• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Den ofarliga vargen?

Visst är rubriken vilseledande. Hur mycket varg det skall få finnas kan man ju alltid diskutera men dom flesta har ju dött av rabies efter ett bett av varg. Skulle man tillämpa det synsättet så skulle inte heller hundar få finnas för det dör 59 000 människor av rabies varje år. Den vanligaste orsaken till rabies hos människor är bett av hundar.
 
Men för den som dör av ett av ett Vargangrepp så är det en liten tröst att fler dött av andra orsaker i världen senaste hundra åren.

Även om jag personligen inte är särskillt oroĺig över min säkerhet gällande Vargen vet jag andra som är det.

Oro är verklig även om den inte alltid är direkt kopplad till statistik.
 
Senast ändrad:
Visst är oro verklig, men det blir problem när oro inte är rationell.

Ännu större problem blir det när man låter irrationell oro påverka beslut som påverkar andra.

När folk är irrationellt rädda för t.ex. spindlar eller ormar brukar många få i terapi. Behöver vi skicka stora delar av befolkningen på KBT för att de är irrationellt rädda för varg?
 
Men för den som dör av ett av ett Vargangrepp så är det en liten tröst att fler dött av andra orsaker i världen senaste hundra åren.

Även om jag personligen inte är särskillt oroĺig över min säkerhet gällande Vargen vet jag andra som är det.

Oro är verklig även om den inte alltid är direkt kopplad till statistik.

Skulle vi tvingas avskaffa/begränsa allt som människor oroar sig för så skulle vi nog få leva i en väldigt torftig värld.
 
Visst är oro verklig, men det blir problem när oro inte är rationell.

Ännu större problem blir det när man låter irrationell oro påverka beslut som påverkar andra.

När folk är irrationellt rädda för t.ex. spindlar eller ormar brukar många få i terapi. Behöver vi skicka stora delar av befolkningen på KBT för att de är irrationellt rädda för varg?

Ungefär lika som det fungerar med klimatspöket med andra ord då, vi har ju beviljat skattepengar till "klimatångerst" fast det inte gör varken från eller till i sakfrågan, klimatet finns ju rimligen kvar där ändå.

De eventuella terapipengarna för Varg skulle vara lika bortkastade sett till sakfrågan, men visst.....för min del får dom väl öronmärka en del av Vargforskningspengarna eller kanske en del från Naturvårdsverkets budget till Vargterapi åt dom som anser sig behöva det i stället. ;)

När det gäller oro som Vargen orsakar så gissar jag att den är betydligt större när det våra tamdjur än den är för den egna personliga säkerheten, och den är ju både rationell och verklig på en och samma gång.
 
Senast ändrad:
Jag har kollat ett par timmar på "den stora älgvandringen" idag, men konstigt nog inte sett en enda vargattack ännu, trots både älg och ren i rutan, men de kommer kanske först då det vankas människokött 🤣
 
I fd krigszoner och annorstädes har man stora problem med vildhundar, det är självkorsningar av fd tamhundar som blivit övergivna när hem skulle flys och barn var vida viktigare än husdjur. Det förslagna finner den föda som krigens spår lämnar efter sig och nyvänjningen går fort, kött är kött. Speciellt sådant som inte gör motstånd. Efter några veckor är det renätit och nu överlever endast de modigaste som vågar slå sin egen föda.
Vår vänliga städerska på Cypern blev uppäten levande av vilthundar. Så visst finns problemet.
 
Skjut alla hundar och vargar.
I fd krigszoner och annorstädes har man stora problem med vildhundar, det är självkorsningar av fd tamhundar som blivit övergivna när hem skulle flys och barn var vida viktigare än husdjur. Det förslagna finner den föda som krigens spår lämnar efter sig och nyvänjningen går fort, kött är kött. Speciellt sådant som inte gör motstånd. Efter några veckor är det renätit och nu överlever endast de modigaste som vågar slå sin egen föda.
Vår vänliga städerska på Cypern blev uppäten levande av vilthundar. Så visst finns problemet.
Men även i krigszoner är väl människor farligare?
 
Ungefär lika som det fungerar med klimatspöket med andra ord då, vi har ju beviljat skattepengar till "klimatångerst" fast det inte gör varken från eller till i sakfrågan, klimatet finns ju rimligen kvar där ändå.

Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara irrationellt med rädslan för att klimatet håller på att spåra ur.

Däremot kan jag hålla med om att en del ageranden kanske inte alltid är rationella. Men det betyder inte att man kan strunta i att försöka göra nåt själv, även om det finns andra som är större klimatbovar.

Att klimatet finns kvar är en sak, att det gör det möjligt att leva på jorden är en annan sak. Även Mars har ett klimat, men det går inte särskilt bra att leva där.
 
Tänk om människans oro för rovdjur och insekter inte existerat, hur hade naturen varit då?

Sluta prata om att skjuta varg och björn. Fortsätt istället med skrämma folk med hur farligt och obehagligt det är i naturen. Så kan vi som vet hur det egentligen är fortsätta njuta i det fria. De andra, med stor majoritet, kan få stanna i storstan.
 
Tänk om människans oro för rovdjur och insekter inte existerat, hur hade naturen varit då?

Sluta prata om att skjuta varg och björn. Fortsätt istället med skrämma folk med hur farligt och obehagligt det är i naturen. Så kan vi som vet hur det egentligen är fortsätta njuta i det fria. De andra, med stor majoritet, kan få stanna i storstan.
Menar du såhär när jag är ca 60 m från nalle ute i skogen en ljus sommarnatt. Allt slutade väl.:)
Här var det riktigt nära.jpg

Det var ingen lite nalle!:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.