Den perfekta frukosten

Ja så funkar det med kolhydrater /proteiner och fett.Man kan ju köra kolhydratfritt men dom flesta har ju normal kosthållning och man kanske inte bär med sig så mycket proteiner så dom skall man slänga i sig dom till kvällsmat för att få kroppsreparations/byggnadsmaterial

Verka vettigt och bespara ungarna från socker men helt sockerfri behöver man inte vara.
Dextrosol/energidryckspulver kan man ha med om man måste röra sig extremt mycket, måste dumpa mat/mellanpålspauser för att nå fram i vissa lägen som tidsbrist eller risk för dåligt väder.
Man kan slarva med måltiderna och ändå tuffa på.

Jag kör i praktiken inget socker i form av dricka eller godis alls förutom druvsocker/energifdryck ibland.

Godis och dricka med socker är lika farligt som sprit så det skall man skita i det för det mesta.
Dom som dricker 1.5L cola per dag,massa snask och fet mat kan ju nästan dricka litervis med sprit istället och få samma skadebild i kroppen , nu gör dom inte det utan kör både allt socker och spriten och är lika kvaddade som en heltidsmissbrukare efter ett antal år.

Många alkisar lever till 70-80 för att dom bara super och äter inget.
 
Ni missar några viktiga bitar i erat resonemang. Om man för att "kickstarta" kroppen på morgonen äter kolhydrater så sätter man igång "insulinapparaten". Vist får man en "kickstart", speciellt om man tar snabba kolhydrater men snart sjunker blodsockret igen och vad gör kroppen då? Den skriker givetvis efter mer kolhydrater.
Faktum är att man under ett så lågintensivt arbete som faktiskt vandring är klarar sej bra på i princip endast fett som bränsle. 1 kilo kroppsfett innehåller ca 7600cal så dom flesta av oss kan vandra rätt många dagar helt utan mat men för trevnadens skull så vill man nog ändå äta en del när man väl kommit ut i naturen.
Att inta proteiner på morgonen eller under aktivitet kan faktiskt motverka viss nedbrytning av kroppen så att spara alla proteiner till kvällen för "reparation" kanske inte riktigt får den effekt som man tror.
Äter man mycket kolhydrater på kvällen så fyller man musklernas glykogendepåer och även om man har lite lågt blodsocker när man vaknar på morgonen så kan musklerna ändå vara fullt laddade.
Troy verkar ha funnit en modell som funkar för honom och det är ju helt klart bra men att säga att man ska hålla sej till samma modell som funkar för honom blir inte riktigt bra för alla andra.
 
Ja men skall inte har bara div kolhydrater eller proteiner på samma ställe utan bara tyngdpunkten lagd så naturligtvis.
Jag brukar inte fundera alls nästan på det så mycket utan bara kör
 
Tror inte Arvidsjaur läste igenom hela tråden eller ens särskilt noga. Ingen har väl påstått att man enbart ska ha snabba kolhydrater på morgonen...? Eller snabba kolhydrater alls. Själv har jag i ca 15-20% fibrer och ca 10% protein till frukosten, utöver så långsamma kolhydrater som möjligt. Men ca 20% proteiner till kvällen (eller mer om jag hittar :)), o kanske endast 10% fibrer. Och då äter vi vegetarisk kost - två av barnen e vegetarianer.
Dessutom...det är inga påhittade resonemang som jag kommer med (eller Troy heller). Är påläst om ämnet, har gått utbildningar. All motion/träning är till för att bryta ner muskler, eftersom kroppen då anpassar uppbyggnaden genom att bygga på lite extra varje gång. Som den gör nattetid. E ju samma med slitage på händer o fötter exempelvis; en hantverkare får ju läderhud på händer eftersom kroppen anpassar uppbyggnaden och gör huden lite starkare för varje gång som den slits ner. Genom att gå/springa barfota blir huden på fötterna tåligare och tjockare genom samma process.
 
Dextrosol/energidryckspulver kan man ha med om man måste röra sig extremt mycket, måste dumpa mat/mellanpålspauser för att nå fram i vissa lägen som tidsbrist eller risk för dåligt väder.
Man kan slarva med måltiderna och ändå tuffa på.

Fördelen med godis är att man får något att tugga på som smakar gott. Ska man gå in på detaljer är det också oftast en fördel att äta vanligt socker i förhållande till druvsocker i de situationerna. Eller ska man äta väldigt lite energi gör det ingen som helst skillnad men när man petat i sig lite mer kolhydrater blir det en, om än liten, praktiskt skillnad.


Ni missar några viktiga bitar i erat resonemang. Om man för att "kickstarta" kroppen på morgonen äter kolhydrater så sätter man igång "insulinapparaten". Vist får man en "kickstart", speciellt om man tar snabba kolhydrater men snart sjunker blodsockret igen och vad gör kroppen då? Den skriker givetvis efter mer kolhydrater.

Har man diabetes så sker detta men någon som inte är sjuk kommer inte att få lågt blodsocker eller ens särskilt högt sådant då kroppen reglerar det bra nästan oavsett vad man utsätter den för. I fallet med någon som är ute på vandring så minskar dessutom risken ännu mer då man rör sig så mycket och gör av med så mycket energi.
Sen finns det fördelar och nackdelar med att äta mer eller mindre kolhydrater vid alla olika tider på dygnet men i praktiken spelar det sällan någon roll så det enklaste är att äta som man tycker funkar men vara öppen för att testa något annat om det slumpar sig så. Att vara rejält källkritisk kan fortfarande ha sina fördelar, ffa så slipper man tänka på sådant som sällan har någon betydelse för helheten.
 
En annan viktigare sak som du helt missar är allt all föda är olika och bryts ned av kroppen på olika sätt, påverkar metabolismen på olika sätt. Att du som hävda att allt är samma och att det endast är kalorierna som har betydelse visar att du inte har förstått hela komplexiteten.

Men detta tar man normalt hänsyn till i de siffror för energiinnehåll som anges.

Om man tittar på det "råa" energiinnehållet i protein så vill jag minnas att det är nåt i stil med 11 kcal/gram, de här 4 kcal/gram som man brukar räkna med är vad kroppen kan få ut från proteinerna (mycket av den där "extra" energin sitter i kvävet i proteinerna, det kan inte kroppen tillgodogöra sig).
 
Ni missar några viktiga bitar i erat resonemang. Om man för att "kickstarta" kroppen på morgonen äter kolhydrater så sätter man igång "insulinapparaten". Vist får man en "kickstart", speciellt om man tar snabba kolhydrater men snart sjunker blodsockret igen och vad gör kroppen då? Den skriker givetvis efter mer kolhydrater.

Om du tittar på elitidrottare, vad äter de för sin kolhydratuppladdning? Bacon eller pasta? Vad har de i sin dryck under ett långlopp? Olivolja eller socker?

Visst, de gör ett intensivare arbete, men vandring med packning är tämligen intensivt jämfört med vanligt promenadtempo. Det märker man om inte annat på sin kroppstemperatur (det är bara att leta fram den tråden som var nyligen om att svettas floder vintertid). De flesta vandrare håller ett betydligt högre tempo än promenadtempo, och bär dessutom på packning.
 
Om du tittar på elitidrottare, vad äter de för sin kolhydratuppladdning? Bacon eller pasta? Vad har de i sin dryck under ett långlopp? Olivolja eller socker?

Visst, de gör ett intensivare arbete, men vandring med packning är tämligen intensivt jämfört med vanligt promenadtempo. Det märker man om inte annat på sin kroppstemperatur (det är bara att leta fram den tråden som var nyligen om att svettas floder vintertid). De flesta vandrare håller ett betydligt högre tempo än promenadtempo, och bär dessutom på packning.

Svar på fråga 1: Kolhydrater precis som det antyds i ordet kolhydratsladdning.
2: Om frågan gäller vad de äter under sin kolhydratsladdning så kan det mycket väl vara både bacon och pasta.
3: Lite olika. Tex kornstärkelse, magnesiumklorid och en del andra mineraler.
4: Dom flesta har ingetdera.

Elitidrottare som utövar konditionsidrott med tävlingar på 1-3h ligger ofta på ca 90% av maxpuls. Då förbränner man mest kolhydrater. Jag har själv inte mätt pulsen under vandring men det bör inte skilja så mycket mot en arbetsdag med röjsåg. Såg, sele och extra bensin väger in på 12-13kg. Mätte under en 10 timmars arbetsdag då det knappt var något att röja utan mest att gå. Fick 84 i medelpuls och 108 som mest då jag småsprang. Min maxpuls är ca 200. Så min gissning är att den genomsnittlige vandraren ligger på ca 50% av maxpuls. Vid så låg intensitet kan man i princip klara sej på ren fettförbränning.
 
Alla som är ute o långmotionerar, ex springa långa sträckor, har säkert upplevt en dip i blodsockret. Helt plötsligt blir man i stort orkeslös, kanske lite yr, kanske lite darrig. Fortsätter man så märker man att det försvinner rätt snabbt - säg efter ca 5 min. Detta är kroppen som gjort slut på kolhydratförbränning och slår om till fettförbränning. Fortsätter man, vilket funkar utmärkt så länge den går på fett, så kommer kroppen till sist slå om till proteinförbränning - detta vill man inte - när kroppen gjort slut på fett att förbränna. Då börjar kroppen förbränna muskler vilket är kontraproduktivt för motionärer/idrottare och de flesta öht.
Säkert är det så att kroppen inte kan förbränna alla kolhydrater eftersom dom behövs för vissa essentiella funktioner, likaså med fettet som finns runt och i olika organ.
Men långdistanslöpare äter under sina lopp. Man dricker inte enbart socker/elektrolys/trollkarlsdryck. Och man dricker inte enbart sockrade drycker, man måste blanda med salt. Det går åt energi att smälta mat så då vill man ha snabba kolhydrater innan man äter långsamma blandade med fett.
Frågan är ju också hur effektiv kroppen är i upptagningen av de olika näringsämnena. Säkert också stora variationer person till person. Jag vet att kroppen neutraliserar vissa näringsämnen om ett annat finns i samma mat. Således kan vi ej tillgodose oss 100% av näringen vi stoppar i oss.

Har för mig att vandringstempo diskuterats i flera trådar och har läst mig till (och tagit tid på mig själv) att de flesta ligger på 3-4 kmh, medan promenadtempo ligger på 5-7 kmh.
 
Bästa vinterfrukosten!

1) Hetta upp en stekhäll.
2) Blanda en sats scones&pizzamix i påse med ca 20% mer vatten än blandningsinstruktionen föreskriver.
3) Lägg 2 paket bacon på hällen. Stek till halvkrispigt. Lägg upp mot kanten på hällen(så att fett rinner ner under följande steg).
4) Spritsa ut 4 plättar ur sconespåsen. Stek i baconfettet. Lägg upp på kanten.
5) Stek 4 ägg. Montera ihop.
6) Servera!

Favorit hos hela familjen.
 
Så min gissning är att den genomsnittlige vandraren ligger på ca 50% av maxpuls. Vid så låg intensitet kan man i princip klara sej på ren fettförbränning.

Du förutsätter att alla vandrare är vältränade?

Men nu blandar du ihop argumenten här tycker jag, vi har två frågeställningar i tråden.

Den ena är om det spelar nån roll vad man stoppar i sig för mat om maten innehåller lika mycket energi. Är 2000 kcal broccoli på något sätt bättre än 2000 kcal olivolja eller 2000 kcal socker?

Den andra är om det påverkar kroppens funktioner om man äter kolhydrater eller protein (eller fett). Den litteratur jag har läst säger att man blir trött av protein och pigg av kolhydrater, tröttheten från proteiner kan dock enkelt vägas upp av en liten mängd kolhydrater. Och nu snackar jag inte "trött" som i "lågt blodsocker" utan som i att kroppen utsöndrar hormoner som gör att man blir trött. Allt i kroppen hänger inte på blocksockret.
 
att äta mest kolhydrater till frukost är som att kasta torrt gräs på brasan - det flammar snabbt upp, men brinner lika snabbt ut och ger ingen bestående energi. Man får se kolhydrater/socker för vad det är - en form av trigger för att höja blodsockret.

Det e bättre att hålla blodsockernivå på en jämn nivå, utan för mycket toppar och dalar - det mår kroppen bäst av.

Men vad fan, 1 vecka i fjällen kräver för de flesta ingen speciell kost - handlar mest om att få ner vikten på ryggsäcken. Med en totalvikt på 12 kg blir det ju mest skit man stoppar i sig. Pulver och jägarsnus i mitt fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...