det där rasslande ljudet

Där visade du ljudkällan, sannorlikt är kedjan också för lång, mät 12 hela länk (inner och ytter).
Fabrikanterna har gjort det enkelt för sig, de säljer bara hela kassetter. Så under veckan bör du skaffa dig en kassett, kedja och kedjenitsdrivarverktyg.

go tur
 
Jag är ingen expert, men man byter nog inte enstaka drev på kassetten. Din kassett är inte så dyr, ex på Rosebikes, http://www.rosebikes.se/product/detail/id:520184?gclid=CNyD_tKGqrkCFYV2cAodY2UAKQ, kostar den ca 170 kronor.

Det finns enkla verktyg för att kontrollera kedjeslitage, ex http://www.cykelcity.se/webshop/ind...ard/verktyg/park-tool-chainchecker-cc-3c.html.

Man kan även ta av kedjan och mäta hur lång den är, men det är lite omständligt. En enkel visuell inspektion är att se om kedjan släpper från framdrevets kuggar. Det indikerar slitage.

En rekommendation som jag läst är att byta kassett vid varannat kedjebyte. Sliten kassett sliter på kedjan, som sliter på vevpartiet, så genom att byta kedja i rimlig tid så håller vevpartiet längre. Men det är en smaksak, en del byter kedja sällan, och byter sedan allt på en gång.

Det är lite svårt att avgöra på bilderna, eftersom dom är tagna lite snett.Men jag tycker inte dom ser speciellt slitna ut, framför allt med tanke på att du tydligen använder dom mest.

Om du ligger på dom två minsta dreven för det mesta, så verkar det som att du borde växla upp på framväxeln, och ner på bakväxeln (såvida du inte redan ligger på högsta växeln fram och cyklar väldigt fort).

PS.

Såg nu att dreven anses vara slitna, det var lite svårt för mig att avgöra pga bildvinkeln.
 
Senast ändrad:
Varför redan byta kedja, kassett etc ?

Tjena!

Cykeln är annars i väldigt bra skick och knappt använd sen den köptes.
Förutom nu på sommaren då.
Den har varit i skogen kanske max 5 gånger, annars landsväg.

Så är det helt enkelt en sliten kedja och kassett nu efter 1000km?

/ pirx

Låter m h t ovanstående lite väl tidigt att börja med att inhandla nya kedjor, kassetter, verktyg etc utan att först ordentligt sett över justering av växel, t ex kedjelinjen.
 
De hade iaf en domän med punkt-se:)

Men är det något jag missat, eller går det faktiskt att byta de minsta klingorna?

Och sen för den dagen då jag måste byta hela kassetten, vad är det för sorts
fett som sitter inne i... navet?
Det finns ju så jäkla många varianter!
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...rkstad_reservdelar/smorjmedel/fett/index.html

Försökte mäta kedjan med måttband, men det kändes hyfsat o-precist.
Tror jag fick avståndet mellan 12 länkar till 306mm. Så det vore isf på gränsen (?).

mvh / alex
 
Ja det borde gå att byta dom minsta dreven. Dom läggs ju löst på frihjulet. Sen är det frågan om det är lönt. Två lösa drev för ca 80 kronor, eller en hel kassett för ca 170 kronor. Det beror ju på hur resten av kasetten är sliten.

Rose är en tyskt webb butik med ganska stort sortiment, och lägre priser än svenska butiker. Det tillkommer fraktkostnad, så skall man bara köpa lite kan man lika gärna gynna sin cykelhandlare. Men dom verkar helt OK.

Jag vet inte om det behövs något speciellt fett. Det är ju ingen yta som utsätts för friktion, kassetten är ju "fastlåst" på frihjulet. så enda skälet att fetta in frihjulet borde vara att undvika att kassetten kärvar fast. Min gissning är att du isåfall kan använda vilket fett som helst.

Ett tips om du vill få hjälp av cykelspecialister. Det finns en sida, www.happymtb.org, som är cyklisternas motsvarighet till utsidan.se. Om du går med där så kan du få svar av cykelexperter.
En annan ide är att handla en del på CykelCity i Lund, dit/från du pendlar. Dom är duktiga, så om du handlar något där så kan du säkert få svar på dina frågor.

Jag ser nu i ditt första inlägg, att du cyklat 100 mil med cykeln. Enligt rekommendationer jag fått så skall man byta kedja efter ca 200 mil, och kassett efter ca 400, så det verkar vara i tidigaste laget för byte. Men om du inte smort kedjan så kanske det är så. Själv har jag cyklat betydligt längre på en kedja, men det är ju en smaksak.

Angående vad som slits så är det framförallt slitdelar som kedja, sen kassett och sedan vevpartiet(framdrev), och eventuellt lite senare vevlager. Men allt är väldigt enkelt att byta, bara man har dom rätta verktygen och vet hur man skall göra. Så om du vill spara pengar och göra dig oberoende av en cykelverkstad, så lär du dig sakerna efterhand som felen inträffar.

Youtube har massor av instruktionsvideor, det är bara att söka. Ex "how to change cassette on road bike", och det kommer upp massor av videor.
Parktool, som är en stor verktygsleverantör, har också reparationsintruktioner på sin hemsida, http://www.parktool.com.
 
Tack Roland och alla andra för all feedback!

Nu monterar jag ihop grejerna och smörjer med 230kr-oljan...

Sen köper en XT-kassett efter vintern om grejerna håller så länge:)

Nästa vecka ska jag bara fylla bromsarna med olja, justera dom, och pumpa framgaffeln
när jag väl fått tag på en sån där specialpump.
Men jag kör lite mer youtube och google då, jag lovar! :)

mvh / Alex
 
Tror jag får be om ursäkt. Jag surfade runt på olika kuggkassetter och tycker mig se att dom minsta dreven är assymetriska. Dvs den sidan som kedjan driver mot ser ut som vanligt
medan den andra sidan, som aldrig slits, är gjord som om den är välsliten. Och om det är så att kuggarna är fotade från baksidan, vilket jag anar, så bör det inte vara nåt fel på dom.
Då kan det vara kedjan, köp inte skräp dom rasslar och växlar inte lika lätt. eller så är det dags att justera växlarna. Lycka till!
Kjell
 
Tack Roland och alla andra för all feedback!

Nu monterar jag ihop grejerna och smörjer med 230kr-oljan...

Sen köper en XT-kassett efter vintern om grejerna håller så länge:)

Nästa vecka ska jag bara fylla bromsarna med olja, justera dom, och pumpa framgaffeln
när jag väl fått tag på en sån där specialpump.
Men jag kör lite mer youtube och google då, jag lovar! :)

mvh / Alex

Börja inte fylla olja i bromsarna och gaffeln! Dom funkar ju. Bromsklotsar byter man när dom är nedslitna. Byta olja i bromsar kräver att man luftar dom och gaffeln kräver specialkunskaper. Min MTB har jag varken rört bromsolja eller gaffel på tre år.

Det är bra att ta hand om sin cykel men så mkt fixande skapar mer problem än det löser. Börja med lära dig kjedjebrytare, kedjehus och att tvätta och olja så kommer du långt.

Det är inte så svårt att meka cykel, men det kan vara lurigt att hitta rätt åtgärd. happymtb är en fantastisk källa till kunskap.

/Andreas
 
Gaffeln behöver en pump för att anpassa till vikt och körstil, så det kan vara bra att ha hemma men går bra att låna också. Den behövs inte så ofta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hedman Rasslande nav? Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...