra eller hamnar i tröttsamma regeldiskussioner. Sen behöver det kanske finnas transportsträckor mellan dessa i vissa fall och då måste det vara tydligt att det är lugn cykling som gäller, typ 5-15kmh beroende på stig/grusväg.


För mig är det självklart att vi ska försöka samsas i naturen, samtidigt får man nog vara medveten om att vissa aktiviteter lättare inskränker i andras frihet att vistas där och då blir det den aktiviteten som får anpassa sig. Må gälla skärmflyg lika väl som MTB eller den som tar med sig en banjo till ett vindskydd.
 
Bor oxå vid nackareservatet/början av Sörmlandsleden och promenerar mkt i skogen. Det enda jobbiga med cyklisterna är att de gör lervälling av ens fina små skogsstigar som man trodde man hade för sig själv.
Men det är sånt man får tåla om man bor i storstan tycker jag, precis som de som bor i innerstan borde sluta klaga på krogarna där.

Det är ju förbjudet att cykla i skogen numera så bara de som verkligen vill göra det ändå gör det. Så det kan ju få va ok.

Hittade en sån där hoj med stora däck på ÅVC så man kanske t o m skulle testa själv. Måste skaffa tajtsen bara.
 
Jag upplever sällan att det är några problem mellan cyklister och vandrare ur trafiksynpunkt. Det som stör mig mest är slitaget på marken och all lervälling som skapas.
Nu är det en känslig fråga som jag räknar med att få mothugg på, men i mitt huvud så är det ett problem som är omöjligt att komma runt hur mycket jag än försöker.
 
Jag upplever sällan att det är några problem mellan cyklister och vandrare ur trafiksynpunkt. Det som stör mig mest är slitaget på marken och all lervälling som skapas.
Nu är det en känslig fråga som jag räknar med att få mothugg på, men i mitt huvud så är det ett problem som är omöjligt att komma runt hur mycket jag än försöker.
[/QUOTE

Nej Ludvig, du får inga mothugg från mig. Jag tycker du har kloka synpunkter. Marken blir mer skadad och lervälling som du skriver.
 
Bor oxå vid nackareservatet/början av Sörmlandsleden och promenerar mkt i skogen. Det enda jobbiga med cyklisterna är att de gör lervälling av ens fina små skogsstigar som man trodde man hade för sig själv.
Men det är sånt man får tåla om man bor i storstan tycker jag, precis som de som bor i innerstan borde sluta klaga på krogarna där.

Det är ju förbjudet att cykla i skogen numera så bara de som verkligen vill göra det ändå gör det. Så det kan ju få va ok.

Hittade en sån där hoj med stora däck på ÅVC så man kanske t o m skulle testa själv. Måste skaffa tajtsen bara.

Vilken regel/lag säger att det är förbjudet att cykla i skogen? SUftar du på någon lokal bestämmelse för en viss skog/led eller skogar i allmänhet?

Det finns en lång gammal tråd här på utsidan om vem som gör mest spår/gegga : cyklist eller vandrare. Konsensus uppstod inte, om jag minns rätt. Sök och finn!

/Patrik
 
Alltså skogen som i min lokala skog som jag nämnde, nackareservatet. där är det massa skyltar om att cykling numera är förbjuden.
och lervällingen bär stora spår av feta mountainbikedäck så jag vet vem som är boven i detta fallet iaf ;)
 
Är också en hel del i Hellas och Tyrestaområdet. Det som stör mig är slitaget.
Allemansrätten om cykling är tydlig.

"
Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark"

    Källa: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

    Grovmönstrade däck tolkar jag är mountainbikes vilket alltså bör cyklas med med stor försiktighet
  • och inte under vår och höst då det är blött i markerna.

    Det behövs fler cykelleder där markförberedelserna är goda så att det passar cykling.
    Cykellederna i Järvsö är fina och jag skulle aldrig komma på tanken att vandra på dessa
  • även om allemansrätten ger mig rätt att göra det.https://jarvso.se/xc-leder/

    Sen är det så att markägarna kring Sörmlandsleden godkänt leden som vandringsled och inte cykel
  • och ridled. Fortsätter slitaget så finns det risk att markägarna drar sig ur och exempelvis Sörmlandsleden
  • förfaller.
 
Är också en hel del i Hellas och Tyrestaområdet. Det som stör mig är slitaget.
(snip)
Sen är det så att markägarna kring Sörmlandsleden godkänt leden som vandringsled och inte cykel och ridled. Fortsätter slitaget så finns det risk att markägarna drar sig ur och exempelvis Sörmlandsleden förfaller.

Jag tvivlar starkt på att markägare skulle dra öronen åt sig pga cyklisters slitage.
Det slitage vi talar om när det gäller cykeldäck är ju bara en estetisk/bekvämlighetsfråga för vandrare, inget som påverkar avkastningen från skogen.

Så om vi ska blanda in markägarrelationer i diskussionen så räcker det inte med svepande farhågor.
 
Sedan är det ju väldigt olika hur däck och fötter påverkar underlaget.

En av mina favoritlöprundor följer till stora delar ett uppmarkerat MTB-spår. Inte på ett enda ställe längs spåret bildas det lervällingsgravar, ens på hösten. Det ser ut som en... stig helt enkelt.
 
Baserat på tidigare trådar i ämnet så tror jag aldrig vi kommer nå konsensus på Utsidan gällande markslitage vandrare vs cyklister. Båda grupper sliter på marken odiskutabelt. Jag kan tycka, tro och anse vad jag vill, men kan inte med säkerhet säga vad som är rätt i frågan. Vad jag tycker är tråkigt är att reglerna ibland inte respekteras av cyklister. I Tyresta där jag rör mig mest dagligdags är det tydligt skyltat att cykling är förbjuden, men trots det möter jag cyklar var och varannan dag.

Men viktigare är samspelet mellan vandrare och cyklister i skogen. Där finns nog en del att önska, från båda grupper. Med en ömsesidig respekt för varandra så borde det inte vara någon stor sak egentligen. Det jag ser som den stora faran med cyklister på vandringsleder/stigar är farten de kommer kommer med.
Särskilt i nedförsbackar så har det hänt mer än en gång att en kollision endast undvikits genom att jag kastar mig ut i skogen bredvid stigen eftersom cyklisten kommit i hög fart nedför backen och haft blicken fäst på marken framför framhjulet och inte spejat av framåt. Jag å andra sidan som stretar uppför backen har haft min blick en bit framför mina fötter och har därför inte sett uppför backen. Eller än värre, jag går nedför backen så att cyklisten kommer bakifrån vilket ger mig minimal chans att upptäcka dem i tid. Så felet ligger delvis hos båda, ingen av oss har haft uppsyn framför/bakom oss, men en krock hade gjort ont oavsett.

Alla gånger det har hänt har cyklisten stannat och frågat hur det gick så inga hard feelings på så sätt. Men det borde vara lite som ute i vanliga trafiken att snabbare fordon har ett större ansvar att hantera framföra det på ett för andra riskfritt sätt. Ringklocka är bra, men i för hög hastighet nedför så räcker det inte alltid till då jag som lite trögtänkt gubbe reagerar för långsamt. Nu rör jag mig i skogen nästan varje dag den snöfria tiden av året och detta har nog inte hänt mer än kanske 5 gånger under 10+ år så det är ju inte så vanligt, men det räcker med en gång för mycket för att olyckan ska vara framme.

Alla får plats i skogen och på lederna, om alla kan ta sitt ansvar och respektera andras rätt att vara där!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.