Damasker till Lundhags Alaska

Det kan ju inte vara bättre med en rem i läder eller gummi, som man säkert nöter av förr än senare, än en vajer som håller hur länge som helst. Det är säkert betydligt billigare att sy på en rem än att göra ett vajerfäste dock. Att summera med att det blir en risk och att man troligen river sönder både tält och sovsäck med damaskerna känns väldigt långsökt. Nä, jag kan rekommendera att köpa med vajer om man hittar såna. På mina justerar man med en liten plåtnyckel som sitter fast i ena dragsnodden så de sitter som en smäck.

Jag har sett en hel del vajjrar som börjat tråda sig och sabba andra utrustningsdetaljer. När damaskerna blir en risk för såväl tältduk som sovsäck och dunplagg då blir det en extra sak att hålla i huvudet när man är ute för att koppla av och det är inget jag gillar.

Klättermusens lösning...

...med metalltråd under foten är driftsäker.
Tråden böjer du till av en cykeleker - en eker räcker till båda fötterna.
Modifiera damasken - eller byxan - om det behövs, så du kan fästa 2 korta elastiska loopar som du sen fäster metalltråden i.
Jag har modifierat flera damasker/byxor under 15 års tid och ännu ej nött ut eller tappat vare sig metalltråd eller elastalooparna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har förstått det så ett sånt köpes-kit, 100 kr, är på väg med posten just nu (har KM Megin). Det blir bra att slippa damaskerna fast de har sina fördelar när det är skitigt och blött.

...med metalltråd under foten är driftsäker.
Tråden böjer du till av en cykeleker - en eker räcker till båda fötterna.
Modifiera damasken - eller byxan - om det behövs, så du kan fästa 2 korta elastiska loopar som du sen fäster metalltråden i.
Jag har modifierat flera damasker/byxor under 15 års tid och ännu ej nött ut eller tappat vare sig metalltråd eller elastalooparna.

Jag har förstått det så ett sånt köpes-kit, 100 kr, är på väg med posten just nu (har KM Megin). Det blir bra att slippa damaskerna fast de har sina fördelar när det är skitigt och blött.
Mmm, jag har gjort egna till mina Meginbyxor - 100kr för 2 metallbitar och 2 bitar elastiskt snöre!?!?!
En eker kostar typ 7 kronor och en halvmeter gummisnöre kostar inte många kronor heller.

Jag vet men jag var lite slö. Hade kostat nån tia att åka och köpa så jag drog ett mail till KM.

Mmm, jag har gjort egna till mina Meginbyxor - 100kr för 2 metallbitar och 2 bitar elastiskt snöre!?!?!
En eker kostar typ 7 kronor och en halvmeter gummisnöre kostar inte många kronor heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips