• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den ofarliga vargen?

Jag vände mig i första hand mot dina formuleringar "i stort sett alla älgar" och "i stort sett upphöra -tills vidare" som jag menar är kraftigt överdrivna. Hur mycket älgjakten har påverkats i Värmland under de decennier vargen varit etablerad vet jag inte. Avskjutningen har säkerligen gått ner, men det har den gjort i många delar av Sverige från de enormt täta älgstammar vi hade i bland annat Värmland vid den tid vargen etablerades. Det skjuts om jag tolkar statistiken rätt numera Visa bilaga 35748ca 4000 älgar årligen i Värmland, och det har minskat från runt 7000 åren 2006-2011. Jag gjorde en jämförelse med utvecklingen i Västernorrlands län, tog ett relativt vargfritt län, och där har avskjutningen under samma period minskat från ca 8000 till ca 4000. Varför vet jag dock inte.

För övrigt jagas det såvitt jag vet med löshund även i Värmland.
Jag tror inte du förstår mig. Värmland är inte ett jaktlag, det är många! I dom jaktlag som "drabbas" av att vargar upprättar ett i revir på deras jaktmark så kan det mycket väl bli i stort sett tomt på älgar. Det är inte någon större tröst att andra jaktlag jagar på som förut.
 
Nu har det nästan hänt! Helt orädd gick vargen mor mamman o barnet på ladegårdsbacken och mest intresserad av barnet.

Jag ska logga in o kopiera texten åt dig så får du läsa alltihopa. Jag skickar det som ett meddelande åt dig.

En nyfiken varg jagades till döds med bil efter att ha flytt, skulle det vara bevis på att vargen är farlig?
 
En nyfiken varg jagades till döds med bil efter att ha flytt, skulle det vara bevis på att vargen är farlig?

Ja, jag har läst artikeln och det är ju inget som är till plus för markägaren/skytten.
Nu är det som svårt att säga hur långt det var till vargen om han hade hunnit och ringa till polisen ang. en närgående varg, m. m.

Då hade det kunnat bli en § 28 vargskjutning.
Lite att läsa om § 28 skjutning.
 
Apropå diverse skadestatistik som förekommer i denna tråden..

Jag har inte ens kollat statistiken. Men OM det skulle visa sig att jakthundar orsakar mer skada på tamdjur, natur, människor och fordon än skadorna vargstammen orsaker för jägarna, tycker ni som lyfter vargskadestatistik att det skulle det vara ett bra argument för att helt förbjuda jakt med hund?

(Jag tycker inte det men förstår därmed inte heller de flesta argumenten mot vargen. Så förklara gärna skillnaden för mig. Som hundägare och ibland ryttare, känner jag ofta att risken är stor att jag kastar sten i glashus om jag börjar störa mig på cyklar och joggare, vargar och allt vad man kan störa sig på i skogen. Om jag var jägare som ville släppa min hund utom synhåll i skogen hade jag känt av detta ännu mer.)

För övrigt anser jag att man inte kan mäta skada per individ. Utan får ta hänsyn till vilken storlek som behövs för en livskraftig stam. Om det behövs fler vildsvin än vargar för att ha en bra stam i Sverige, då finns även utrymme för varje varg att orsaka mer skada än varje vildsvin, innan jag tycker att man kan likställa dem. Skademässigt alltså.

Sen vet jag inte om man kan ställa existensberättigande för en hel art mot den skada som vi väljer att mäta. Alls. Men det är ju väldigt vanligt i den här debatten så jag undrar lite över hur det fungerar åt motsatt håll.

Ska vi se på statistisk fara per individ så är det nog inte vargen utan snarare männen i jägarkåren som skulle oroa mig för om jag började jaga! :p :p
 
En nyfiken varg jagades till döds med bil efter att ha flytt, skulle det vara bevis på att vargen är farlig?

Den eventuella farligheten var väl i så fall innan själva bilbravaden när den blev påkörd, flydde gjorde väl först efter att den blev påskjuten/skjuten efter om jag läste rätt.

Förmodligen en nyfiken och näsvis ungvarg känns det som, men man har ju för dåligt med detaljer om djurets beteende för att kunna få en bild om den uppträdde hotfullt eller inte....jag gissar på inte då det är troligast.
 
Jag har inte ens kollat statistiken. Men OM det skulle visa sig att jakthundar orsakar mer skada på tamdjur, natur, människor och fordon än skadorna vargstammen orsaker för jägarna, tycker ni som lyfter vargskadestatistik att det skulle det vara ett bra argument för att helt förbjuda jakt med hund?

Jag vet inte om det är jakthundar som står för skadorna, men jag vet att det har varit debattinlägg från t.ex. lammproducenterna just om att hundar står för en väldigt stor del av döda får.

 

"Uno Fredriksson har varit i kontakt med bland andra LRF, Jägareförbundet och Agria försäkringsbolag för att samla information, men någon samlad statistik i ämnet finns inte."

Med tanke på att det finns ca 128000 jakthundar mot ca 500-600 Vargar är det av allt att döma Vargen som spelar förstafiolen när det gäller att gå loss på Får.
 
Senast ändrad:
I jämförelse med artonhundratalsfinnarnas oro över vargar som tog barn framstår dagens svenska upphetsning över några dussin djur i ett trots allt vidsträckt och merendels glest befolkat land som något av ett I-landsproblem.
 
......över några dussin djur i ett trots allt vidsträckt och merendels glest befolkat land som något av ett I-landsproblem.

Nu befinner sig ju inte Vargstammen jämt utspridd i vårat "vidsträckta och glest befolkade land", dom befinner sig mestadels i ett relativt smalt bälte bestående av en blandning av samhällen, byar, glesbygd, jordbruksmark och skog.

Det är det som är problemet.
 
Nu befinner sig ju inte Vargstammen jämt utspridd i vårat "vidsträckta och glest befolkade land", dom befinner sig mestadels i ett relativt smalt bälte bestående av en blandning av samhällen, byar, glesbygd, jordbruksmark och skog.

Det är det som är problemet.
Visserligen, men samtidigt är de inte många.
 
De är inte många ens lokalt, om man jämför med andra länder.

De är många nu jämfört med hur få de var förut, det är den största skillnaden.

Och det är alltid lika fascinerande att det skrivs så mycket om den barnätande vargen, men nästan ingenting om björn och järv (som tar mer tamdjur än vargen). Jag tror jag läste att nån forskare kallade det för Rödluvan-syndromet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.