Den optimala klätterkroppen

Det är för del att vara stark, men om man använder benen mer så kommer dem göra så att det blir dubbelt så mycket lättare att klättra på väggarna. Bara man får in tekniken med benen så kommer allt gå galant.
 
Hej allihopa!

183 cm, 85 kilo. -6 på kil och WI4. Jag behöver uppenbarligen ett träningsprogram!

Oavsett kroppsform så är små fötter viktigt. Mindre hävarm och mindre ansträngda vadmuskler vilket är klar fördel både på klippa och is.

Framförallt på is tror jag, då större skor tenderar att bli mjukare vilket är en nackdel.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Hej allihopa!
Oavsett kroppsform så är små fötter viktigt.
Kaj

Jag röstar på smala knän! Jag har breda knän och har ett litet sjuhelsike med att klättra breda sprickor där jag inte kan få in knät, men sprickan är fortfarande för bred för stackade nävar, för bred för en fot och för smal för häl-tå...
Nä, se till att ha knän som är lika breda (eller smala) som dina fötter och stackade nävar!

Skostorlek: 38, drygt 4+ på kil, okänd vikt och längd, men #6 camalot knän.
 
Har faktiskt inte tänkt på det där med skostorlek eller knäna. Det kan nog ligga en hel del i det. Ju större (längre) fötter man har, påverkar ju definitivt belastningen på vaderna.

När det sedan gäller knäna, så kan man väl tänka sig kroppen som ett kamrack. Ju fler olika storlekar man har, desto större möjlighet att hitta något som passar i en spricka (fot, näve, knä).

Med vänlig hälsning /Joel
 
På 8a kan har många skrivit in vikt i sina profiler. Top 20 listan väger de flesta bouldrare 63-68 kg oavsätt längd. För sportklättrare verkar vikten vara något lägre. James Webb, Jan hojer, chris sharma är några undantag och det finns garanterat fler.
 
Det finns exempel på att det där med kroppskonstitution och vikt inte är det enda som räknas för en klättrare. Dels beror det väl på vilken typ av klättring man pratar om. Don Whillans var ju en jäkel på Himalayaklättring, och han var som framgår av bilden nedan inte direkt smal. Och som framgår av Youtube-klippet var han en aktiv och inte helt oäven klippklättrare ända fram till året innan han dog.
106647579_medium_60f78f.jpg


Om det stämmer att filmen är från Whillans sista klättertur så var det Cemetery Gates (E1 5b brittisk gradering, vilket motsvarar ganska precis en svensk grad 6, typ Omöjliga väggen i Häggsta).
https://www.youtube.com/watch?v=O6CTK2hFvrw&noredirect=1


En annan riktigt bra klättrare med (eller kanske snarare trots) en ansenlig kroppshydda är John Dunne:

https://www.youtube.com/watch?v=2WO3KNHCZsA
 
Helt jävl@ OT, men Per, tack för Whillans-länken :)
O den leden gjorde de då i början av 50-talet, med nån sorts kängor, hamp-rep runt midjan och inte mycket till säkringar. Vilket On-topic visar hur mycket som sitter i huvudet!

Och när jag var i El chorro första gången tag jag en titt på Hara-kiri 8c/8c+ tak som John Dunne gjorde. Vad jag förstår har han alltid varit satt så det är helt j@vla galet att han klarade det. Vilket ytterligare demonstrerar att kroppsform inte är allt.

Själv önskar jag att kroppen svarade lite bättre på träning, allt annat skulle kännas som fusk!
 
Kort överkropp, långa ben, rätt långa armar, stora handflator med korta fingrar, skostorlek 41, 180 cm, 68 kg.

Man kanske skulle ta vara på det man har och träna mer...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.