Den optimala klätterkroppen

I grund och botten är just min kroppstyp missgynnad, och det är bara därför jag får pisk av Ondra hela tiden. Skulle skaffat mig andra föräldrar.
 
Jag är ingen klättrare, men har funderat över ämnet i tråden då jag känner folk med olika kroppstyp som klättrar. Jag såg som av en händelse en film om orangutanger på nätet. De har hyfsat långa men spinkiga armar och liknande ben. Mellan dessa sitter en jättestor mage/bål. Jag har för mig att längd vikt är runt 160/90. Hur farao kan de ta sig fram så enkelt som de gör? Ok, att de tränar klättring ofta, men ändå! Vi är ju i alla fall släkt med dem...
 
I grund och botten är just min kroppstyp missgynnad, och det är bara därför jag får pisk av Ondra hela tiden. Skulle skaffat mig andra föräldrar.

Detta är min önskemamma. Har ingen bild på önskepappa, han blev uppäten.

Ja, det kändes ju som konstruktiva kommentarer till denna tråd. Om ämnet misshagar dig, så kan du helt enkelt låta bli att besöka tråden.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Beror givet på vad man vill klättra. Jag är 181 cm , 54 kilo. Tror jag haft bra förutsättningar att bli en bra sportklättrare på överhäng om jag upptäckt klättringen tidigare. Svårt att utvecklas ordentligt om man är 35+ när man börjar tror jag....
 
35+ borde inte vara ett problem. Om det nu inte är bäst i Sverige du vill bli. Men det finns nog de som börjat senare och blivit 8-klättrare (franska 8:eek:r...).
 
Jag tror inte riktigt att det går att hitta en optimal klätterkropp, om man ser till det yttre. Klättring är mångdimensionellt, utmaningarna så oerhört varierande. Även inom en bestämd genre som sport eller trad.

Det som möjligen utmärker toppklättrare är andra saker än det som syns: skadefrihet (eller riktigt bra läkförmåga), neurologiskt betingad förmåga att lära sig nya motoriska "paket", och en socialt betingad motivation att träna.
 
Ja, det kändes ju som konstruktiva kommentarer till denna tråd. Om ämnet misshagar dig, så kan du helt enkelt låta bli att besöka tråden.

Med vänlig hälsning /Joel

Nej, men nu lugnar vi ner oss lite grann tycker jag. John är i princip alltid saklig och konstruktiv, och det måste ju vara ok att skoja till det lite grann. Håller man det på rätt nivå gör det bara forumet roligare.
 
Nja, det är en annan sak. I praktiken är det mycket annat än kroppsmåtten som avgör om man blir en fantastisk klättrare, men givet att allt annat är likadant så kan jag absolut tänka mig att det finns vissa proportioner, och på andra sätt en viss typ av kropp som är den optimala.

Jag tror att det är så, men jag tror att det är väldigt svårt att fullt ut komma fram till hur den kroppskonfigurationen ser ut, och jag tror att andra faktorer har så stor betydelse att det inte bara är ointressant att klassificera sig själv som potentiell klättrare av en viss grad, utan även korkat av t ex en landslagsorganisation att försöka hitta de optimala klättrarna ur en viss mängd man har att tillgå.
Ett bra exempel på att sånt kan gå fel är väl om man skulle satsat på höjdhoppare bara utifrån kroppslängd; då hade rimligen inte Stefan Holm fått ingå i friidrottslandslaget någonsin, och även om han säkert inte hade optimal kroppslängd så var han totalt sett tillräckligt duktig för att under sin aktiva period tidvis vara bäst i världen.

Personligen har jag under 2013 tappat en hel del vikt efter att i hela mitt vuxna liv legat på nästan exakt samma vikt. Under olika perioder i livet har fettprocenten varit olika, och troligen var den som högst på senare år. !0 kg viktminskning har utan vidare avspeglats i att greppet känns större trots att året i övrigt har varit ett lite för inaktivt klätterår. Jag tror i mitt fall att jag hade tjänat på att gå ned i vikt, för klättringen, även under nåt år då jag hade mycket muskelmassa och låg fettprocent. Jag har även då troligen varit i tyngsta laget för att ha t ex uthållighet. När jag gör mina jämförelser så är det förstås på "min nivå" och relativt vad jag har kunnat prestera givet samma tidsinsats, min ålder, min taskiga teknik osv osv.

Jag tror med andra ord att det alltid för den enskilde handlar om att gilla läget, och att det inte hjälper så mycket med spekulationer om sin kroppslängd eller sitt apindex, däremot finns det alltid massor att göra för att trimma sin kropp genom träning eller t o m bantning, liksom även teknikträning kan vara effektivt. Jag har själv alltid klättrat så pass lite per vecka, att mer klättring hade varit bättre, men jag kan även konstatera att jag gjort små utvecklingssteg även i perioder då jag inte klättrat som intensivast, i någon mån genom små aha-upplevelser, och i högre grad av att nån slags strävan mot en viss teknik troligen ändå har satt sig till sist - kanske t o m i samband med nån "viloperiod".
 
Kropp eller något annat...

Kropp eller något annat...

Tror de flesta klättrare är ganska gott tränade men det är inte det som avgör (min uppfattning)
Jag tror att det viktigaste som en klättrare kan behöva är ett bra psyke - sen god balans och först på tredje plats styrka.
 
Kan det vara så att styrka i armar, fingrar, bål och rygg ännu inte kommit till den nivå att kroppens utseende gör nämnvärd skillnad?
Alltså att den variation som finns i utseende kompenseras genom hur styrkan är fördelad mellan muskelgrupperna.

Detta ger inget svar på hur en optimal klätterkropp ser ut men kanske på varför det ser ganska spritt ut i eliten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.