Det går inte dit jag vill

Hej alla. Har varit ute den gånga veckan på en femdagarstur. Paddlade bl.a. till Häradsskär. När jag skulle paddla vidare in mot Hägerökartens fyr var allt frid. Meterhög dyning från ONO. När jag kom in på lite grundare vatten blev dyningen mer som vågor och nu börjar eländer och grunden till min fråga.

Vågen kommer nästa rakt bakifrån tar tag i akten och trycker den i sidled varvid fören girar in i vågdalen och jag har kommit ur kurs 20-30 grader. Ett litet h-vete att komma rätt igen. Har packat kajaken rätt har ingen skädda.
Vad gör jag för fel

Hur gick det? Jag trodde du skulle få svar av experterna men de är kanske ute och paddlar. ;) Tror du inte att du redan har svarat på din fråga:

"Har packat kajaken rätt har ingen skädda. Vad gör jag för fel"

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Alla kajaker vill ställa sig på tvären när vågorna kommer bakifrån, detta beror på hur vattnet rör sig i själva vågen. Om man har ett roder eller en skädda så använder man ofta dem för att kompensera för detta. Men om man inte har något av det så kan man använda tyngdpunkten i kajaken istället. Tyngdpunkten skall då ligga längre bak om man paddlar med vågorna och vinden. Tipset är alltså att packa kajaken efter vart man är på väg och hur vinden och vågorna går. Detta kan även vara bra att göra i kajaker med roder och/eller skädda.

I vissa kajaker räcker inte detta, och då får man kompensera även med paddeln. Akterligt styrtag är det som är effektivast, och om man tittar på paddlare som surfar i vågor så ligger de ofta med ett sådant. Man arbetar även gärna med att luta kajaken, men hur effektivt det är beror på vilken kajak man sitter i.

Senast ändrad:
Har du någon mer erfaren paddelkompis som kan lära dig surfa med kajaken så kan du njuta och ha roligt i medsjö. Precis som vågsurfare på bräda gäller det att fånga vågen, dvs man tar lite extrra fart kort innan vågen får kajaken att luta framåt. Sen gäller det att ligga kvar rakt i vågens nerförbacke så långe det går. Du får rejält skjtus framåt och kan hålla paddeln snett bakom för att ta stötta eller styra. LÄttare med en roderkajak, så länge rodret är i vattnet, sne styr du ju bara i luften. Öva på detta under säkra förhållanden tills du känner att du behärskar det - kanske inget att börja med på storfjräden men tungt lastad kajak.

När du känner dig trygg med det är det både roligt av lättsamt att bli framdriven av vågorna, du fokuserar bara på styrning och balans.

/Patrik

Tack alla jag har nog fattat huvuddragen. Inser att avsaknad av skädda är ett aber. Svårt att packa riktigt baktungt när färden går än hit än dit men jag får planera bättre m.a.o.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips