Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx)

Hej!
Jag har en Garmin Etrex Legend Hcx.

Jag har inte köpt till någon karta. Det ligger ändå en karta i GPS:en som är förvånansvärt detaljerad och bra (dock kan man inte ställa in automatisk ruttberäkning)!

Problemet finns i det medföljande dataprogrammet MapSouce. Där är kartan totalt värdelös. Jag ser som bäst de största riks- och motorvägarna.

Är det någon som vet om det går att se samma karta i datorprogrammet som jag ser i GPS:en?

Kartbilden är är inställd på mest detaljerat. När jag kopplar in GPS:en i datorn med USB-sladden och försöker överföra karta från GPS:en så säger den att det inte finns någon.

(har sökt bland gamla trådar efter svar)

Känner

inte igen detta. Har du köpt Gpsen ny eller begagnad? Flyttat karta från GPS till Mapsource har jag aldrig gjort.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har haft både Vista C och har en HCx. Jag antar att du installerat MapSource från scratch och har därför inte City Navigator Europe (CNE) = därför du endast ser stora vägar.

Du måste fixa CNE och/eller Friluftskartan för att få detaljerade kartor. Det framgår som thureb skriver inte om du har köpt en ny (tom) GPS eller köpt en begagnad som eventuellt redan har en karta installerad. Mig veterligen kan du inte överföra kartan till datorn fårn GPS:en.

CN Europe kostar tydligen 93 EUR och endast Norden 40 EUR: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=253&pID=6299

OBS! Du bör köpa kartorna på DVD och inte på minneskort. Jag tycker personligen att 70% av värdet är att kunna sitta och planera hemma i MapSource innan man sticker någonstans. Sedan kan man sortera och trixa med waypoints som man samlat på sig när man varit ute också.

Det går att konvertera karta från gps till Mapsource med hjälp av ett verktyg som heter Gmaptool men det är lite pyssligt, kan eventuellt strida mot något finstilt användarvillkor också.
En enklare lösning är att ladda hem Basecamp från Garmin (gratis såvitt jag vet). Då kan du titta på en karta som ligger i gps eller på ett minneskort (eller en usb-pinne faktiskt) och får en funktionalitet liknande den i Mapsource.

Trådskaparen här..

Tack för era svar.

GPS:en är köpt begagnad. Karta är aldrig köpt.

Dock ligger det ju en väldigt bra, detaljerad karta i GPS:en från början (den kartan går inte att använda till automatisk ruttberäkning och den känner inte igen gatunamn osv). Det är den kartan som jag skulle vilja se i MapSource.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips