Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se

Det var vel ikke annet enn det man kunne vente. Etter at Inatur.se fikk et eget "kart" forsvant jo Fjällkartan fra siden deres. En stund har imidlertid direktelinken fungert, men nå er også det slutt. Så hva gjør dere i Sverige når dere skal planlegge tur på pc-en? Finnes det andre like gode kart som det som var på Inatur.se tidligere. Der sto jo både hytter og koier, stier og skoterleder osv.

Jeg har prøvd å bruke Lantmäteriet sitt kart, og det vill vært brukbart hvis man bare kunne fått det blåst opp til å dekke hele skjemen. Den fnutt-lille ruten som kommer fram der er jo bare for å erte folk. Finns det mulighet for å forstørre kartruten?

Det skal også finnes Länskartor, men på dataen her på jobben kommer det i alle fall ikke opp. Det står bare et "hjul" og snurrer, og det har stått der i snart en time uten å komme videre. Kanskje den fungerer på pc-en hjemme, jeg får prøve i morgen.

Hvis noen vet om andre gode kartløsninger man kan bruke på pc, så ville det være fint.
Otto
 
Ny kartvisare

Om man går in på www.geodata.se och sen loggar in på Geodataportalen (fri inloggning) så finns där en karta som visar Lantmäteriets Topografiska webbkarta. Den kartan är en zoomningsbar karta med samma färger och maner i alla skalområden som borde fungera bra att använda.
(Kartfönstret går att förstora om man minimerar övriga paneler)

På geodataportalen finns även en massa annan intressant information att hämta. Klicka i sökpanelen på Utökad sökning så går det att välja olika ämnen, leverantörer eller resurstyper. Om man under Resurstyp klickar på Tjänst så dyker det upp en hel del intressanta visningstjänster i resultatpanelen.
/Lmlyset
 
Så utomordentligt bra!

Jag är kanske lite lat, det borde stå någonstans men eftersom det nu finns en här som verkar veta :)

Om jag, för att ta ett lämpligt exempel väljer "Byggnader och andra konstruktioner - Lantmäteriet - Serie - GSD Fjällkartan Raster" så ser jag inget utom att delar av kartan blir gråare, antagligen inom området där data finns. Måste man ha någon inloggning för att se något mer. Nu är jag inte mer inloggad än att jag fyllde i bokstäverna i den "Captcha" som visades.

Per
 
Lantmäteriets information i Geodataportalen

All topografisk information (dvs den kartografiska informationen) som Lantmäteriet har visas i själva webbkartan på Geodataportalen. Under våren/sommaren kommer denna information att kompletteras med en hel del annan information också.

Utöver denna information har Lantmäteriet en hel del annat smått och gott i sina databaser, men det är ännu så länge avgiftsbelagd information som man måste lösa licens för. Många myndigheter kan tillhandahålla gratis data, men det kan inte Lantmäteriet eftersom det ingår i regeringens uppdrag till Lantmäteriet att en stor del av verksamheten ska finansieras med användaravgifter.
Om du i resultatpanelen klickar på den lilla stjärnan med blått band vid det data du söker information om så kommer du in i Metadatakatalogen. Klicka där på Alla metadata så får du fullständig information om det aktuella datat.
Metadatakatalogen ger otroligt mycket information om alla data som redovisas i Geodataportalen.

Att "logga in" på Geodataportalen ger inte tillgång till några ytterligare data, men om man är registrerad användare så kan man läsa och skriva inlägg i det diskussionsforum som finns på portalen. Det kan man inte utan inloggning.
/Lmlyset
 
Tjena lyset, så du har hittat hit också. Då kanske man inte ensam behöver försvara alla konstigheter i LM:s produkter och priser?

/tobbe

Hej Tobbe (och alla andra),
Jag har nog tittat in här förut, men nu kommer jag att vara synlig också. Det finns ju många frågor som behöver besvaras om både det ena och det andra. Jag är nog i första hand inte ute för att försvara LM:s agerande utan mer för att förklara. Givetvis kommer mitt fokus att vara spridning av relevant information.

En fråga som ständigt varit uppe till diskussion är ju avgifterna för Lantmäteriets data. Där har det hänt en hel del sen nyår. Bland annat så erhåller alla som använder data för Icke kommersiell verksamhet, dvs för helt privat bruk eller i en idéll föenings verksamhet, 90 % reduktion av licensavgifterna. (På leveransavgifter utgår ingen rabatt). Alla avgifter finns publicerade på Lantmäteriets hemsida i anslutning till produktinformationen. (I ett pdf-dokument som heter Avgifter för geodata till höger på sidorna).

En annan nyhet som kan ha betydelse för många är att man från och med 2011 också kan vända sig direkt till Lantmäteriet för att köpa (lösa licens för) data. Man behöver alltså inte vända sig till externa återförsäljare om man inte vill. Från Lantmäteriet kan man dock bara få data i den form som det finns lagrat., dvs man får inte hjälp med anpassning eller bearbetning av data. Hur data levereras beskrivs i avgiftsdokumentet och till viss del även i produktbeskrivningarna på hemsidan.

För att köpa (lösa licens för) data vänder man sig till geodatasupport@lm.se Telefon 026-63 36 00. Innan man kontaktar Geodatasupport så bör man läsa produktinformationen på hemsidan så att man vet exakt vad man ska beställa.
/Lmlyset
 
Utmärkta kartor!

Men inget är förstås så bra att att det inte kan bli bättre. Låt mig på en gång säga att jag såklart fattar att syftet med Geodataportalen inte är att förse fjällvandrare m. fl. med gratis kartor, så kan jag komma med synpunkter sen :)


Kartbilden verkar rätt blek och nedtonad. Jag antar att det beror på att den är tänkt som bakgrund till diverse data.

Kunde man få rutnät i RT90 eller Sweref vore det ju rätt fint.

Vad som visas verkar lite inkonsekvent. Det som syns på en översikt kan försvinna när man zoomar in, t. ex. gränserna för naturreservaten runt Kvikkjokk som syns på fjärde, andra och största inzoomning men inte på den tredje nivån. Jag har också sett att allt vatten i trakterna av Alkajaure i Sarek försvinner vid viss inzoomning men det måste vara en ren bugg.
 
Dina synpunkter är noterade...

Men inget är förstås så bra att att det inte kan bli bättre. Låt mig på en gång säga att jag såklart fattar att syftet med Geodataportalen inte är att förse fjällvandrare m. fl. med gratis kartor, så kan jag komma med synpunkter sen :)


Kartbilden verkar rätt blek och nedtonad. Jag antar att det beror på att den är tänkt som bakgrund till diverse data.

Kunde man få rutnät i RT90 eller Sweref vore det ju rätt fint.

Vad som visas verkar lite inkonsekvent. Det som syns på en översikt kan försvinna när man zoomar in, t. ex. gränserna för naturreservaten runt Kvikkjokk som syns på fjärde, andra och största inzoomning men inte på den tredje nivån. Jag har också sett att allt vatten i trakterna av Alkajaure i Sarek försvinner vid viss inzoomning men det måste vara en ren bugg.

Bra synpunkter som är noterade här på LM. Jag kan dock inte lova att det blir nån ändring, men rena fel ska vi försöka rätta. Övrigt tar jag med som förslag, men som sagt helt utan löften om genomförande.
/Lmlyset
 
Saknad information i fjällområden

Hej Pery,
Din iakttagelse om att viss information saknas vid inzoomning till de högsta nivåerna i fjällområden på kartvisaren i Geodataportalen är helt riktig.

Detta fenomen beror egentligen inte på något fel utan kommer av att viss information inte finns i storskalig form i hela landet. Tex den information som finns i fastighetskartan är insamlad upp till skala 1:10 000 och visas i alla zoomningssteg. I stora delar av fjällen är den tillgängliga informationen i mindre skala, 1: 50 000 eller 1:100 000.

I denna första version av visningstjänsten har man inte tagit hänsyn till detta och då ser det ut som att informationen försvinner vid inzoomning. Arbete pågår dock för att lösa detta så att den bästa tillgängliga informationen fortsätter att visas i alla zoomningssteg. På så sätt kommer man alltid att se en fullständig kartbild, men detaljeringsnivån i informationen ökar alltså inte vid inzoomning. Den förblir vad den var i den största insamlade skalan.
När denna förändring blir synlig i webbkartan är dock oklart.
/lmlyset
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...