Delar till förläggningstält 20

Jag och några kamrater planerar att göra en utfärd i vinter. Vi har tillgång till ett förläggningstält 20 men när vi satte upp det för ett tag sedan så saknades några delar.

Från inventeringslistan i locket på tältlådan så saknades följande:
Kätting lång 1st.
Kätting kort 3st.
Stoppring 1st.

Jag antar att dessa delar har med upphängningen av torkställningen att göra, eftersom det inte verkade finnas något för att hänga upp den. Jag har läst någonstans att torkställningen fyller den viktiga funktionen att hindra tältduken från att ramla ner på kaminen när man eldar, vilket vi planerar att göra.

Nu undrar jag då vad det ska vara för längd på kättingarna samt tips på något lämpligt att ersätta kättingarna och stoppringen med, det får gärna passa en småländsk budget?
 
Stoppringen och tallriken runt tältröret är viktiga delar. Torkställningen har inget med om tältet hålls uppe.
 
Kedjan med lämpliga vanliga karbinhakar behöver inte vara grov. Kanske Biltemas kan passa.
Längden skall ju vara så att torkställningen häger fritt från tältduken, Det blir ju ungefär samma längd på kättingen från toppen till hörnen som en sida på torkställningen vill jag minnas.
Sedan dessutom från hörnen diagonalt runt röret så håller sig ställningen stilla. Men allt detta går ju att måtta till vid montering så man får lämplig höjd. kanske karbinhake finns kvar i torkställningens hörn annars behövs några sådana för upphängningen.

Torkställning behövs inte för att hålla upp tältet. men det kan vara bra att kunna torka kläder, eller ev hänga upp en lykta.
 
Tillfälligt borde man kunna göra en provisorisk tälttallrik av en metallhink med hål i botten som skorstensröret passar lagom igenom.
Men ni verkar ju ha tallriken och sakna klämringen och går det att få bra spänn på duken även om talriekn faller ner i botten på översta röret, dvs på skorstenens översta "förtjockning"?
I så fall kan det kanske funka ändå men vill minnas att man får bättre spänn på duken om man får upp tallriken en bit upp på översta röret. Tror inte en enstaka slangkläma orkar belastningen av en väl spänd duk.
En väl spänd duk står bättre emot regn jämfört med en som säckar och i värsta fall få små pölar på utsidan och som sedan droppar igenom in i tältet.
Bäst vore att hitta en orginaldel men annars finns kanske något lite kraftigare klämförband i rätt storlek att köpa som något fördonstillbehör - tänker mig något fäste för grövre avgasrör för lastbil eller liknande.
Eller har ni någon "smed" i gånger som kan bygga en klämma?

Minns inte diametern på röret upptil men här finns en klämring i dimension 4", vet inte om det räcker, kräver verktyg för montering men den klarar nog belastningen - kanske går att göra om till vingmuttrar så slipper ni verktyg och kanske byta ena sidan mot gångjärn:


Om jag minns rätt från nätterna i tält 12 så sitter det på dess översta skorstensrör en ring monterad som man kan flytta mellan olika spår i röret. Där kanske en slangklämma skulle funka men 20duken är ju större och tyngre.
Men det var några år sedan jag hade förmånen att sova i vedeldat tält, så jag kan minnas fel.

/Patrik
 
Tillfälligt borde man kunna göra en provisorisk tälttallrik av en metallhink med hål i botten som skorstensröret passar lagom igenom.
Men ni verkar ju ha tallriken och sakna klämringen och går det att få bra spänn på duken även om talriekn faller ner i botten på översta röret, dvs på skorstenens översta "förtjockning"?
I så fall kan det kanske funka ändå men vill minnas att man får bättre spänn på duken om man får upp tallriken en bit upp på översta röret. Tror inte en enstaka slangkläma orkar belastningen av en väl spänd duk.
En väl spänd duk står bättre emot regn jämfört med en som säckar och i värsta fall få små pölar på utsidan och som sedan droppar igenom in i tältet.
Bäst vore att hitta en orginaldel men annars finns kanske något lite kraftigare klämförband i rätt storlek att köpa som något fördonstillbehör - tänker mig något fäste för grövre avgasrör för lastbil eller liknande.
Eller har ni någon "smed" i gånger som kan bygga en klämma?

Minns inte diametern på röret upptil men här finns en klämring i dimension 4", vet inte om det räcker, kräver verktyg för montering men den klarar nog belastningen - kanske går att göra om till vingmuttrar så slipper ni verktyg och kanske byta ena sidan mot gångjärn:


Om jag minns rätt från nätterna i tält 12 så sitter det på dess översta skorstensrör en ring monterad som man kan flytta mellan olika spår i röret. Där kanske en slangklämma skulle funka men 20duken är ju större och tyngre.
Men det var några år sedan jag hade förmånen att sova i vedeldat tält, så jag kan minnas fel.

/Patrik
Vänta lite nu, är stoppringen den ring som sitter på översta skorstensröret? I såna fall har vi den. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av militärtält och när vi läste igenom inventeringslistan så konstaterade vi bara att vi inte hade någon lös del som kunde tänkas vara en stoppring och vi tänkte inte ens på att det satt en ring på översta skorstensröret.

Gällande kättingarna så funderar jag på om det skulle fungera med en längre och lämpligt antal karbinhakar?
 
Vänta lite nu, är stoppringen den ring som sitter på översta skorstensröret? I såna fall har vi den. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av militärtält och när vi läste igenom inventeringslistan så konstaterade vi bara att vi inte hade någon lös del som kunde tänkas vara en stoppring och vi tänkte inte ens på att det satt en ring på översta skorstensröret.

Gällande kättingarna så funderar jag på om det skulle fungera med en längre och lämpligt antal karbinhakar?

Om ditt översta skortstensrör har en fjädrande metalring som kan flyttas mellan olika spår i röret så det hamnar olika högt så är det OK, det är den som justerar tallrikens höjd och därmed dukens spänning.
Se näst översta bilden på denna sida:
Tror denna variant hör ihopa med den nyare lite bulligare kaminen.

En äldre modell av kamin hade däremot ett lös del som "stopp för tälttalriken" som man fäste med skruv och vingmutter på rätt höjd. Tror denna variant hör ihopa med den äldre cylindriska kaminen. Här ser du den äldre kaminen men utan den lösa klämringen:

/Patrik
 
Om ditt översta skortstensrör har en fjädrande metalring som kan flyttas mellan olika spår i röret så det hamnar olika högt så är det OK, det är den som justerar tallrikens höjd och därmed dukens spänning.
Se näst översta bilden på denna sida:
Tror denna variant hör ihopa med den nyare lite bulligare kaminen.

En äldre modell av kamin hade däremot ett lös del som "stopp för tälttalriken" som man fäste med skruv och vingmutter på rätt höjd. Tror denna variant hör ihopa med den äldre cylindriska kaminen. Här ser du den äldre kaminen men utan den lösa klämringen:

/Patrik
Tack för förklaringen, då har vi alltså stoppringen. Då är det bara att fixa till någon ersättning för kättingarna men det verkar ju inte så svårt, i alla fall om man inte är alltför snål...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
Davva2 Hundsovsäck ner till minus 30 Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.