Damasker till Lundhags Alaska

Vid vandring i blött gräs och ris blir mina lädret på mina Alaska-kängor blött. Jag hade därför tänkt sy ett par damasker som täcker skorna ända ner till cellgummit. Är det någon som har gjort något liknande ?? Hur ska man fästa dessa i skorna för att få det så tätt som möjligt ??
Vad ska man använda för material, Cordura, GoreTex ??
 
Medveten om att denna tråd (snart 9 år) blivit bumpad men det till trots om intresse för andra läsare föreligger så tar jag mig firheten att ändock svara:
Cordura är ett slitstarkt och bra material som är lätt att impregnera och dessutom det enda jag ser verkligen håller för att slitas i höjd med en skosula, mot grus, lera och annat bråte som ligger på marken. Fästannordningen under sulan kräver viss höjd på klack och främre trampsula så denna rem ej slits mot underlaget i samma mängd som själva sulan. Tror liksom föregående skribent att denna lösning är den bäst fungerande och bör kombineras med någon rem/stretchband som dras åt eller spänner i ankelhöjd då byxkrok (sådan som nämns fästas i skosnörningen) kan bli osmidigt att fästa utifall damasken skall täcka hela kängan (ej enbart byxskaften).

Produkter som går att köpa förtäljer helt enkelt vad som funkar. Exempelvis:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=54081
 
Jag förstår precis vad han menar. Fem dagars ripjakt i blött ris och gräs gör att skinnet blir fuktigt för mig också till slut. Vanliga damasker går inte så långt ned så att hela snörningen och skinnet döljs. På länkarna ni skickade ser man snörning och skinn/tyg. Jag ärvde precis en bra symaskin och det där *kanske* kan bli ett DIY-projekt om nåt år. Jag har en tunn vajer under kängan på mina Haglöfs-damasker och den borde vara helt omöjlig att slita ut.

(är medveten om att TS postade detta för 8-9 år sen)
 
Jag undrar ju bara, varför har man kängor med så högt skaft som Alaska?

Om man nu ändå måste ha damasker så är det väl i såna fall bättre med kortare skaft på kängorna?
 
Jag kör med mid-variant, fast har oftast inte damasker ändå, men jag tror trådskaparen märkt problemet efter han köpt kängorna. Mid tycker jag funkar bra men ibland hade det varit skönt med höga kängor vid lite djupare vatten än man klarar med mid-varianten. Det är aldrig riktigt bra :)

Jag undrar ju bara, varför har man kängor med så högt skaft som Alaska?

Om man nu ändå måste ha damasker så är det väl i såna fall bättre med kortare skaft på kängorna?
 
Ett par observationer

Vård består av förebyggande och återställande. Fuktiga skor löser man inte med damasker utan just vård. Tex Lundhags gammaldags i det här fallet. Vax av olika fabrikat är ett annat.
Damasker med eller utan viere går förr eller senare sönder, det är bara en fråga om exponering. Men så gör även kängorna. Damask skyddar ovanlädret.
Till lågskor är damasker, gärna höga, suveräna.
Till höga kängor som Alaska är de knappast motiverade.
Även gamla trådar kan behöva bumpas.
 
Jag lyckas inte hålla mina Syncro helt torra efter flera dagar i regn och blöt terräng och utan möjlighet att torka på kvällarna/nätterna. Man går ju och drar kängorna i blött ris och gräs hela dagarna så det är i snörningen det fuktar igenom till slut. Jag har kört med fett och sedan Nikwax vax utan lycka. Inför senaste jakten la jag tre ordentliga lager vax men det var samma lika. Kollade till och med med Inga-Lill Lundhag. Jag har nu rengjort kängorna från allt vax med specialmedel och ska ge mig på med Lundhags gammeldags. PS. Svärfar kör med Lundhags Professional och upplever samma sak, när vi jagade fyra dagar sist så fick han också känning av att det fuktar igenom. En GTex-känga hade inte varit bättre, har ägt Meindl men kommer inte att köpa kängor med membran mer. I de här kan man i alla fall bara byta strumpor och stoppa i en torr extrasula så är man hyfsat med i matchen igen.

Det här gäller endast flerdagarsturer när det är väldigt blött. Jag är mycket nöjd med kängorna i stort och använder de flera gånger i veckan året om.
 
Ang damasker OCH höga kängor.

Jag använder lundhags scout-känga (hög modell för de som inte vet) och ser ibland att det kan finnas en nytta med damasker ändå.
Jag är en av dem som verkligen ogillar att stoppa ner byxorna i skaften då det gör att mina kängor isf säckar ihop mer så jag använder (vid behov) ett par damaskerför att hålla mina byxor torra och fria från lera. Likaså på vintern är det skönt att hålla en del snö borta från bensluten.
Sen är en damask ett mycket bättre skydd när man går i blött gräs eller ris då den sträcker sig längre upp än de flesta kängor.

Den damask som det senast länkdes till kan jag rekommendera. (Här kan man se dem i full fart över ett litet ankel-vad; http://www.flickr.com/photos/37824513@N08/4187771207/in/set-72157623018040618/) Bra och till det priset är den mycket prisvärd! Jag har dock sett att de bytt material sen jag köpte min så liten varning där...jag har ingen aning om hur det nya materialet är.
Några viktiga saker som man bör titta på vid val av damask är:
1. Passformen, det ska skydda men inte hindra steget. Passformen ska även vara någorlunda god utan rem under foten!
2. Materialet, de gånger man använder dem tenderar de att ta en hel del stryk!
3. Remmen under foten, denna bör vara av ett bra material som håller lite gran men viktigast av allt bör den vara enkelt utbytbar! Jag har sett lösningar med "stålvajjer" som är skitsvåra att snickra ihop en lösning till. Remmen bör dessutom gå att ta bort enkelt så att man kan "spara" den när den inte behövs.
 
ang damasker och höga kängor

Instämmer med estetdrägg.
Finns uppenbara anledningar att ha damasker till höga kängor.

De skyddar både byxor och kängor från både väta och smuts som sagt.
Vätan i byxorna kommer hur man än gör med tiden att leta sig in till och igenom kängornas läder, finns inget underhåll i världen som kan få läder att stå emot kapillärkrafterna i längden, sådana är fysikens lagar.

Har upprepade gånger alternerat mellan att gaiters och inte i blöt terräng och skillnaden är markant på mina Lundhags Prof.

Hur underbart är det inte när man i Sareks höstrusk slår upp tältet vid rast och slipper ha på sig eller kränga av sig blöta, leriga byxor när man bara ska glida ner i sovsäcken för att värma sig (eller inte bara frysa som fan).
Eller för den skull bara sitter på den utan att smeta ner.

Alltid torra rena byxor och betydligt torrare kängor tack vare mina RAB gaiters i eVENT.
Kostade en 300 sådär, lätt en av mina bästa investeringar ever.
Används alltid på höstfjället :)
 
Jag tycker att vajer 100% stryktåligt och ser inga fördelar med rem. Jag måste förmodligen bli slagen av en björn och vajern kommer knappast att falera då heller. Gör den det så går det ju alltid att göra en temporär McGyver-lösning med snöre, buntband eller najtråd. Jag reagerar lite på dina "!" i punkt 1 och 3, det viktigaste är väl att den sitter som en smäck med rem och hake i snörningen.

3. Remmen under foten, denna bör vara av ett bra material som håller lite gran men viktigast av allt bör den vara enkelt utbytbar! Jag har sett lösningar med "stålvajjer" som är skitsvåra att snickra ihop en lösning till. Remmen bör dessutom gå att ta bort enkelt så att man kan "spara" den när den inte behövs.
 
Jag har nu varit in på en naturkompaniet och kollat på det nya materialen i de ovan diskuterade damaskerna och måste säga att det (iaf i mina ögon)är ett nerköp. Det nya materialet är mycket tunnare och flamsigare och ger inte alls ett lika tåligt intryck.
Kanske positivt för de som jagar gram men för oss som ser att ett par damasker gärna tål lite skit så är det inga god nyheter.
Men så länge man inte förväntar sig att damaskerna håller för över 50 vandringsdagar så är det nog ganska akademiskt skulle jag tro.

Att passformen skall vara bra även utan rem under foten är för att det är så mycket enklare att få av och på dem då helt enkelt. Och när det går att få sådan passform känns det dumt att köpa sämre.

Jag har sett en hel del vajjrar som börjat tråda sig och sabba andra utrustningsdetaljer. När damaskerna blir en risk för såväl tältduk som sovsäck och dunplagg då blir det en extra sak att hålla i huvudet när man är ute för att koppla av och det är inget jag gillar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
Norris Remmar till damasker Gör det själv 3
Grönställ Dubbla byxkrokar istället för damasker Gör det själv 10
MartinB Sömnadstips för damasker och skalvantar sökes Gör det själv 11
jockeastrom Damasker Gör det själv 2
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.