Dagsturer från Abisko

Är det någon som har bra tips för dagsturer från Abisko och / eller riksgränsen. alt. också Narvik?

Vi är 4 vuxna och 2 barn strax under året.

Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Kårsavagge tycker i alla fall jag utan tvekan hör dit även om man inte hinner gå hela vägen fram och åter på en dag. Lite jobbig backe i början men otroligt vackert när man kliver ut ur skogen.

Offerklippan på vägen upp mot Lapporten är också sevärd och där finns en grotta som jag aldrig var in i beroende på att pannlampa saknades.

Trollsjön (Rissajaure) är väl klassisk.

Marmobrottet även om det är en rätt kort dagstur

Från Riksgränsen kan man ta en sväng upp till Katterjaure
 
avslutad210712; sa:
Kårsavagge tycker i alla fall jag utan tvekan hör dit även om man inte hinner gå hela vägen fram och åter på en dag. Lite jobbig backe i början men otroligt vackert när man kliver ut ur skogen.

Offerklippan på vägen upp mot Lapporten är också sevärd och där finns en grotta som jag aldrig var in i beroende på att pannlampa saknades.

Trollsjön (Rissajaure) är väl klassisk.

Marmobrottet även om det är en rätt kort dagstur

Från Riksgränsen kan man ta en sväng upp till Katterjaure

Håller med om ovannämnda men vill lägga till ett par saker:
- Om ni går till Kårsavagge så se till att gå ända in i dalen annars missar ni det bästa (Tälta eller som i stugan om det känns långt). Utsikten från stigen som går upp ur dalen längst in är grym.

- Katterjaure betraktas bäst från toppen just söder om sjön så gå ända dit (eller följ bäcken i inloppet en bit för det är fint)

- Lift upp på Nuolja och vandra till björkis är en lätt tur, tåg tillbaka.

- Låktastugan, våfflor... mmmm!

/M
 

avslutad210712

Gäst
granbom; sa:
Håller med om ovannämnda men vill lägga till ett par saker:
- Om ni går till Kårsavagge så se till att gå ända in i dalen annars missar ni det bästa (Tälta eller som i stugan om det känns långt). Utsikten från stigen som går upp ur dalen längst in är grym.

Bara stugan i Kårsavagge är värd ett besök i sig själv. Vilken härligt liten mysig stuga det är och kan man tänka sig att övernatta där så skall man definitivt göra det. En liten varning dock för att sista bäcken innan stugan kan vara svårvadad (speciellt om man har småbarn med sig) om det är mycket vatten i fjällen. Träffade flera stycken som var upp och fick vända dagarna innan vi var upp där i fjol (3 juli). När vi var upp hade dock vattnet sjunkit undan men det var ända tre fåror att passera med vatten upp till knäna och en massa vasst vidje mellan fårorna som rev bra på de bedövade benen. Vid normalt vattenflöde skall det dock knappast vara några problem.
 
BOKEN Abisko-Turtips

Jag köpte boken "Abisko - Turtips" på Naturum i Abisko.
Där finns både kortturer och långturer beskrivna.
ISSN 0283-9636
 
närmiljön!

Vad som kanske kan vara lätt att missa är att naturen precis runt stationen är fin. Man kan vara så fixerad på att man måste gå att man missar det. Speciellt vid Abiskojåkka, både norr (kanjonen) och söder är det väldigt fint. När jag jobbade där brukade vi ibland ligga och sola på klippor vid jåkken strax söder om vägen.

En liten orienteringsexpedition till någon av Njakkajaurarna kan också vara något. Eller en promand till sjöstugan vid Torneträsk (varifrån man bl.a. har en fin vy av Lapporten).
 
Några tips

Kårsvagge -är en tuff dagstur om man ska hela vägen in i dalen, ca 4 mil t.o.r.

Riksgränsen till Rombakksbotten -nedförbacke dit uppförs hem om det inte finns en båt som kör in till Narvik.

Vassitjåkka -relativt lätt topptur ca 1600 möh. med utsikt in mot trollsjön och ut till atlanten och bergstopparna ute på lofoten.

Björkliden till låkktatjåkka - vandra upp längs rakkasjåkka istället för leden, många små vackra forsar och vattenfall.

Njulla -ta abiskos linbana upp på fjället och strosa runt en dag, fantastika vyer. En fin tur är att fortsätta över fjället och ner i Kårsavagge på "baksidan". Underbar tur på vintern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.