Denali expedition?

hallå joakim.

læste med intresse dit inlegg om utrustning. detta ær mina erfaringar:
ang hur djup man bør gæva i absiden(førtæltet) så før meg håller det att græva så djupt att nær man sitter i tæltet med bena ute i absiden så sitter man som på en stol. mao du har grævt ca en halv meter ned. ang tæltet så hadde jag ett TNF VE25 som nær vi kom fram til camp grævde ned. man græver ut en tælt plats och den snøn som man græver bort lægger man opp i væggar som vind skydd. vi hadde med oss ett litet tælt i back up om någon skulle stanna kvar i abc och de 2 andra fortsatte. hadde i tillegg en pyramid som var tung och græva till men helt underbar nær det var færdigt.
ang mat/primus: vi kørde med en msr(kommer inte ihåg modellnamn men det var flytande brænsel och det fungerade fint). vi hadde med oss real turmat och det kom fint gjennom tullen. erfaring med amerikansk mat: lite smak, krångligt med tillagning(ta ut påsar hit och dit, fyll opp vatten, hæll øver till næsta påse osv osv.) och tungt!
pannlampa eller primus lampa: gløm det! det ær ljust dygnet om från børjan av maj.

klæder: så var jag klæd: ull nærmast kroppen(arcteryx) flecce(arteryx på bena och en tunn helly hansen på ovankroppen) gore tex(arcteryx) dun jakka(PHD) dun byxa(rab) primaloft(mont bell) møssa(lowe alpine) sol hatt, længdåkningshandskar, Hestra vantar, ett par super varma vantar(OR), 2 ligg underlag(cellplast och uppblåsbart) sovsæck(hagløfs zest-40) ryggsæck (berghaus extreme 65+20l) och en anjungilak pulkpåse(vikt 165 gram) och strumpor i olika fassonger och værme. skor var scarpa F1(randonnestøvlarr, de var før kalla så næsta gång tar jag med La Sportiva Olympos Mons och parkerar skidorna vid de fasta repen på headwall. i ryggsæcken hadde jag: tælt, mat och brænsel (och køk)før 6 dagar samt alla klæder som inte var på kroppen, sovsæck och liggunderlag. det som krævs før att øverleva fjællet(om du skulle tappa pulkan) i pulkan hadde jag resten!

hoppas att någon har andvænding før dessa rader.

mvh
robert
 
Jag får säga att TNF VE25 är det tältet jag också fastnat lite för. Någon kommentar om det finns kanske ett något lättare tält som klarar miljön?
 
hallå niklas.

skall ærligt sæga att TNF VE25 ær mitt førsta och enda tælt. så hær upplever jag det:først minus:
1, kræver en del plats nær det skal sættas upp efftersom det ær ganska stort
2, vikten. om jag minns rætt ca 5 kilo(alla kommenterar vikten)
3, litt liten absid
det var væl minusen och nu til pluss:
1, platsen i tæltet. tre pers på vinter camp inga problem
2, vindstabilt!!!!(ingen mer kommentar till det)
3, færgen: det ær ljust och fint inne i tæltet
4, enkelt att sætt upp(som sagt så ær detta mitt førsta tælt och jag tycker att det ær enkelt)
5, goda fickor lite øverallt inne i tæltet før saker
6, fin højd inne i tæltet. før att vara den type tælt så kan jag på 185cm stå på knæ inne i tæltet.

det finns sækert mer på plus sidan men du nog førståt att jag rekommenderar tæltet. tænk på om du skall køpa ett sånt tælt: køp den europeiske modellen. inte den billigare amerikanske. det ær skillnad på materialet och den amerikanske tåler mindre. detta pga miljø politik i usa.
ja det ær några hekto men mindre hållbart

robert
 
Tält

roligt med dina åsikter,,, det jag menade med stå höjd är att men får gräva så djupt att man kan stå utan att huvudet slår i taket i absiden. så det blir olika grävdjup beroende på tält, men ca 50-60cm kan nog stämma.

VE 25 är en kassiker! men jag tycker att absiden är för liten för långa klättringar där man har måste leva utan bekväma bacecamp tält, som ett tält i lite mer extrema leder är det nog mitt första val.

På Denali därimot skulle jag inte välja VE 25, utan en hybrid mellan kupoltältets styrka och tunneltältets underbara absider, och valet blir inte svårt,,, Helsport Svalbard, enligt mig det bästa tält som existerar, en perfekt hybridmodell, för klättring på Denali är detta mitt första val, skulle tänka mig VE 25 på highcamp, där är det i sin rätta miljö.
 
en god løsning om man vill dra på en massa vikt. jag var tyngst lastad i ett sællskap på tre med mina 45 kilo. næste man hade ca 40 och sisten hade i underkant av 40 kilo. detta førdelat på pulka och rygg sæck. mest vikt pga att jag har(dessværre) en høg førbrænning. mao så hadde jag mer mat æn de andra.

en normal dag brænner en normal person ca 3-3500 kcal men jag har ræknat ut att min førbrænning ær ca 6-6500kcal. (kommer dessværre inte ihåg vart jag hittade hur man ræknar ut førbrænning men det var på nættet på en svensk sida som handlade om kroppsvikt, førbrænnning osv osv. på denali kom jag fram til att pga kroppsarbete och kyla mm så var min førbrænning ca 12000kcal i snitt.) så på vår tur under lite øver 2 veckor gick min kroppsvikt ned från 75 till 68 kilo(jag ær 185cm lång) så det var mycket i %

kan læggas till att de guidade grupperna låg på ca 80 - 90 kilo per deltagare....

robert
 
Som det ser ut nu,, är vi 5 st som kommer åka.

Är det inte en till som känner att detta är en utmaning som hemsökt tankarna i några år?
Nu har ni chansen att komma till Denali 2009.

Ligger ett rep i snön som vill bli inbundet i någons sele.


Tjena!

Finns det fortfarande plats kvar i expeditionen?

Jag har gått och tänkt på Denali sedan i somras när jag kom hem från en ettårsvistelse i Washington state. Mitt problem är att jag saknar kompisar med liknande intresse och guidning med exempelvis Alpine Ascents går ju lös på runt $5500 (exklusive resa), vilket är lite i saftigaste laget för min smak.

Har ni några lägsta krav för erfarenhet? Jag är inte supererfaren när det gäller alpin klättring, men har klättrats en del 4000-toppar i kaskadbergen (bl.a. Mt Rainier) och har god erfarenhet av att vistas i naturen under långa perioder, både under sommaren och vintern.

Hur tar vi enklast kontakt?

Mvh
Niklas
 
Tjena!

Finns det fortfarande plats kvar i expeditionen?

Jag har gått och tänkt på Denali sedan i somras när jag kom hem från en ettårsvistelse i Washington state. Mitt problem är att jag saknar kompisar med liknande intresse och guidning med exempelvis Alpine Ascents går ju lös på runt $5500 (exklusive resa), vilket är lite i saftigaste laget för min smak.

Har ni några lägsta krav för erfarenhet? Jag är inte supererfaren när det gäller alpin klättring, men har klättrats en del 4000-toppar i kaskadbergen (bl.a. Mt Rainier) och har god erfarenhet av att vistas i naturen under långa perioder, både under sommaren och vintern.

Hur tar vi enklast kontakt?

Mvh
Niklas

Hej Niklas,
Jag har skickat ett mejl till dig!
Mvh Joachim
 
Light is right!

en god løsning om man vill dra på en massa vikt. jag var tyngst lastad i ett sællskap på tre med mina 45 kilo. næste man hade ca 40 och sisten hade i underkant av 40 kilo. detta førdelat på pulka och rygg sæck. mest vikt pga att jag har(dessværre) en høg førbrænning. mao så hadde jag mer mat æn de andra.

en normal dag brænner en normal person ca 3-3500 kcal men jag har ræknat ut att min førbrænning ær ca 6-6500kcal. (kommer dessværre inte ihåg vart jag hittade hur man ræknar ut førbrænning men det var på nættet på en svensk sida som handlade om kroppsvikt, førbrænnning osv osv. på denali kom jag fram til att pga kroppsarbete och kyla mm så var min førbrænning ca 12000kcal i snitt.) så på vår tur under lite øver 2 veckor gick min kroppsvikt ned från 75 till 68 kilo(jag ær 185cm lång) så det var mycket i %

kan læggas till att de guidade grupperna låg på ca 80 - 90 kilo per deltagare....

robert

Jag känner igen det du skriver;) låg på ca 36 kg 2006, körde med Hilleberg Staika som topp tält, då jag som du anser att VE25 blir alldeles för tungt att släpa på, man får ju inte glömma att 6kg är bränsle som hela tiden blir mindre vikt ju längre tiden går, vi cashade inget mer än lite proviant vid bacecamp, pga ha så låg vikt som möjligt under resans gång, jag har undrat hur mycke kcal jag förbrukade,, men 12000 i snitt låter jätte högt, kan det stämma? nu vet jag inte hur ni klättrade, men vi låg stilla många dagar i tälten för acklimatisering eller dåligt väder o då brände man ju inget nästan, men dom dagar man slet gick det åt mycket, jag tror man går ner mycket i vikt pga "deffning" lite underhudsfett med andra ord, i kombination med ständig vatten brist, så vätskenivån är nog ganska låg när man går av berget. skulle vara roligt att veta faktiskt!

ska man klara Denali ska man se till att man är så pigg och osliten som möjligt upp till Basin på 14200ft, allt för många är redan helt slut här, att vila upp sig här tar tid, man ska glida in i campen med ett leende,, då har man skött sig:)

Att dom guidade grupperna var tunga förstod jag på deras fart, var en kille som gick hela vägen med Marmot highaltlitude dun overall, totalt dyngsur med svätt, löste detta problem genom att dra ner dragkedjan och frustande som ett arabiskt fullblod fyllde han overallen med snö och drog upp den igen, pulkorna vägde Fort Knox av spåren att dömma.
 
Tror att vi nöjer oss här!

Är nu ett tillräckligt stort team för att kunna bestiga Denali enormt flexibelt och säkert, samtidigt inte fler än att smidigheten kvarstår, varianter som inte varit möjliga tidigare p,g,a person brist är nu möjliga, tackar alla för visat intresse och för visat förtroende till dom som ingår i team Denali 2009.

Om jag får tid ska jag starta en artikel eller tråd om planeringen, och lite mer ingående om priser och mer detaljerad information om vilka serviceföretag som vi anlitar och varför vi tar just dom, tips om vad man kan sova innan och efter bestigningen vad man inte får missa osv. (lite backstage om man säger så.)

Önskar alla klättrare en tunn luft i framtiden.
Mvh Joachim Al-kayer
 
hallå joachim.

vi cashade lit vidbasecamp och læmnade lite soper vid motorcykle hill(MCH) samt gjrde en dubble carry till windy corner. vi gick i ett strekk(tre dagar) upp till MCH dær vi ble væderfasta i tre dagar.

har glømt att skriva en sak. vi hadde ju TNF VE25 men oxå ett bibler eldorado som back up och i tillegg så drog vi på ett 1,1 kg tælt, eller rættare sagt en pyramid som var kanon dels på MCH dær vi var væderfasta och på ABC. ja det var tungt att græva platsen men nær det var uppe så ångrade vi oss inte!
vil ni se bilder så gå in på www.geilomg.com dær hittar ni turer med dagbøker och længst nede på varje dagbok så hittar ni en link til bilder

robert
 
Va Fan!

HaHa,
jag viste att jag kännde igen GMG,
Jag och Micke hjälpte ju Benedicte och Wilfred ner från High campen då hon led av AMS, (tror jag) jag var ledare för Space of freedom då, tror att jag blev filmad av henne, jag undrade var det var ni hette,,, Wilfred var en jävel på skidor, jag tänkte komma och lära mig lite av honnom, riktigt trevliga människor! pratade en hel del där, är fortfarande skylldig dom en varm machmallow choklad, så det betyder att du Robert också är trevlig;)

Gör mig en tjänst och hälsa Benedicte o Wilfred från mig.
 
Senast ändrad:
tjenare jocke!
har sett deg på bild!! :)

vi har nog inte mailats førut men jag har mailat med micke! det var vel inte AMS men att hun var riktigt kall. hun blir fortfarande ganska kall. du får komma till Geilo før hær bor alla tre. wilfred ær en j..vel på skidor. du skulle sett han i alperna i våras.

Jag och benedicte dra ned till kilimanjaro om en dryg vecka. skall bli kanon spænnande!!!!

det ær ett høgt fjell som skal bestigas med respekt(ja, jag vet att 95% kommer upp men tænk om man ær blandt de 5).

robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Per.P Denali 2016 Expeditioner 4
Gab83 Hyra utrustning i Anchorage (Denali) Expeditioner 1
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.