DD Hammock?

Finns det fler där ute som har en DD Hammock eller funderat på att köpa en? Hittade en svensk återförsäljare som säljer ett komplett kit för 1049kr. Då ingår hängmatta med myggnät, tarp, hammock sleeves och en hoper av rep. Det är ju svinbilligt. Som jämförelse var jag inne i skoaffären häromdagen och funderade på ett par vinterskor som kostade 1200.......
 
Jag har det kitet och jag kan verkligen rekomendera ÅF; fick riktigt bra service av dem!

DD kitet var mkt bra för de pengarna. Jag kan dock rekomendera att köpa den med dubbla dragkedjor eftersom det är något irriterande att råka hängt den "fel" mot vad man tänkt. Jämför man sovkomforten mot ett vanligt liggunderlag mot marken är det betydligt bättre, och mot en näthängmatta står den sig väldigt bra också. Detta speciellt för att den är tillräckligt stor, samt tar ett liggunderlag i en ficka under. Man sover verkligen som en kung.

På båda sidorna om nätet finns det flera hällor, och det är enkelt att både fästa upp nätet samt att ha en liten ledlampa i "taket" som nattlampa.

Tarpen i sig är smidig, dock saknar den integrerad fästpåse såsom Hilleberg. Den har flera och stora fästpunkter, även på åsen.

Jag har modifierat min med några små karbinhakar, och jag kommer även göra en snabbfästning med trädkramare för snabbare montering, samt ett par mindre påsar/fickor så att linorna inte trasslar sig.

Lycka till med valet. DD kan jag rekomendera!

mvh
vemtogmittnamn
 
Ett tips annars är att köpa en Hennessy hammock. I runda slängar samma pris, och kanske t.o.m bättre. Skickas från england så du slipper tullavgifter.

http://hennessyhammock.com/catalogue.html

Jag hittar ingen info om att det skickas från England och därmed tullfritt.
Var står det någonstans?
Hur bär man sig åt för att isolera undersidan på en Hennessy i och med att man kryper in underifrån?

DD har ju dubbel botten så det är ju lätt att lägga in ett liggunderlag eller sätta fast en underquilt på undersidan.
 
Jag hittar ingen info om att det skickas från England och därmed tullfritt.
Var står det någonstans?
Hur bär man sig åt för att isolera undersidan på en Hennessy i och med att man kryper in underifrån?

DD har ju dubbel botten så det är ju lätt att lägga in ett liggunderlag eller sätta fast en underquilt på undersidan.

Vet inte riktigt var det står, men bor man i europa skickar dem det automatiskt från england.
 
Jag har DD Travel Hammock och DD Camping Hammock... Är nöjd med Camping modellen som inte har myggnät, har ännu inte sovit i Travelmodellen eftersom min dotter använder den när vi är ute. Saken med DD hammocks är att de ska spännas upp rejält när man hänger dem, de ska inte ha en bananform utan ska vara hårt sträckta.

Jag har planer på att köpa mig en Warbonnet Blackbird mest för att den verkar vara jäkligt praktisk med footbox och hylla, väldigt genomtänkt i sitt utförande.

jag var lite inne på att köpa ett komplett kit från Hennessy men deras tarps eller FLY som de kallar den är för små, dessutom så har Tom Hennessy en konstig attityd mot andra tillverkare, han har nämligen lyckats att ta patent på sina hängmattor helt otrligt nog trots att hängmattan inte är hans uppfinning, så nu hotar han diverse ny uppkomlingar inom branschen med stämningar osv... Observera det gäller inte enbart hans "birth canal" eller "bottom entrance" utan hängmattor i regel som han tycker är hans idé.




Obs..! ett litet tillägg:

När man handlar på hennessyhammocks.com så kan man vid utceckingen välja om det ska skickas från EU land (england) det tillkommer 60$ på priset då har jag för mig för att täcka upp T&M.
 
Finns det någon speciell anledning att DD Hammocks ska vara hårt sträckta?
Jag kan tänka mig att det blir svårare att ligga diagonalt och därigenom lite flatare när den är hårt sträckt.
Annars ser dom väldigt fina ut, jag tror att dom passar vårt klimat bättre i och med att dom har dubbel botten.
 
Enda andledningen som jag kan komma på är att om man inte sträcker den så halkar man lätt ner mot centrum i hängmattan. Men jag har sovit i den två gånger utan att sträcka den och sov faktiskt hyffsat båda gångerna. Det är nog lite som du säger också att man lättare kan ligga diagonalt i den om man inte sträcker den.

Tar man camping modellen kan man ju faktiskt lägga sig mellan lagerna och ligga i en kokong. Campingmodellen är inte vattentät som travelmodellen ska vara, men jag kan tänka mig att det blir lite kondensfukt i den om man gör så.

Jag har testat att ha ett liggunderlag i hängmattan, ingen hit enligt mig... Det flyttade sig hela tiden.
 
Hennessy

Jag har haft Hennessy i ett par år nu och är ganska nöjd med den. Däremot har jag hört en del positivt om DD men inte fått chansen att kolla in den närmare.

När det gäller frakt genom EU så funkade detta förr, även utan tillägg, men någonstans längs med vägen måste de fått på tafsen för skattefusk för när några av kompisarna beställt har de fått betala hela köret med moms och tull på allt. Sista hammocken vi beställde direkt från Hennessy blev dyrare än den vi beställde från Coldskills här i Sverige.

Liggunderlag är ju något man gärna vill kunna ha när det är kallt eftersom man komprimerar sovsäcken på ytan man ligger mot. Kruxet är just att det flyttar sig. Detta hade jag hört skulle vara löst i och med fickan (den dubbla botten) på DD-hammocken. En variant vi snackat om att testa är att fästa kardborre i hammocken och på motsvarande sätt på liggunderlaget för att fixera det.
 
Jag använde en DD Hammock i en dryg vecka på sörmlandsleden i somras och kan rekommendera den. För det priset. Sömnadsarbetet är dåligt men den fungerade som den skulle, antar jag. Har ingen erfarenhat av andra fabrikat. Sov både i den upphängd mellan två träd och på marken. Den ska spännas hårt tycker jag, taket är tillräckligt stort för att kunna hålla sig torr i ösregn, vilket jag fick alldeles för mycket av.

Jag har inte sovit i hängmatta tidigare men det gick hyfsat. Endast möjligt att sova på rygg, vilket jag inte är van vid. Jag förstår inte hur man skulle kunna ligga på sidan, eller ännu värre, magen. Jag köpte den huvudsakligen för att komma bort från fästingarna på marken. Hängmatta är väldigt bra i skogen!

Jag köpte min här: www.huskygard.se/index.html och fick mycket bra service. Den första de skickade var felsydd, trasig, och lagad! Men de bytte den snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...