Debatt: Ta med skräpet hem!

Om man är så korkad att man som lärare, där du har helt och hållet ansvaret för varenda en av de i klassen, drar med dem ut på tur i de förhållandena... Ja, då ska du få sparken omedelbart. Borde aldrig få jobba med barn och ungdomar igen, då personen i fråga har visat att den uppenbarligen inte bryr sig om dem.

Du får väl bilda din egen uppfattning, min står klart och tydligt i det först jag skrev.
Det STF säljer på Sylarna har de ju själva släpat dit, då får de ju skylla sig själva om det blir skräp av det.

Och du kan inte mena att du är så dum så att du inte kan förstå att med erfarenhet så kommer kunskap och massor av annat som en person som inte gör något regelbundet inte vet, kan eller förstår.
Läs tråden om händelsen innan du kastar skit på lärarna, finns en utförlig redogörelse från en av ledarna där
 
Kan hålla med om att STF själva är en del av problemet. Det är mer eller mindre en hotellanläggning som folk betalar dyra pengar för att sova och äta på. Klart gästen borde kunna räkna med att en städkärring ingår i priset. Monopol har de också, vilket sticker i ögonen på en del.

Själv tältar jag jämt, men har hänt att man avslutat med en madrass på nåt golv för 400 spänn. Skulle aldrig ta med skräpet därifrån. Det kan de allt ha som tack för ockret. 😄
 
Själv är man såklart en van Fjällvandrare och Traveller. Alla andra som vandrar i fjällen och reser är töntiga och okunniga Turister....
Det är sen gammalt. ;);)
 
Svenska turistföreningen är knappast en förening för okunniga och korkade människor som inte har ordentlig utrustning och inte bär hem skräp. Att ordet turist har blivit ett fult ord har nog också sin del i nedskräpandet, eftersom det inte kopplas till intresset att vårda naturen. Dags för lite reclaiming, kanske, så att vi alla stolta turister kan samarbeta för bättre miljö.
 
Själv tältar jag jämt, men har hänt att man avslutat med en madrass på nåt golv för 400 spänn. Skulle aldrig ta med skräpet därifrån. Det kan de allt ha som tack för ockret. 😄
Ocker, säger du, och ändå går de nästan back på fjällstugorna. Vem skulle kunna driva dem billigare, menar du?
 
Ocker, säger du, och ändå går de nästan back på fjällstugorna. Vem skulle kunna driva dem billigare, menar du?
har de råd med miljonlöner till chefer men samtidigt måste tigga medlemspengar och statsbidrag så har stora trovärdighetsproblem. de får ju ta från den delen där pengarna kommer in och täta hålen som läcker i den andra isf, och sluta låtsas vara en ideell förening som går på knäna.
 
har de råd med miljonlöner till chefer men samtidigt måste tigga medlemspengar och statsbidrag så har stora trovärdighetsproblem. de får ju ta från den delen där pengarna kommer in och täta hålen som läcker i den andra isf, och sluta låtsas vara en ideell förening som går på knäna.
Miljonlönerna finansieras inte av fjällstugorna. Även om de slutade med de lönerna skulle fjällstugorna fortfarande kosta lika mycket pengar att driva. Då skulle de förmodligen börja med att sänka tältavgiften i Abisko, för det är ocker!
 
För de allra flesta av oss, i alla fall som nån gång är aktiva på Utsidan, är det nog fullt naturligt att själv ta ansvar för sitt skräp, oavsett om det innebär att bära det hela vägen hem eller till anordnad avlämningsplats.
Allt förändras dock, till det bättre eller till det sämre, och det är nog inte helt onaturligt att reaktioner som att "har jag betalat ska jag också få dumpa".
Ett otyg som också alltmer (min uppfattning) ökar är uppfattningen att "nån annan" ska ordna upp efter mig.
Själv har jag länge försökt leva efter att alltid ha med minst lika mycket hem som ut.
Information fungerar, personligt engagemang fungerar, kampanjer som "Håll Sverige Rent" fungerar.
När många bidrar lite blir resultatet stort även om vissa inte är nöjda för egen del eller för eget ego.

Jag började också skriva om kostnader men tar det till annan tråd...
 
Om man är så korkad att man som lärare, där du har helt och hållet ansvaret för varenda en av de i klassen, drar med dem ut på tur i de förhållandena... Ja, då ska du få sparken omedelbart. Borde aldrig få jobba med barn och ungdomar igen, då personen i fråga har visat att den uppenbarligen inte bryr sig om dem.

Du får väl bilda din egen uppfattning, min står klart och tydligt i det först jag skrev.
Det STF säljer på Sylarna har de ju själva släpat dit, då får de ju skylla sig själva om det blir skräp av det.

Och du kan inte mena att du är så dum så att du inte kan förstå att med erfarenhet så kommer kunskap och massor av annat som en person som inte gör något regelbundet inte vet, kan eller förstår.

Om man läser redogörelsen i den andra tråden (och givet att den stämmer) tycker jag läraren förtjänar beröm, som larmade innan det gått längre och det är väl tecken på att bry sig om.
Jag skulle inte vilja ha lärare som virar in hela barnens värld i bomull, då blir verkligheten en stor chock när den gör sig påmind. Givetvis ska man inte medvetet riskera barnens liv men att ge sig ut på fjällvandring med friluftsvana gymnasieelever, med bra tält och utrustning i augusti utan alarmerande väderprognos, det är rimligt tycker jag.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.