Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer

Om pengarna inte spelade någon roll och du skulle korsa Grönland på skidor. Vilket liggunderlag hade du valt ?
Finns det något liggunderlag som slår "exped downmat 9 tt m" i förhållande till vikt, säkerhet, värme. Eftersom det går att byta ut tuberna vid punka så tänker jag att man inte behöver något cellplast med sig som extra säkerhet. Vet någon något bättre?
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte hur dunet är förvarat i downmat men för mig hände något så att dunet kom ut genom ventilerna. Som tur är sista natten men inte litar jag på downmat till 100% längre och på en längre tur skulle jag definitivt säkra upp med cellplast. Sen är ett cellplastunderlag ovanpå pulkan enkelt att lägga ut vid raster-.
 
En tur över Grönland ger ingen backup, dvs man står själv för säkerheten. Cellplast liggunderlag håller och fungerar, dubbla tjocka ger bekvämare sömn. De är mitt vinterval. Tre spännremmar om dem ger friktion mot snön vid raster. Men även mot halt tältgolv.

go tur
 
Två stycken cellplast.
Ja, det är smidigare och kanske varmare med någon ny dunmodell. Men vintern och särskilt Grönland är inte förlåtande. Du har inte råd med att det går sönder.
Dessutom har cellplast en stor användbarhet i andra situationer.
 
Två stycken cellplast.
Ja, det är smidigare och kanske varmare med någon ny dunmodell. Men vintern och särskilt Grönland är inte förlåtande. Du har inte råd med att det går sönder.
Dessutom har cellplast en stor användbarhet i andra situationer.

Men grejen som är med just det dununderlaget är att sektionerna/tuberna är utbytbara. Så vid punktering går det att byta ut just den tuben. Självklart går det även att laga, fördelen är att du kommer att direkt veta vilken tub det är punktering på. Så om man tar med sig två extra tuber så kan du få punktering två gånger utan att behöva laga det. Du kan även ta bort den trasiga tuben och fylla just den delen med kläder, eller sova natten ut på ett smalare liggunderlag.
 
Du verkar ju redan ha bestämt dig för vad du tycker är bäst, och lyssnar inte på andras råd, så varför frågade du öht?

Jag får känslan av att du bara vill motivera att lägga pengarna på ett dyrt liggunderlag när billiga cellplastunderlag faktiskt är bättre.

Dyrare är inte alltid bäst, att nåt är dyrt kan bero på att det är krångligt att tillverka, använder onödigt dyra material etc.
 
Det går alltid att argumentera för eller emot allt, men nog är det ju en enorm komfortskillnad att ligga på ett downmat och ett vanligt cellplast.

Ett cellplastunderlag mot tältbotten och ett downmat ovan på det skulle jag förorda.
Det brukar ju ta några år av flitigt användande innan man nöter ut ett downmat, om du inte är ovanligt slarvig eller extremt ovarsam. Lightversionen bör du undvika.
Min erfarenhet är att när det är kallt ute så blir slitaget på all utrustning betydligt större.

Om du använder en Arctic bedding slipper du att rulla ihop "mattan" när du bryter lägret. Det kommer minska slitaget på liggunderlaget och ventilerna avsevärt.
 
Du verkar ju redan ha bestämt dig för vad du tycker är bäst, och lyssnar inte på andras råd, så varför frågade du öht?

Jag får känslan av att du bara vill motivera att lägga pengarna på ett dyrt liggunderlag när billiga cellplastunderlag faktiskt är bättre.

Dyrare är inte alltid bäst, att nåt är dyrt kan bero på att det är krångligt att tillverka, använder onödigt dyra material etc.

Nej då klart jag lyssnar på vad andra tycker. jag lägger ut en tråd om det för att lättare kunna hitta nackdelarna med det. Jag dök på det här liggunderlaget när jag surfade runt. Jag hade aldrig sett det förut och tycker att det verkar väldigt smart och säkert. Någon här ute kanske till och med äger ett och har lite att säga om det. Själv kör jag med ett uppblåsbart dunfyllt + ett i cellplast. Skulle jag få punktering så kommer det bli kallt, då ett i cellplast inte isolerar på långa vägar så mycket som en downmat. Alternativet är ju förstås två cellplast.
 
Komforten!

Att billigare cellplast är bättre gäller nog främst parametern säkerhet. Klart att dubbla cellplast är säkrare i och med att de i princip endast kan förstöras av eld. (Skär man sönder dem så kan man i vart fall ganska länge pussla/tejpa ihop dem hjälpligt.)

Men komforten är minst lika viktig. Jag har prövat att sova på fyra cellplastunderlag (ovanpå varandra, alltså) och det är inte i närheten av lika skönt som att sova på Expeds dunis-underlag. Påståendet att dubbla cellplast är bättre med avseende på komforten än Expeds dunismadrass är för mig fel. Jag förstår därför TS frågeställning.
 
I vissa lägen måste man kompromissa.

Felsäkerhet, isoleringsförmåga, komfort. Välj två, för du kan inte få alla tre.

Jag tycker i alla fall att det är värre att frysa än att ligga på hårt liggunderlag. Särskilt om det är vintertid.
 
Min snart halvsekelgamla rygg älskar mig efter att jag köpte ett downmat 9 XP LW, för året runt-bruk, särksilt på hårt underlag. Funkar bra på klipphäll och även utmärkt på av människor hårdgjorda ytor för mig som väger in på 90 kg. I utsatt område med långt till annan isolering neråt än egna liggunderlaget så hade jag kompletterat (men inte ersatt) med ett tjockare cellplast.

Någon har sagt att sommartid vill man tältsova på lika många millimeter
liggunderlag som man är år gammal men jag tror det är en mer exponentiell kurva, där tjockleken ökar mer vid tilltagande ålder.

/Patrik
 
I vissa lägen måste man kompromissa.

Felsäkerhet, isoleringsförmåga, komfort. Välj två, för du kan inte få alla tre.

Jag tycker i alla fall att det är värre att frysa än att ligga på hårt liggunderlag. Särskilt om det är vintertid.

Absolut, svårt att få alla tre. Men tycker att TT modellen + ett par extra "rör" om olyckan är framme verkar som det närmaste man kan komma.

Det är ju samma med sovsäcken. En syntetsäck tål väta bäst och är därigenom säkrast. Men en del av säkerheten är ju även att resa lätt. Jag skulle själv aldrig välja det framför dun.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.