Danska kartor för Garmin GPS:er

Ny på forumet och ny i GPS svängen även om jag länge gått och kikat på att köpa en enhet.

Söker, som topic anger, kartor över Danmark som passar i Garmins 60 Csx. Söker motsvarigheten till svenska friluftskartan, alltså en så detaljerad terrängkarta som möjligt.
Har använt alla googleknep jag kan utan framgång tyvärr, så nu hoppas jag att jag kan hitta svaret här.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Verkar inte

säljas av Garmin Danmark se t ex http://old.garmin.dk/products/accessories/4/13758

Så grundtipset är att det inte finns någon sådan karta. Vad skall du använda kartan till? CN är ett alternativ som jag använde vid en familjecykelvecka på Jylland i somras tillsammans med en utmärkt guidebok från Dansk cyklistforbund som innehöll en bra 1/100 000 topografisk papperskarta.

Thure

Oj, tack för alla snabba och bra svar! :)

Då verkar det vara som jag var rädd för, att det inte finns topografiska kartor över Danmark för Garmin.
Håller med dig olhe att det är märkligt att det inte finns. Trodde faktiskt att det fanns för alla europeiska länder. Svenska och norska kartor hittar man ju lätt information om så blev förvånad då det inte fanns något alls om Danmark.

Thure: Jag söker efter kartan för vandring/friluftsliv, inte speciellt viktigt att ha GPS då vi har papperskartor över området vi skall vara i och det är relativt begränsat. Dock vill man ju gärna använda sina nya roliga prylar så mycket som möjligt. :)

Förlåt men det här inlägget är nog lite OT...

I Danmark finns väl inga höjdlinjer och inga skogar. Bara platt åker, sjöar, vägar & städer. Vad skall man då med en topografisk karta till?

Å andra sidan vore det inte fel med en transparent overlay till City Navigator med alla vandringsleder? Typ Skoterledskartan alltså. Har dom inget "friluftsfrämjande" som ger ut kartor?

Nä det är sant att danskarna är relativt förskonade ifrån höjder som påminner om de svenska fjällen men det gör ju inte att behovet av en topografisk karta försvinner. Kan man rita en topografisk karta över en platt öken så kan man rita en över danmark.

Nä det är sant att danskarna är relativt förskonade ifrån höjder som påminner om de svenska fjällen men det gör ju inte att behovet av en topografisk karta försvinner. Kan man rita en topografisk karta över en platt öken så kan man rita en över danmark.
Ja, och varför inte göra det?

Dvs nästan. På platser där jag inte hittat kartmaterial till GPS:en så brukar jag dokumentera den väg jag vill färdas i form av spår som jag tankar upp till GPS:en och visar med City Navigator som bakgrund.

Speciellt i Alperna har det funkat bra. Med hjälp av diverse info och kartor hemtankade från internätet kan man skapa en hel del som sedan verifieras med Google Earth.

Jag har gjort det för offroad MC-åka. Borde vara lättare för cykel & till fots eftersom sträckorna då är kortare. Cykelledskartor och vandringsledskartor brukar fås gratis från turistbyråer om dom nu inte finns för nedladdning på internätet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips