• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den ofarliga vargen?

Menar du såhär när jag är ca 60 m från nalle ute i skogen en ljus sommarnatt. Allt slutade väl.:)
Visa bilaga 35741
Det var ingen lite nalle!:)
En av mina högsta önskningar är att träffa på en nalle då jag är till fots! Helst med lite avstånd kanske men vilken upplevelse det hade varit. Har släktingar som mött björn i skogen och det är ofta ett ögonblick man inte glömmer i första taget... och något man gärna berättar om varje julafton 😉
 
Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara irrationellt med rädslan för att klimatet håller på att spåra ur.

Däremot kan jag hålla med om att en del ageranden kanske inte alltid är rationella. Men det betyder inte att man kan strunta i att försöka göra nåt själv, även om det finns andra som är större klimatbovar.

Att klimatet finns kvar är en sak, att det gör det möjligt att leva på jorden är en annan sak. Även Mars har ett klimat, men det går inte särskilt bra att leva där.

Det finns likheter med Vargfrågan och klimatet.

Det finns dom som personligen inte kommer att drabbas i nämnvärt av dom negativa sidorna under sin livstid och som samtidigt skiter högaktningsfullt i hur andras liv drabbas och kommer att drabbas om vi inte gör något åt situationen.

Klimatförnekare är ju redan ett vedertaget och bespottat begrepp, vad ska vi kalla den andra kategorin.....Vargproblemförnekare ?
 
Senast ändrad:
Visst finns det människor som är hysteriskt rädda för varg och det kan man ju inte ta ifrån dem. Precis som att man måste respektera att det finns människor som är hysteriskt rädda för spindlar, flugor, humlor eller ormar. Men botemedlet är inte att utrota allt som människor är rädda för utan att hantera och behandla sin hysteri eller fobi. Och eftersom det verkar vara tätt med folk som är hysteriskt rädda för varg i jägarkåren kanske Jägarförbundet skulle anordna gruppterapi där man hjälpa sina medlemmar?
Nu är ju rädslan för ormar, flugor och fästingar lite mer befogad eftersom det faktiskt förekommer fall där folk tar skada vid kontakt med dessa arter, men i fallet med varg handlar det ju om helt obefogad hysteri som folk bör få hjälp med.
 
Och eftersom det verkar vara tätt med folk som är hysteriskt rädda för varg i jägarkåren kanske Jägarförbundet skulle anordna gruppterapi där man hjälpa sina medlemmar?

Ditt inlägg tyder på att du är väldigt dåligt påläst eller eller helt nonchalerar andra människors problem.

Det är naturligtvis inte i första hand sitt eget liv jägare är oroar sig för, utan för jakthundarnas.
Kulturarvet Hundjakt får stora problem när Vargpopulationen blir för tät.

DEN oron är många gånger befogad.
 
Senast ändrad:
En av mina högsta önskningar är att träffa på en nalle då jag är till fots! Helst med lite avstånd kanske men vilken upplevelse det hade varit. Har släktingar som mött björn i skogen och det är ofta ett ögonblick man inte glömmer i första taget... och något man gärna berättar om varje julafton 😉

Detta var en maximal naturupplevelse att få se nalle på så nära avstånd och kunna behålla nerverna i styr och inte lägga en fartrand i kallningarna. :D
Jag kan nämna att jag har haft drygt 10 björnmöten här uppe i Norrbotten och det är både till skogs o ifrån bilen och då har jag sett hona med ungar under älgjakten rakt nedanför mitt pass. Honan o ungarna var ute på en myr där honan låg på ryggen medan ungarna sprang runt myrbjörkarna och småtallar o busade och sedan hem till mamma för lite tissemjölk och sedan ut på mer bus och du ska veta att dom där små årsungarna var sockersöta.❤ :) Vissa har haft lite tur!(y)
 
Klimatförnekare är ju redan ett vedertaget och bespottat begrepp, vad ska vi kalla den andra kategorin.....Vargproblemförnekare ?
När det gäller klimatet så vet vi vad som kommer att hända, eftersom det redan börjat hända.

När det gäller vargen så undrar jag vad som skulle kunna hända i Sverige som inte händer i andra länder som har mycket större vargpopulation?

Visst, vi vet att vargen äter mormödrar och t.o.m. klär ut sig till dem.
 
[/QUOTE]
Men det är ju lätt att råda bot på: Sluta jaga med hund.

Fast faktum är ju att jägare faktiskt dödar fler jakthundar än varg.

Det första är ett bra exempel på det jag menar med Vargproblemförnekare.

Det gnälls här på Utsidan att olika Friluftsaktiviteters utövare inte visar varandra tillräcklig hänsyn, ska vi som gillar att vandra som exempel visa lite lite hänsyn och samma cynicism till kanotister och mountainbike-cyklister som du nu visar dom som jagar tycker du ?

Ditt andra påstående skulle vara det vara intressant med en siffra på sett över en 10års period.
 
Senast ändrad:
Det gnälls här på Utsidan att olika Friluftsaktiviteters utövare inte visar varandra tillräcklig hänsyn, ska vi som gillar att vandra som exempel visa lite lite hänsyn till kanotister och mountainbike-cyklister lika lite hänsyn som du nu visar dom som jagar tycker du ?
Hur menar du att jag inte visar hänsyn? Varför ska jakt med löshund behöva vara ett måste? För de flesta andra hundägare råder det i princip "koppeltvång". Men jägare som tydligen måste släppa sina hundar lösa kommer sen och klagar på att hundarna skadas eller dödas av viltet som jagas?

Ditt andra påstående skulle vara det vara intressant med en siffra på.

Vådaskjutandet har iofs minskat lite senaste åren, men det är bara att kolla t.ex. Agrias statistik.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.